Helsinki GSE:n Tilannehuone ajetaan alas vuoden 2021 loppuun mennessä

Tilannehuoneessa on analysoitu dataa yhteiskunnallisen päätöksenteon tueksi.
Economicum

Taloustieteen keskus Helsinki GSE:n yhteistyössä VATT:n kanssa keväällä 2020 perustama koronatalouden tutkimusryhmä, Tilannehuone, päättää toimintansa vuoden 2021 loppuun mennessä. Yli 20 tutkijaa taloustieteen eri alueilta työllistänyt datantuotanto ajetaan alas vaiheittain, eikä tutkimusryhmä pysty vastaamaan enää uusiin selvityspyyntöihin.

”Tilannehuone on puolentoista vuoden aikana näyttänyt, mihin reaaliaikaisen datan hyödyntämisellä on mahdollisuudet. Koronatukien kohdentamiset, rokotekattavuuden ja tartuntojen taustatekijöiden ymmärtäminen, kuntavaalien äänestyskäyttäytymisen analyysit sekä talouden kuvan hahmottaminen ovat olleet tarpeellisia toimintoja erityisesti kriisiaikana. Olemme kuitenkin nähneet, miten rikkaita suomalaisen yhteiskunnan rekisteriaineistot ovat ja miten niitä voidaan hyödyntää yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Toivottavasti tällainen toiminta jatkuu myös Tilannehuoneen jälkeen”, sanoo Helsinki GSE:n akateeminen johtaja Otto Toivanen.

Tilannehuoneen toiminta ajetaan alas rahoituksen päättyessä.

”Kiitän kaikkia yhteistyökumppaneita kuluneesta puolestatoista vuodesta. Tilannehuone ei ole missään vaiheessa ollut vain Helsinki GSE:n projekti, vaan yhteinen ponnistus ymmärtää paremmin koronan vaikutuksia yhteiskunnassa. Kiitän myös eduskuntaa siitä, että näitte datankäytön mahdollisuudet ja rahoititte toimintaa aina vuoden 2021 loppuun”, sanoo Toivanen.

Helsinki GSE:n lisäksi Tilannehuoneessa on ollut mukana tutkijoita Turun yliopistosta, VATT:sta, THL:stä ja Tilastokeskuksesta. Tilannehuone yhdistää viranomaisten, kuten Kelan, Tilastokeskuksen, ministeriöiden ja esimerkiksi Verottajan, tuottamia rekisteriaineistoja laajasti ja ajantasaisesti ennennäkemättömällä tavalla. Tilannehuoneen tuottamat raportit ovat vastanneet päätöksentekijöiden, niin valtiolla, kunnissa kuin yrityksissä, tarpeeseen ymmärtää, miten korona ja sen vastatoimet vaikuttavat yhteiskunnassa.

Tilannehuoneen viimeinen raportti (2.12.2021) löytyy osoitteesta: https://www.helsinkigse.fi/corona/tilannehuoneen-raportti-2-12-2021-viimeisimmat-kehityskulut-tyomarkkinoilla-kotitalouksissa-ja-yrityksissa/

Lisätietoja:
Otto Toivanen
[email protected]

Taloustieteen keskus Helsinki GSE (Helsinki Graduate School of Economics) on Aalto-yliopiston, Hankenin ja Helsingin yliopiston yhteinen taloustieteen huippuyksikkö, jonka tehtävä on kouluttaa, tuottaa korkeatasoista tutkimusta ja hyödyttää yhteiskuntaa – niin kansallisesti kuin kansainvälisesti.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!