Helsingin rautatieaseman uusi valaistussuunnitelma luo turvallisuuden tunnetta

Valaistuskonseptin kohdealueina ovat muun muassa rautatieaseman kolme pääsisäänkäyntiä, käynti metroon sekä raitiovaunupysäkeille. Valaistustyyli on käytännöllinen ja valon luonne valitaan kyseisen yksityiskohdan mukaan. Välilä on tehnyt konseptiinsa yksityiskohtaisen suunnitelman, johon on merkitty kuhunkin yksityiskohtaan sopiva valaisumetodi.
- Rautatien nykyisessä valaistuksessa valojen värilämpötilat ovat sekoittuneet, joka luo osaltaan disharmoniaa: valaistuksen yhtenäisyys puuttuu tai valo voitaisiin jakaa eri tavoin, jotta kokonaisuus hahmottuisi paremmin, Välilä kertoo.
Välilän mukaan valaistuksen tasoa olisi korotettava, jotta jalankulkijoiden kasvot olisivat näkyvillä.
- Valaistusta ei kuitenkaan tue se, että kaikki pestäisiin tasaiseksi valolla, hän selittää.
Välilän tavoitteena on luoda valaistus, joka tuo johdonmukaisuutta kaupunkimaisemaan, selkiyttää liikkumista ja lisää turvallisuuden tunnetta.
- Haasteellista onkin sovittaa yhteen konseptiin turvallisuuden ja harmonian näkökohdat, Välilä summaa.
Valaistusta suunniteltaessa alueella tulee ottaa huomioon liikennevirtojen määrät ja liikkeet, joiden perusteella Välilä on löytänyt hot spotit -kohdat, joissa merkittävimmät kulkureitit risteävät alueella.
Työssä huomioitiin myös rautatieasemaa ympäröivät aukiot: mm. Elielin aukion ja asema-aukion.
- Kaikilla asemaa ympäröivillä aukioilla on omanlainen luonteensa, Välilä sanoo.
Opinnäytetyön lopputuloksena onkin valaistus-suunnitelma koko mainitulle alueelle.
Hän on tehnyt myös käyttäjäkokemuskyselyn aluetta käyttäville jalankulkijoille, sekä tarkkaillut tilaa ja sen käyttäjiä.
Helsingin rautatieaseman on piirtänyt Eliel Saarinen 1909 ja rakennusta on kunnostettu useaan otteeseen. Tunnistettavimpina detaljeina ovat aseman kellotornia, julkisivun muotoa ja pääsisäänkäynnin molemmin puolin seisovia patsaita.
Päärautatieasema on yksi Helsingin maamerkeistä ja Helsingin tärkein julkisen liikenteen solmukohta, josta on käynti juniin, metroon, raitiovaunuihin ja busseihin. Aseman edestä kulkee vilkas kevyen liikenteen pyöräilyreitti, jalankulkureitti ja useita suojatien ylityksiä. Asemaa käyttää päivittäin noin 200 000 matkustajaa ja käyttötrendi on nouseva.
Opinnäyte, Muotoilun laitos, Product and Spatial Design.
Iina-Karoliina Välilä: Helsinki Central railway station – Lighting as part of the Urban Space and its Functions.
- Julkaistu:
- Päivitetty:
Lue lisää uutisia

ITP kuuluu Aalto-yliopiston kesään
Jälleen kesällä 2023 Information Technology Program -kurssin opiskelijat ratkoivat erilaisia liiketoimintahaasteita.
Tohtoriksi työn ohessa – väitöstutkimus avasi ovet deep tech -yrityksen tuote- ja teknologiakehitykseen
Karita Kinnunen-Raudaskoski ja Jani Lehmonen ovat Aalto-yliopiston kemian tekniikan tohtoreita, joille päivätyön ohessa tehty väitöstutkimus tiesi myös yötöitä, mutta antoi sitäkin enemmän.Yli 700 opiskelijaa aloitti opintonsa insinööritieteiden korkeakoulussa
Uusi lukuvuosi alkoi 28.8.2023 uusien kandi- ja maisteriopiskelijoiden orientaatiotilaisuuksilla Kandidaattikeskuksessa.