Helsinki GSE rekrytoi kilpailuanalyysin asiantuntijan

Jiekai Zhang, taloustieteen tohtori Tolouse Business Schoolista, on nimitetty Helsinki Graduate School of Economicsin tutkijatohtoriksi aloinaan kilpailuanalyysi ja empiirinen teollisuusorganisaatio. Virka sijoittuu Hanken Svenska handelshögskolaniin.
Harald Herlin -oppimiskeskus.

Ennen Helsinki GSE:hen ja Hankeniin tuloaan Zhang toimi tutkijana KU Leuven -yliopistossa Belgiassa. Hänen kiinnostuksensa kohteena on erityisesti se, miten digitaaliset alustat tuovat yhteen kuluttajat ja mainostajat. Yhtenä sovellusalueena hän on tutkinut kilpailua tv-kanavien välillä, jotka toimivat alustoina mainostajien ja tv:tä katsovien kuluttajien kohtaamisille.

Jiekai Zhang tulee olemaan myös tärkeä vahvistus yhdellä Hankenin neljästä uudesta vahvuusalueesta, nimittäin Kilpailuanalyysi ja palvelustrategia -alueella.  Kansainvälinen asiantuntijapaneeli arvioi viime vuonna tutkimuksen näillä uusilla vahvuusalueilla olevan kansainvälistä huipputasoa. Kilpailuanalyysi ja palvelustrategia on poikkitieteellinen tutkimusala, jolla on yhteys niin kansantalouteen kuin markkinointiin/ kuluttajatutkimukseen ja mukana on Hankenin tutkijoita molemmilta aloilta.

”Toivotamme Jiekain lämpimästi tervetulleeksi tiedekuntaamme ja tutkijatiimiimme. Hänen tutkimuksensa ja tietonsa täydentävät erittäin hyvin nykyistä tutkimustyötämme”, sanoo professori ja tutkimuksesta vastaava vararehtori Jaakko Aspara, joka myös itse on tutkijatiimin jäsen.

Zhangin lisäksi Helsinki GSE on rekrytoinut kaksi post-doc tutkijaa. Myös heidän virkansa sijoittuvat Hanken Svenska handelshögskolaniin. Xiaogeng Xu on valmistunut tohtoriksi Norjan kauppakorkeakoulusta. Hän on erikoistunut käyttäytymistaloustieteeseen ja kokeelliseen taloustieteeseen. Vesa-Heikki Soini on puolestaan valmistunut tohtoriksi Pennsylvanian yliopistosta ja hänen tutkimuskohteinaan ovat erityisesti työmarkkinoiden ja talousmarkkinoiden makrotaloudelliset ja energiakysymykset.

”Olemme erittäin onnellisia uusista tutkijoistamme, jotka edustavat Hankenin erikoistumisaloja Helsinki GSE:ssä. He vahvistavat tutkimusyhteistyötä ja poikkitieteellisyyttä Hankenin vahvuusalueilla taloustieteen, rahoituksen, markkinoinnin ja kuluttajakäyttäytymisen välillä, sanoo Topi Miettinen, Hankenin taloustieteen professori.

Vuonna 2018 perustetun Helsinki Graduate School of Economicsin tehtävänä on suomalaisen taloustieteen tutkimuksen laaja-alaistaminen ja laadun parantaminen, kuten myös yhteistyön edistäminen taloustieteen ja muun tiedekentän välillä. Helsinki Graduate School of Economics on Hanken Svenska handelshögskolanin, Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteinen opetus- ja tutkimusyksikkö.

Lisätietoja:

Otto Toivanen, akateeminen johtaja, Helsinki Graduate School of Economics

Topi Miettinen, professori, Hanken Svenska handelshögskolan

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: