Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto solmivat strategisen kumppanuussopimuksen

Toistensa vahvuuksia hyödyntämällä yliopistot pyrkivät kehittämään kansainvälisesti houkuttelevia tutkimus- ja opetusympäristöjä.

Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto ovat luoneet pääkaupunkiseudulle vankan osaamiskeskittymän, joka kattaa lähes koko tieteen kentän.

– Kumppanuussopimus vahvistaa ja konkretisoi jo pitkään jatkunutta yhteistyötämme niin tutkimuksessa kuin tukipalveluissa. Yliopistomme täydentävät sopivasti toisiaan, mitä kautta parannamme laatua ja kansainvälistä kilpailukykyä. Siitä taas hyötyvät pääkaupunkiseutu ja koko Suomi, Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola sanoo.

– Tämän sopimuksen nojalla lisäämme yhteistyömme suunnitelmallisuutta ja arvioimme vuosittain tutkimus- ja opetustyön ohella, mitä palveluita voimme tuottaa yhdessä ja mahdollisesti muidenkin yliopistojen ja korkeakoulujen kanssa. Esimerkiksi digitaalinen murros kannattaa ottaa haltuun yhdessä. Jatkamme yhdessä myös suurten tutkimusinfrastruktuurien rakentamista, jotta kalliita järjestelmiä voidaan hyödyntää tehokkaasti, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri.

Kumppanuudesta hyötyä koko maalle

Strategisella kumppanuussopimuksella halutaan parantaa Suomen ja pääkaupunkiseudun tunnettuutta tutkimuksen ja koulutuksen edelläkävijänä. Tavoitteena on myös saattaa yliopistoissa syntyvää tietoa ja innovaatioita yhteiskunnan hyödynnettäväksi.

Yhteisiä hankkeita ja yksiköitä paljon jo nyt

Sopimus on luonteva jatko yliopistojen jo olemassa olevalle laajalle yhteistyölle. Yliopistoilla on yhteisiä yksiköitä ja hankkeita, kuten tietotekniikan instituutti HIIT, taloustieteen instituutti HECER, Kaupunkiakatemia ja Health Capital Helsinki -keskittymä.

Lisätietoja:

Helsingin yliopisto: suunnittelujohtaja Jussi Karvinen,
puh.02941 2324 tai 050 526 2396, [email protected]

Aalto-yliopisto: yhteydenotot viestinnän kautta, viestintäpäällikkö Anu Salmi-Savilampi,
puh. 050 464 4585, [email protected]

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!