Haluatko pelaamalla osallistua kvanttitietokoneen rakentamiseen? Tervetuloa testaamaan Quantum Gardenia 16. marraskuuta alkaen!

Quantum Garden on interaktiivinen taideteos, joka auttaa kvanttifysiikan tutkijoita kvanttiporttien kehittämisessä.
Quantum Garden

Quantum Garden on monitieteinen tutkimus- ja taideteos, joka houkuttelee ohikulkijoita koskettamaan, osallistumaan, pelaamaan ja samalla vaikuttamaan tutkimukseen, jossa ratkotaan kvanttiteknologian keskeisiä tutkimuskysymyksiä.

Taideteoksen on toteuttanut valopohjaisista peliteoksistaan tunnettu pelitaiteilija Robin Baumgarten. Teos on suunniteltu yhteistyössä Suomen kvanttiteknologian huippuyksikön fyysikoiden kanssa Aalto-yliopiston ja Turun yliopiston professorin Sabrina Maniscalcon johdolla.

Quantum Garden on paljon enemmän kuin taideinstallaatio. Quantum Garden on yhdistetty ”mustaan kvanttilaatikkoon” (Quantum Black Box), Turun yliopiston kvanttiteknologian tutkimusryhmän voimin kehitetty edistyksellinen ohjelmisto. Quantum Black Box kerää informaatiota ja prosessoi jokaisen Quantum Garden -installaation kosketuksen ja hyödyntää sitä tieteellisen ongelmanratkaisun optimoinnissa.

Pelaajat auttavat Quantum Gardenin avulla tutkijoita simuloimaan monimutkaista ja ajassa muuttuvaa kvanttifysiikan tutkimusongelmaa, jonka ratkaiseminen on yksi avainkysymyksistä loogisten kvanttiporttien kehittämistyössä. Kvanttiportit ovat tärkeitä kvanttitietokoneen rakennusosia.

Quantum Garden on mukana myös Lux Helsingin #valohaasteessa.

Taideteoksen tiedot:

• Teoksen kuraattorina toimii pelitutkija Annakaisa Kultima Aalto-yliopiston median laitokselta.
  • Taiteilija on Robin Baumgarten
  • Avoinna yleisölle 16.11.–14.12.2018 Otaniemen A Bloc -ostoskeskuksen aulassa, Otaniementie 12.
  • Kvanttiteknologian tutkijoita ovat professori Sabrina Maniscalco ja Turun yliopiston tutkijat Nicola Lo Gullo, Matteo Rossi, Francesco Cosco ja Walter Talarico.

Projekti toteutetaan Aalto-yliopiston perustieteiden sekä taiteiden ja suunnittelun korkeakoulujen yhteistyönä. Teosta rahoittavat Aalto Centre for Quantum Engineering, Aalto-yliopisto, Euroopan komission QPlay-projekti.

Sabrina Maniscalco, professori
www.tqt.fi; www.tcqp.fi; www.qtf.fi

Annakaisa Kultima, pelitutkija

Kuvamateriaalia

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu: