Helsinki GSE:n tilannehuoneen seitsemäs raportti: suurin pudotus huhtikuun palkkasummassa Kouvolassa, Vaasassa ja Helsingissä

Kaikille avoin webinaari raportin sisällöistä pidetään Zoomilla torstaina 4.6.2020 klo 8.00.
Economicum-rakennus vaahterapuun katveessa

Taloustieteen tutkimukseen ja opetukseen erikoistuneen Helsinki Graduate School of Economicsin (Helsinki GSE) tilannehuone tuottaa tietoa talouspoliittisen päätöksenteon tueksi ministeriöille ja muille julkisille tahoille koronaviruskriisin aikana.

Tilannehuone julkaisee seitsemännen raporttinsa torstaina 4.6.2020 klo 8.00, jolloin alkaa myös webinaari aiheesta Zoom-sovelluksella (linkki alla). Tässä seitsemännessä raportissa käsitellään ja havainnollistetaan kuvioin seuraavia asioita:

• Tulorekisterin mukaan huhtikuun lomarahoista puhdistettu palkkasumma oli noin 5 prosenttia alhaisempi kuin vuonna 2019.
  • Toukokuun ensimmäisen puoliskon lomarahoista puhdistettu palkkasumma oli vuoden 2019 tasolla.
  • Suurista kaupungeista palkkasumma laski huhtikuussa eniten Kouvolassa, Vaasassa ja Helsingissä. Lasku oli yli 7 % verrattuna vuoden 2019 huhtikuuhun.
  • Ahvenanmaa, Lappi ja Pohjois-Karjala ovat maakunnista ne, joissa prosentuaalinen liikevaihdon lasku on ollut suurinta alkuvuoteen verrattuna (noin 10 %). Euromääräisesti lasku on ollut suurinta Lapissa ja Uudellamaalla.
  • Hyvin pienet yritykset ovat kärsineet suhteellisesti ottaen eniten. Euromääräisesti suurinta lasku on ollut suuryritysten kohdalla.
  • Koronakriisin vaikutus liikevaihtoon on ollut keskimäärin vain noin -1 %, hotelli- ja ravintola-alalla kuitenkin lähes 40 %, ja myös muilla palvelualoilla lasku on ollut suurta.

Linkki webinaariin torstaina 4.6.2020 klo 8.00: https://aalto.zoom.us/j/67975406938

Suomenkielinen webinaari on kaikille avoin ja maksuton.

Lisätietoja tilannehuoneesta ja sen julkisia raportteja voi lukea Helsinki GSE:n verkkosivuilla, https://www.helsinkigse.fi/.

Lisätiedot:
Professori Otto Toivanen, akateeminen johtaja, Helsinki Graduate School of Economics
puh. 050 353 7651

Helsinki Graduate School of Economics on Aalto-yliopiston, Hanken Svenska Handelshögskolanin ja Helsingin yliopiston yhteinen taloustieteen tutkimus- ja opetusyksikkö.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa