Uutiset

Helsingin rautatieaseman uusi valaistussuunnitelma luo turvallisuuden tunnetta

Iina-Karoliina Välilä on opinnäytetyönään suunnitellut valaistuksen Helsingin päärautatieasemalle ja siihen liittyviin toimintoihin.
Aseman läntinen puoli ja asema-aukio. Kuva: Iina-Karoliina Välilä

Valaistuskonseptin kohdealueina ovat muun muassa rautatieaseman kolme pääsisäänkäyntiä, käynti metroon sekä raitiovaunupysäkeille. Valaistustyyli on käytännöllinen ja valon luonne valitaan kyseisen yksityiskohdan mukaan. Välilä on tehnyt konseptiinsa yksityiskohtaisen suunnitelman, johon on merkitty kuhunkin yksityiskohtaan sopiva valaisumetodi.

- Rautatien nykyisessä valaistuksessa valojen värilämpötilat ovat sekoittuneet, joka luo osaltaan disharmoniaa: valaistuksen yhtenäisyys puuttuu tai valo voitaisiin jakaa eri tavoin, jotta kokonaisuus hahmottuisi paremmin, Välilä kertoo.

Välilän mukaan valaistuksen tasoa olisi korotettava, jotta jalankulkijoiden kasvot olisivat näkyvillä.

- Valaistusta ei kuitenkaan tue se, että kaikki pestäisiin tasaiseksi valolla, hän selittää.

Välilän tavoitteena on luoda valaistus, joka tuo johdonmukaisuutta kaupunkimaisemaan, selkiyttää liikkumista ja lisää turvallisuuden tunnetta.

- Haasteellista onkin sovittaa yhteen konseptiin turvallisuuden ja harmonian näkökohdat, Välilä summaa.

Valaistusta suunniteltaessa alueella tulee ottaa huomioon liikennevirtojen määrät ja liikkeet, joiden perusteella Välilä on löytänyt hot spotit -kohdat, joissa merkittävimmät kulkureitit risteävät alueella.

Työssä huomioitiin myös rautatieasemaa ympäröivät aukiot: mm. Elielin aukion ja asema-aukion.

- Kaikilla asemaa ympäröivillä aukioilla on omanlainen luonteensa, Välilä sanoo.

Opinnäytetyön lopputuloksena onkin valaistus-suunnitelma koko mainitulle alueelle.

Hän on tehnyt myös käyttäjäkokemuskyselyn aluetta käyttäville jalankulkijoille, sekä tarkkaillut tilaa ja sen käyttäjiä.

Helsingin rautatieaseman on piirtänyt Eliel Saarinen 1909 ja rakennusta on kunnostettu useaan otteeseen. Tunnistettavimpina detaljeina ovat aseman kellotornia, julkisivun muotoa ja pääsisäänkäynnin molemmin puolin seisovia patsaita.

Päärautatieasema on yksi Helsingin maamerkeistä ja Helsingin tärkein julkisen liikenteen solmukohta, josta on käynti juniin, metroon, raitiovaunuihin ja busseihin. Aseman edestä kulkee vilkas kevyen liikenteen pyöräilyreitti, jalankulkureitti ja useita suojatien ylityksiä.  Asemaa käyttää päivittäin noin 200 000 matkustajaa ja käyttötrendi on nouseva.

Opinnäyte, Muotoilun laitos, Product and Spatial Design.

Iina-Karoliina Välilä:  Helsinki Central railway station – Lighting as part of the Urban Space and its Functions.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

ITP-opiskelijoita kesällä 2020. Kuva: Petri Anttila
Opinnot Julkaistu:

ITP kuuluu Aalto-yliopiston kesään

Jälleen kesällä 2023 Information Technology Program -kurssin opiskelijat ratkoivat erilaisia liiketoimintahaasteita.
Karita ja Jani
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tohtoriksi työn ohessa – väitöstutkimus avasi ovet deep tech -yrityksen tuote- ja teknologiakehitykseen

Karita Kinnunen-Raudaskoski ja Jani Lehmonen ovat Aalto-yliopiston kemian tekniikan tohtoreita, joille päivätyön ohessa tehty väitöstutkimus tiesi myös yötöitä, mutta antoi sitäkin enemmän.
Students at Aalto lecture hall in ENG orientation event
Opinnot Julkaistu:

Yli 700 opiskelijaa aloitti opintonsa insinööritieteiden korkeakoulussa

Uusi lukuvuosi alkoi 28.8.2023 uusien kandi- ja maisteriopiskelijoiden orientaatiotilaisuuksilla Kandidaattikeskuksessa.
Konsta Klemetti happened to have a friend's silly and good-humoured dog in his care on the day of the photo shoot. Photo by Zina Marpegan.
Opinnot Julkaistu:

Konsta Klemetti: Luova taiteellinen ajattelu ja yllättävienkin näkökulmien löytäminen ovat minussa syvällä

"On ollut hauska ja avartava huomata, että Aallossa on heimolaisia, samanhenkistä jengiä. Kaikki hyväksyy idean, vaikka se olisi kuinka kreisi. Kulttuuri on hauskalla tavalla ennakkoluuloton ja hyväksyvä."