IHME-kouluprojekti tarjoaa taidekasvatusta koululaisille

Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen opiskelijat vetävät IHME-koulun työpajoja osana nykytaidetapahtuma IHME-festivaalia.
Kuva: Leena Fredriksson

Vuosittain järjestettävä IHME-festivaali tuo kansainvälisen nykytaiteen julkiseen tilaan – sinnekin missä taidetta ei ole totuttu näkemään. Tänä vuonna 10 vuotta täyttävä festivaali järjestetään 25.–26. toukokuuta Korjaamolla Helsingissä.

Osana festivaalia toteutetaan nyt jo seitsemättä kertaa myös IHME-kouluprojekti, joka on IHMEen ja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden kumppanuushanke. Sen tarkoitus on kehittää taidekasvatustoimintaa kouluissa, tuoda esiin lasten ja nuorten ajatuksia taiteen keinoin sekä tehdä näkyväksi nykytaiteen ja taidekasvatuksen rajapintoja. Yhteistyökouluja on jo lähemmäs parikymmentä.

”Yhteistyö on tarjonnut festivaalille keinon ulottaa ohjelmistoa koulujen suuntaan ja meille luontevan tilaisuuden kokeilla ja tutkia nykytaiteen toimintatapojen pedagogisia mahdollisuuksia erilaisissa kouluympäristöissä”,  kertoo hanketta koordinoiva Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen lehtori Marja Rastas.

Vuonna 2018 IHME-kouluprojekti toteutetaan kolmella paikkakunnalla: Hämeenlinnassa, Hyvinkäällä ja Helsingissä, joissa yläkouluikäisille tarjotaan animaatiotyöpajoja paikallisissa kulttuuritiloissa. Pajojen suunnittelusta ja opetuksesta vastaavat opiskelijat Leena Fredriksson, Noomi Ljungdell, Mikko Myöhänen, Riina Näsi ja Nanna Saarhelo lehtori Marja Rastaan ohjauksessa.

Vuosittainen IHME-teos on tänä vuonna ruotsalaistaiteilija Henrik Håkanssonin elokuva THE BEETLE, joka antaa äänen uhanalaiselle, ainoastaan Vantaalla esiintyvälle kovakuoriaislaji halavasepikälle. Muu festivaaliohjelma tarjoaa uusia näkökulmia teoksen käsittelemään ajankohtaiseen aiheeseen: ihmisen ja ympäristön yhä polttavammaksi käyvään suhteeseen.

Festivaaliohjelmaan kuuluu myös Ympäristöahdistus ja taidekasvatus -työpaja, joka järjestetään 25. toukokuuta ja sitä vetävät Aalto-yliopiston taiteen laitoksen tohtoriopiskelija Henrika Ylirisku ja ympäristötutkija Panu Pihkala.

Lue lisää:

IHME-festivaali

IHME-kouluprojekti
 

Lisää tästä aiheesta

Aalto Thesis is a multidisciplinary program for making the master's thesis.
Yhteistyö, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto Thesis: Monitieteistä yhteistyötä ja työelämärelevanssia vahvistamassa

Aalto Thesis on ainutlaatuinen mahdollisuus toteuttaa maisterin opinnäytetyö todelliselle työelämän organisaatiolle osana monitieteistä projektia elämiseen tarkoitetun apurahan turvin.
Accountorille räätälöidyn opiskelijaprojektin tiimi
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat tutkivat taloushallinnon ohjelmistojen automaatiomahdollisuuksia

Accountorille tehdystä toimeksiannosta syntyi ohjelmistojen automaatiokyvykkyyksiä arvioiva mittaristo.
School of Business Alumni Ambassador Markus Helaniemi
Yhteistyö Julkaistu:

Alumnisuurlähettilään tarina: Markus Helaniemi

”Kauppatieteellisen koulutuksen ansiosta ymmärrän asiakkaan tilanteita ja haasteita juuri yrityksen näkökulmasta ja tiedän, miten asiakasta voi parhaiten auttaa”, sanoo alumnisuurlähettiläämme Markus Helaniemi. ”Kauppatieteellisen erityisosaamisen lisäksi yleistietoa ja laajaa ymmärrystä maailmasta ja yhteiskunnasta tulisi myös korostaa.”
Kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Miten katkaista haavoittuvaisuusketju

Claudia Garduño ja AaltoLAB Mexico selvittivät, kuinka empatian, tiiviin kuuntelemisen ja muotoiluajattelun avulla voidaan löytää alkuperäisyhteisön keskeisimmät ongelmat.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu