Hollywood-puvustaja luo säihkettä biomateriaaleista

Tulevaisuuden tv- ja elokuvapuvustus pohjautuu luonnonmateriaaleihin, uskoo tekstiilitaiteilija Urs Dierker.
Urs Dieker working with wood, kuva Eren Öztekin
Urs Dierker on huolissaan puvustuksessa käytettävistä tekstiilien käsittely- ja väriaineista, jotka ovat usein haitallisia terveydelle ja ympäristölle. Hän tutkii nyt Aallossa kestävämpiä tuotantotapoja ja materiaaleja. Kuva: Eren Öztekin.

”Olen työskennellyt toistakymmentä vuotta tekstiilitaiteilijana ja pukusuunnittelijana teatterissa, televisiossa ja elokuvissa. Alalla käytetään usein myrkyllisiä, kestämättömiä materiaaleja, mikä ei ole hyvästä sen paremmin käyttäjille kuin ympäristöllekään. Kun tulin Aalto-yliopistoon, innostuin etsimään niille vaihtoehtoja”, kertoo Kanadasta Suomeen viime vuonna muuttanut Urs Dierker.

Liimat, spraymaalit ja muovipohjaiset materiaalit ovat arkipäivää elokuvien  kuvauspaikoilla. Nyt ala on ottamassa askelia aiempaa ympäristöystävällisempään suuntaan – esimerkkeinä Oscar-juhlallisuuksien vegaanipainotteiset tarjoilut ja hiilineutraali Bafta-gaala. Dierker on yksi alan ammattilaisista, jotka pyrkivät tuomaan  entistä kestävämpiä toimintatapoja myös tv- ja elokuvatuotantoihin.

Hänen lähestymistapansa on kuitenkin ainutlaatuinen.

Raaka-aineita metsäkävelyltä

Dierker työskentelee yhdessä Aalto-yliopiston kemiantekniikan asiantuntijoiden kanssa, ja he perehtyvät erityisesti puuhun, sieniin ja bakteereihin. Tavoitteena on kehittää kemikaalittomia ja myrkyttömiä tapoja käsitellä puvuissa käytettäviä  materiaaleja.

Erityisen lupaavalta vaikuttaa selluloosa. Se on yksi yleisimmistä biomateriaaleista, ja sitä on helppo erottaa puuaineksesta.

”Olen työskennellyt professori Orlando Rojasin tutkimusryhmän ja siihen kuuluvan  Structural Colour Studion Noora Yaun ja Konrad Klockarsin kanssa. Käytämme  selluloosapohjaista maalia, jossa ei ole pigmenttejä. Puun valoa heijastavat rakenteet synnyttävät värejä ilman minkäänlaisia väriaineita tai kemiallista käsittelyä”, Dierker
sanoo.

Colourful costume made with sustainable, natural materials by Urs Dierker
Puvun materiaaleina on käytetty selluloosapohjaisia tekstiilejä sekä puusta johdettuja rakenteellisia värejä ja pinnoitteita. Kuva: Eren Öztekin.

”Olemme onnistuneet luomaan kiiltäviä, irisoivia väriefektejä pelkästä puusta.” Irisointi on optinen ilmiö, jossa pinta näyttää loistavan sateenkaaren väreissä. Dierker ja Aallon tutkijat ovat löytäneet pukusuunnitteluun luonnosta myös epätavallisempia vaihtoehtoja.

”Olen tehnyt kokeiluja bakteereilla ja sienirihmastoilla – sienen maan alla kasvavilla osilla – ja värjännyt niillä materiaaleja. Onnistuimme parissa päivässä luomaan upean, haalistumattoman indigon sävyisen sinisen värin!”

Costume designer and researcher Urs Dierker in the studio
Kuva: Eren Öztekin.

Kuvauspaikat toimivat laboratoriona

Sen lisäksi, että Dierker toivoo muutoksia kuvauspaikkojen toimintatapoihin,  pukusuunnittelu tarjoaa hänen mielestään ihanteellisen tilaisuuden testata uusia materiaaleja ja malleja.

”Elokuva- tai tv-tuotanto on oivallinen ympäristö kokeilla uusia, kestäviä materiaaleja pukusuunnittelussa – ja osoittaa ne käyttökelpoisiksi. Tuotannoissa selviää nopeasti, mitä kannattaa ottaa jatkuvaan käyttöön, kun nähdään, miten puvut toimivat kuvauksissa ja miten niiden huoltaminen sujuu. Rooliasujen lisäksi tietoa voidaan soveltaa vaatetussuunnitteluun yleisemminkin.”

Seuraavaksi Urs Dierker haluaa löytää sopivan tv-, elokuva- tai teatterituotannon, jossa voisi kokeilla uusia menetelmiä. Eivätkä tavoitteet siihen lopu.

”Jotta pukusuunnittelu muuttuisi aiempaa kestävämmäksi, meidän on tehtävä monitieteistä yhteistyötä ja tarkasteltava aihetta useasta näkökulmasta. Näin voimme jouduttaa uusien materiaalien matkaa petrimaljoista esiintymislavoille ja valkokankaalle.”

• Saksalaissyntyinen Urs Dierker on työskennellyt monissa suurissa elokuva- ja tv-tuotannoissa kuten The Handmaid’s Tale ja Star Trek: Discovery.
• Dierkerin kestävää pukusuunnittelua esittelevä Naturally Dramatic -näyttely oli osa Designs for a Cooler Planet -kokonaisuutta, joka oli esillä Helsinki Design Weekillä syyskuussa 2020.

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Aalto ARTSin vuosikatselmuksen aluksi nähtiin Radical Creatives dokumenttielokuva
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vuosikatselmus loi katsauksen viime vuoteen

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuosikatselmuksessa 13. maaliskuuta peilattiin edellisen vuoden tapahtumia ja kohokohtia. Tilaisuudessa jaettiin myös tunnustuksia vuoden tekijöille ja nimettiin Vuoden alumni.
Kuvassa näkyy Kauppakorkeakoulun työelämäprofessori Iivo Vehviläinen ulkona metsässä.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Taloustieteilijä: Vesivoiman luonnonvaravero toisi tuloja ja parantaisi ympäristön tilaa

Luonnonvaravero olisi keino ohjata ympäristönsuojelusta aiheutuvia kuluja niin, etteivät ne koituisi yksin sähkönkuluttajien kontolle.