IHME-kouluprojekti tarjoaa taidekasvatusta koululaisille

Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen opiskelijat vetävät IHME-koulun työpajoja osana nykytaidetapahtuma IHME-festivaalia.
Kuva: Leena Fredriksson

Vuosittain järjestettävä IHME-festivaali tuo kansainvälisen nykytaiteen julkiseen tilaan – sinnekin missä taidetta ei ole totuttu näkemään. Tänä vuonna 10 vuotta täyttävä festivaali järjestetään 25.–26. toukokuuta Korjaamolla Helsingissä.

Osana festivaalia toteutetaan nyt jo seitsemättä kertaa myös IHME-kouluprojekti, joka on IHMEen ja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden kumppanuushanke. Sen tarkoitus on kehittää taidekasvatustoimintaa kouluissa, tuoda esiin lasten ja nuorten ajatuksia taiteen keinoin sekä tehdä näkyväksi nykytaiteen ja taidekasvatuksen rajapintoja. Yhteistyökouluja on jo lähemmäs parikymmentä.

”Yhteistyö on tarjonnut festivaalille keinon ulottaa ohjelmistoa koulujen suuntaan ja meille luontevan tilaisuuden kokeilla ja tutkia nykytaiteen toimintatapojen pedagogisia mahdollisuuksia erilaisissa kouluympäristöissä”,  kertoo hanketta koordinoiva Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen lehtori Marja Rastas.

Vuonna 2018 IHME-kouluprojekti toteutetaan kolmella paikkakunnalla: Hämeenlinnassa, Hyvinkäällä ja Helsingissä, joissa yläkouluikäisille tarjotaan animaatiotyöpajoja paikallisissa kulttuuritiloissa. Pajojen suunnittelusta ja opetuksesta vastaavat opiskelijat Leena Fredriksson, Noomi Ljungdell, Mikko Myöhänen, Riina Näsi ja Nanna Saarhelo lehtori Marja Rastaan ohjauksessa.

Vuosittainen IHME-teos on tänä vuonna ruotsalaistaiteilija Henrik Håkanssonin elokuva THE BEETLE, joka antaa äänen uhanalaiselle, ainoastaan Vantaalla esiintyvälle kovakuoriaislaji halavasepikälle. Muu festivaaliohjelma tarjoaa uusia näkökulmia teoksen käsittelemään ajankohtaiseen aiheeseen: ihmisen ja ympäristön yhä polttavammaksi käyvään suhteeseen.

Festivaaliohjelmaan kuuluu myös Ympäristöahdistus ja taidekasvatus -työpaja, joka järjestetään 25. toukokuuta ja sitä vetävät Aalto-yliopiston taiteen laitoksen tohtoriopiskelija Henrika Ylirisku ja ympäristötutkija Panu Pihkala.

Lue lisää:

IHME-festivaali

IHME-kouluprojekti
 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Aalto University / a child trying out VR glasses / photo: Atte Leskinen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Nuoret uudistavat kauppareissusi 5G-teknologialla

Lukiolaisten ja korkeakouluopiskelijoiden 5G-ratkaisuja testattiin A Bloc -kauppakeskuksessa syyskuussa.
Kuvassa professori Risto Sarvas, etualalla näkyy kaksi Otaniemen lukion opiskelijaa
Yhteistyö Julkaistu:

Tyttöjen päivä tekee lukiolaisista professoreita – puhuvat tasa-arvosta ja somesta

Aalto-yliopiston ja Otaniemen lukion tempaus päästää nuoret nostamaan esiin teknologiaan ja yhteiskuntaan liittyviä asioita, joita he pitävät tärkeinä.
Kuva: Mostphotos
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Uusi neu­ro­tie­teen kes­kit­ty­mä Hel­sin­ki Brain & Mind sai EAKR-ra­hoi­tuk­sen

Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja HUS saivat Euroopan aluekehitysrahastolta (EAKR) puoli miljoonaa euroa neurotieteen tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymän kehittämiseen.
Kauppakorkeakoulun alumni Noora Kinnunen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Noora Kinnunen

Kauppakorkeakoulun alumni Noora Kinnunen työllistyi jo opiskelujen aikana omalle alalle Aallon työpaikkaportaalin kautta. Hän kannustaa opiskelijoita hyödyntämään Aallon palveluja ja osallistumaan esimerkiksi lokakuun lopulla järjestettäviin Aalto Talent Expo -rekrytointimessuille.