Huippulaatuista biotalouden tutkimusta, opetusta ja yritysyhteistyötä saman katon alla

Aalto Bioproduct Centre antaa erinomaiset puitteet yritysten tutkimus- ja kehitystoiminnalle biotalouden alalla.

Otaniemessä avautui toukokuussa 2017 Aalto Bioproduct Centre, tutkimuskeskus, joka yhdistää huippulaatuisen tutkimuksen ja opetuksen yhteistyöhön yritysten kanssa. Yhteistyöllä edistetään biotalouden opetusta, kehitystä ja tutkimusta sekä kehitetään alan tuotteita ja palveluja. Yritysten on mahdollista hyödyntää Aalto Bioproduct Centre -tutkimuskeskuksen, ABion, korkealaatuista laitteistoa ja laboratoriotiloja käyttöperusteisella hinnoittelulla.

Yksi ABiossa toimivista yrityksistä on Toihan Oy, joka auttaa metsäteollisuusyrityksiä tehostamaan jäteveden käsittelyä. ABiossa Toihan tekee ennen kaikkea tuote- ja palvelukehitystyötä, jolla varmistetaan yrityksen tarjoamien asiantuntijapalveluiden korkea laatutaso.

”Toimistomme sijaitsee Munkkivuoressa, hyvien yhteyksien päässä Otaniemestä ja Abiosta. ABio antaa meille mahdollisuuden soveltaa akateemista tutkimusta omissa asiakasprojekteissamme, mikä auttaa meitä yrityksenä eteenpäin. Tutkimus ja uuden tiedon tuottaminen sekä sen jalkauttaminen teollisuuteen ovat keskeinen osa kaltaisemme asiantuntijaorganisaation toimintaa”, sanoo Sakari Toivakainen, joka yhdessä Heikki Hannukaisen kanssa perusti Toihan Oy:n vuonna 2014.

Toivakainen ja Hannukainen tutustuivat toisiinsa työskennellessään Teknillisen korkeakoulun (nyk. Aalto-yliopisto) puunjalostustekniikan laitoksella professori Olli Dahlin Clean Technologies -tutkimusryhmässä. He perustivat Toihan Oy:n vastaamaan metsäteollisuuden tarpeeseen parantaa olemassa olevien jätevesilaitosten toimintatehokkuutta. Työlle on ollut kysyntää teollisuudelle asetettujen ympäristövaatimusten kiristyessä.

Aallossa ja ABiossa kannustetaan ja tuetaan startup-toimintaa

Toihanin liiketoiminta on kehittynyt viime vuosien aikana ongelmanratkaisukeskeisyydestä kohti palveluliiketoimintaa, jonka tavoitteena on ennaltaehkäistä ongelmatilanteiden syntyminen metsäteollisuuden jätevesilaitoksilla. Yrityksen selkeä päämarkkina-alue on vielä Suomessa, mutta palveluille löytyy kysyntää myös kasvavilta selluteollisuuden markkinoilla Suomen rajojen ulkopuolella. ”Toteutimme ensimmäiset kansainväliset projektimme tänä vuonna. Erityisen suuren mielenkiinnon kohteena on viime aikoina ollut Etelä-Amerikan selluteollisuuden tarjoamat mahdollisuudet palveluliiketoiminnan kehittämiselle”, Hannukainen kertoo.

Aalto-yliopistossa ja ABiossa kannatetaan tutkimuksen ja yrittäjyyden näkökulman yhdistävää toimintamallia, jossa opetus, opiskelijat, tutkimus ja yritykset toimivat yhdessä. Opiskelijoita ja tutkijoita kannustetaan kehittämään ideoitaan kohti kaupallista soveltamista ja hyödyntämistä. ”Startup-toimintamme sai jo heti alussa osakseen positiivista ja ennakkoluulotonta suhtautumista sekä kannustusta”, kiittelevät Toivakainen ja Hannukainen.

Aalto Bioproduct Centre tarjoaa puitteet myös Ioncell-F kuidunvalmistusmenetelmän tutkimukselle. Tässä professori Herbert Sixtan luotsaamassa hankkeessa Ioncell-F -teknologialla syntyy puusta kangasta. Sen avulla myös tekstiilijäte voi saada uuden elämän. Ioncell-F -menetelmällä on ensimmäisenä maailmassa tehty lankaa ja kangasta jopa sanomalehdistä. Tutkimuskeskuksessa toimii myös CHEMARTS-hanke, joka yhdistää biomateriaalit ja designin opetuksen ja tutkimuksen. Lisäksi Abiossa toimii ”tulevaisuuden tehdas”, ainutlaatuinen oppimisympäristö, joka hyödyntää 5G:n lisäksi pilviteknologiaa ja virtualisointia sekä yhteistyökumppani ABB:n teknologiaa. Yrityksillä, kuten Toihan Oy:llä, on keskuksessa erinomaiset puitteet toimintansa kehittämiselle ja yhteistyölle.

Lisätietoja:

Jouni Paltakari
Professori, biotuotteiden ja biotekniikan laitoksen varajohtaja
Aalto-yliopisto

Heikki Hannukainen
Toimitusjohtaja
Toihan Oy

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.