Uutiset

Helsingin rautatieaseman uusi valaistussuunnitelma luo turvallisuuden tunnetta

Iina-Karoliina Välilä on opinnäytetyönään suunnitellut valaistuksen Helsingin päärautatieasemalle ja siihen liittyviin toimintoihin.
Aseman läntinen puoli ja asema-aukio. Kuva: Iina-Karoliina Välilä

Valaistuskonseptin kohdealueina ovat muun muassa rautatieaseman kolme pääsisäänkäyntiä, käynti metroon sekä raitiovaunupysäkeille. Valaistustyyli on käytännöllinen ja valon luonne valitaan kyseisen yksityiskohdan mukaan. Välilä on tehnyt konseptiinsa yksityiskohtaisen suunnitelman, johon on merkitty kuhunkin yksityiskohtaan sopiva valaisumetodi.

- Rautatien nykyisessä valaistuksessa valojen värilämpötilat ovat sekoittuneet, joka luo osaltaan disharmoniaa: valaistuksen yhtenäisyys puuttuu tai valo voitaisiin jakaa eri tavoin, jotta kokonaisuus hahmottuisi paremmin, Välilä kertoo.

Välilän mukaan valaistuksen tasoa olisi korotettava, jotta jalankulkijoiden kasvot olisivat näkyvillä.

- Valaistusta ei kuitenkaan tue se, että kaikki pestäisiin tasaiseksi valolla, hän selittää.

Välilän tavoitteena on luoda valaistus, joka tuo johdonmukaisuutta kaupunkimaisemaan, selkiyttää liikkumista ja lisää turvallisuuden tunnetta.

- Haasteellista onkin sovittaa yhteen konseptiin turvallisuuden ja harmonian näkökohdat, Välilä summaa.

 

Valaistusta suunniteltaessa alueella tulee ottaa huomioon liikennevirtojen määrät ja liikkeet, joiden perusteella Välilä on löytänyt hot spotit -kohdat, joissa merkittävimmät kulkureitit risteävät alueella.

Työssä huomioitiin myös rautatieasemaa ympäröivät aukiot: mm. Elielin aukion ja asema-aukion.

- Kaikilla asemaa ympäröivillä aukioilla on omanlainen luonteensa, Välilä sanoo.

Opinnäytetyön lopputuloksena onkin valaistus-suunnitelma koko mainitulle alueelle.

Hän on tehnyt myös käyttäjäkokemuskyselyn aluetta käyttäville jalankulkijoille, sekä tarkkaillut tilaa ja sen käyttäjiä.

 

Helsingin rautatieaseman on piirtänyt Eliel Saarinen 1909 ja rakennusta on kunnostettu useaan otteeseen. Tunnistettavimpina detaljeina ovat aseman kellotornia, julkisivun muotoa ja pääsisäänkäynnin molemmin puolin seisovia patsaita.

 

Päärautatieasema on yksi Helsingin maamerkeistä ja Helsingin tärkein julkisen liikenteen solmukohta, josta on käynti juniin, metroon, raitiovaunuihin ja busseihin. Aseman edestä kulkee vilkas kevyen liikenteen pyöräilyreitti, jalankulkureitti ja useita suojatien ylityksiä.  Asemaa käyttää päivittäin noin 200 000 matkustajaa ja käyttötrendi on nouseva.

 

Opinnäyte, Muotoilun laitos, Product and Spatial Design.

Iina-Karoliina Välilä:  Helsinki Central railway station – Lighting as part of the Urban Space and its Functions.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Aalto University / students at Aalto University / Unto Rautio
Opinnot Julkaistu:

Lukeeko keinotekoinen virtuaali-ihminen tulevaisuudessa uutiset?

ITP:n opiskelijat kehittivät keinotekoisen virtuaali-ihmisen Yle:lle.
kaksi naista istuu punaisilla tuoleilla studiossa keskustelemassa, taustalla musta verho ja keltainen lattia
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Mitä voimme oppia pandemiasta?

Aalto-yliopiston studiokeskustelussa pohdittiin, millaisen tulevaisuuden rakennamme pandemiasta saatujen oppien pohjalta.
vaatemallit seisovat metsän keskellä ja katsovat kameraan
Nimitykset, Palkitut, Opinnot Julkaistu:

Vuoden nuori suunnittelija 2020 Ervin Latimer haluaa nostaa esiin vähemmistöjä

Voittotyön asukokonaisuudet leikittelevät sukupuolella ja ovat muunneltavia.
Ulkokuva Kauppakorkeakoulusta. Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

”Tunsin oloni tervetulleeksi, vaikka en olekaan fyysisesti kampuksella” – uudet Kauppakorkeakoulun maisteriopiskelijat pääsivät verkostoitumaan alumnien kanssa etänä

Kauppakorkeakoulun alumnit sekä uudet maisteriopiskelijat kokoontuivat yhteen verkostoitumaan Zoom-alustalla. Alumnit tarjosivat hyödyllisiä vinkkejä maisteriopintoihin, uraan sekä työllistymiseen.