Idaliina Friman on Vuoden nuori suunnittelija 2021

Voittajamallisto syntyi kierrätys- ja ylijäämämateriaaleista.
Idaliina_Friman_Vuoden nuori suunnittelija 2021_1_kuva_Sofia Okkonen
Kuva: Sofia Okkonen

Vuoden nuori suunnittelija -kilpailun teemana oli tänä vuonna meri.

”Inspiroiduin teeman kautta Itämeren tilanteesta ja perinteisistä merenkulussa käytetyistä vaatteista”, vaatesuunnittelun maisteriopiskelija Friman kertoo.

Mallisto on toteutettu ylijäämä- ja kierrätetyistä materiaaleista ja niiden viimeistelyt on pyritty tekemään mahdollisimman ekologisesti. Neuleissa käytetty lanka on tehty merilevästä, jota käytetään yhdessä villan kanssa. Asun villa on kierrätettyä ja osa asussa käytetystä polyesteristä on valmistettu merestä kerätystä jätemuovista. Käytetty vanu on puolestaan valmistettu kierrätetyistä muovipulloista.

Asukokonaisuus koostuu kansitakista, leveälahkeisista seilorihousuista sekä päähineestä. Asu on suunniteltu naisille, mutta se soveltuu myös unisex-käyttöön.

”Tämä asu on suunnittelemakseni kokonaisuudeksi melko pelkistetty. Asuun on tehty erilaisia, hieman tavanomaisuudesta poikkeavia yksityiskohtia. Kun asua tutkii tarkemmin, näkee millaisia lankasekoitteita ja luonnollisia värejä tuotteen värjäyksessä on käytetty. Muun muassa housuista löytyy kahluulahje ja asun neulos on yhdistetty kudottuun kankaaseen neulahuovutusta käyttämällä”, kertoo Friman.

Kovatasoinen kilpailu

Tuomariston mielestä kilpailu oli kovatasoinen ja finalistien ammatillinen taso korkea. Muut finaaliin yltäneet olivat Laura Rusanen, Eetu Kemppainen ja Anna Semi, kaikki Aalto-yliopiston Fashion, Clothing and Textile Design -koulutusohjelman kasvatteja.

Kilpailu oli viimeistä maisteriopintojen vuottaan suorittavalle Frimanille hyvä kokemus: se tarjosi paitsi mahdollisuuden työskennellä eri alojen osaajien kanssa myös hyvää kokemusta tulevaa maisterimallistoa varten.

”Pääsin kilpailun kautta luomaan malliston konseptin alusta loppuun saakka eli taustatutkimuksen, materiaalit, tuotteet, stailauksen ja kuvauksen.”

Friman voitti alkuvuodesta myös nuorten muotisuunnittelijoiden Designers’ Nest 2021 -kilpailun. Parhaillaan hän tekee yhteistyömallistoa Vallilan kanssa: hän suunnittelee pyjamamallistoa, joka tulee kauppoihin vuonna 2022. Inspiraationa on 60- ja 70-lukujen tyyli ja ideana on luoda pyjama, joka voi toimia myös juhla-asuna.

Vuoden nuori suunnittelija -kilpailu on yksi maailman vanhimmista muotikilpailuista, ja sen tavoitteena on löytää uusia ideoita ja ratkaisuja vaatesuunnitteluun sekä kannustaa nuoria suunnittelijoita ja nostaa esiin suomalaista vaatetusteollisuutta.

Frimanin voittomallisto on esillä Kämp Gallerian Kämp Gardenissa 5.-17.10.2021.

Muotinäytöksen malleja kävelee kohti kameraa muhkeissa vaaleanharmaan ja sinisen sävyisissä asuissa

Idaliina Friman on Designers’ Nest -kilpailun voittaja

Visuaalisesti vaikuttava mallisto hyödyntää monipuolisesti kierrätysmateriaalia.

Anni Salonen sai Näytös18-palkinnon. <i>Kuva © Mikko Raskinen</i>

Aalto-yliopiston muotinäytös tuo muodin kärkeä Suomeen

Näytös18:ssa palkittiin Idaliina Friman, Erika Hirsimäki, Eetu Kemppainen, Emma Saarnio, Anni Salonen ja Eerika Yli-Rahko.

Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa Alex-oppimisalustan, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.
Apulaisprofessori Viktar Asadchy. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Nuoren tutkijan palkinto Viktar Asadchylle

Tekniikan edistämissäätiö on myöntänyt vuoden 2024 Nuoren tutkijan palkinnon apulaisprofessori Viktar Asadchylle.
Maria Virkkala
Opinnot Julkaistu:

Avoimen yliopiston opiskelijatarina: sivuaineena logistiikka

Haastattelu avoimen yliopiston opinnoista