Helsinki GSE:n Tilannehuone ajetaan alas vuoden 2021 loppuun mennessä

Tilannehuoneessa on analysoitu dataa yhteiskunnallisen päätöksenteon tueksi.
Economicum

Taloustieteen keskus Helsinki GSE:n yhteistyössä VATT:n kanssa keväällä 2020 perustama koronatalouden tutkimusryhmä, Tilannehuone, päättää toimintansa vuoden 2021 loppuun mennessä. Yli 20 tutkijaa taloustieteen eri alueilta työllistänyt datantuotanto ajetaan alas vaiheittain, eikä tutkimusryhmä pysty vastaamaan enää uusiin selvityspyyntöihin.

”Tilannehuone on puolentoista vuoden aikana näyttänyt, mihin reaaliaikaisen datan hyödyntämisellä on mahdollisuudet. Koronatukien kohdentamiset, rokotekattavuuden ja tartuntojen taustatekijöiden ymmärtäminen, kuntavaalien äänestyskäyttäytymisen analyysit sekä talouden kuvan hahmottaminen ovat olleet tarpeellisia toimintoja erityisesti kriisiaikana. Olemme kuitenkin nähneet, miten rikkaita suomalaisen yhteiskunnan rekisteriaineistot ovat ja miten niitä voidaan hyödyntää yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Toivottavasti tällainen toiminta jatkuu myös Tilannehuoneen jälkeen”, sanoo Helsinki GSE:n akateeminen johtaja Otto Toivanen.

Tilannehuoneen toiminta ajetaan alas rahoituksen päättyessä.

”Kiitän kaikkia yhteistyökumppaneita kuluneesta puolestatoista vuodesta. Tilannehuone ei ole missään vaiheessa ollut vain Helsinki GSE:n projekti, vaan yhteinen ponnistus ymmärtää paremmin koronan vaikutuksia yhteiskunnassa. Kiitän myös eduskuntaa siitä, että näitte datankäytön mahdollisuudet ja rahoititte toimintaa aina vuoden 2021 loppuun”, sanoo Toivanen.

Helsinki GSE:n lisäksi Tilannehuoneessa on ollut mukana tutkijoita Turun yliopistosta, VATT:sta, THL:stä ja Tilastokeskuksesta. Tilannehuone yhdistää viranomaisten, kuten Kelan, Tilastokeskuksen, ministeriöiden ja esimerkiksi Verottajan, tuottamia rekisteriaineistoja laajasti ja ajantasaisesti ennennäkemättömällä tavalla. Tilannehuoneen tuottamat raportit ovat vastanneet päätöksentekijöiden, niin valtiolla, kunnissa kuin yrityksissä, tarpeeseen ymmärtää, miten korona ja sen vastatoimet vaikuttavat yhteiskunnassa.

Tilannehuoneen viimeinen raportti (2.12.2021) löytyy osoitteesta: https://www.helsinkigse.fi/corona/tilannehuoneen-raportti-2-12-2021-viimeisimmat-kehityskulut-tyomarkkinoilla-kotitalouksissa-ja-yrityksissa/

Lisätietoja:
Otto Toivanen
[email protected]

Taloustieteen keskus Helsinki GSE (Helsinki Graduate School of Economics) on Aalto-yliopiston, Hankenin ja Helsingin yliopiston yhteinen taloustieteen huippuyksikkö, jonka tehtävä on kouluttaa, tuottaa korkeatasoista tutkimusta ja hyödyttää yhteiskuntaa – niin kansallisesti kuin kansainvälisesti.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.