Helsinki Graduate School of Economicsin johtokunta on valittu

Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikanen on lupautunut Helsinki Graduate School of Economicsin (Helsinki GSE) johtokunnan puheenjohtajaksi.

Johtokunnan muut jäsenet ovat: Jorma Ollila, hallituksen puheenjohtaja; Anni Huhtala, ylijohtaja, VATT; Heidi Schauman, pääekonomisti, Aktia; Jouko Väänänen, vararehtori, Helsingin yliopisto; Hannu Nieminen, dekaani, Helsingin yliopisto; Rune Stenbacka, professori, Hanken Svenska handelshögskolan; Kristiina Mäkelä, provosti, Aalto-yliopisto; Juuso Välimäki, professori, Aalto-yliopisto; Teemu Pekkarinen, tohtorikoulutettava, Helsingin yliopisto.

Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja Hanken Svenska handelshögskolanin perustaman Helsinki GSE:n tavoitteena on kisata tutkijoista ja opiskelijoista maailman huippua edustavien taloustieteen yksiköiden kanssa, tarjota puitteet korkeatasoiselle kandi- ja maisterikoulutukselle sekä tuottaa laadukasta tohtorikoulutusta ja tutkimusta keskeisillä taloustieteen osa-alueilla.

Taloustiedettä tarvitaan analysoimaan ja tulkitsemaan nopeasti lisääntyvää tietoa, jota digitalisaatio tuottaa. Helsinki GSE:n tutkimuksen keskeisenä tavoitteena on kerätä aineistoja ja kehittää menetelmiä, jotka tukevat taloudellista päätöksentekoa julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Suomen Pankki rahoittaa Helsinki GSE:hen makrotaloustieteen professuurin vahvistamaan tämän kansallisesti tärkeän alueen tutkimusta ja opetusta. Makrotaloustiede tutkii kokonaistaloudellisia ilmiöitä ja raha- ja suhdannepolitiikan vaikutuksia työllisyyteen, tuottavuuteen ja talouskasvuun.

Valtiovarainministeriön alainen Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT osallistuu kahden Helsinki GSE:n professuurin rahoittamiseen. Yhteisprofessuurit on tarkoitus perustaa VATT:n tutkimusteemoihin kuuluville taloustieteen aloille, erityisesti julkistalouteen.

Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä kolme perustajayliopistoa neuvottelevat kevään 2018 aikana Helsinki GSE:n strategisesta rahoituksesta. Perustajayliopistot budjetoivat itse yhteensä vähintään neljä professuuria taloustieteen alalle. Helsinki GSE kerää myös yksityiseltä sektorilta lahjoitusvaroja.

Entistä laajempia opintomahdollisuuksia ja vahva pohja tutkijayhteistyölle

Uusien professuurien, lisääntyvän yhteistyön ja osaajien tehokkaan keskittämisen avulla Helsinki GSE pystyy lisäämään maisterin- ja tohtorintutkintojen määrää ja vastaamaan osaajatarpeeseen taloustieteen alalla.

Kun Helsinki GSE toimii täydessä laajuudessaan vuoteen 2022 mennessä, pääkaupunkiseudun yliopistoista valmistuisi taloustieteen maistereita noin puolet nykyistä enemmän ja tohtoreita lähes kaksinkertainen määrä. Tämä tarkoittaisi 120 maisteria ja 15 tohtoria vuonna 2022.

Yksikön käytännön toiminta käynnistyy syksyllä 2018, kun Helsinki GSE:n tohtoriohjelma ja jatko-opintoihin valmistava research master -ohjelma aloittavat.

Lisätietoa:

Rehtori Ilkka Niemelä, Aalto-yliopisto, p. 050 452 4690
Rehtori Jukka Kola, Helsingin yliopisto, p. 02941 22211
Rehtori Karen Spens, Hanken Svenska handelshögskolan, p. 050 564 3742

Uutista päivitetty 16.3.2018 ja lisätty opiskelijajäsenen nimi.

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa