Günther H. Filz rakenteiden ja arkkitehtuurin Associate Professor -tehtävään

Filzin tutkimus ja opetus on monitieteistä ja keskittyy arkkitehtuurin ja rakenteiden geometrian rajapintaan.

Günther H. Filz, FT (s. 1973) on nimitetty rakenteiden ja arkkitehtuurin Associate Professor -tehtävään Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakouluun ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakouluun 1. syyskuuta 2017 alkaen. Kyseessä on uusi professuuri, joka jakautuu kahden laitoksen kesken: 60 % rakennustekniikan laitokselle ja 40 % arkkitehtuurin laitokselle.

”Yhteisen professuurin avulla haluamme vahvistaa monitieteistä yhteistyötä arkkitehtuurin ja rakennustekniikan alalla niin tutkimuksessa kuin opetuksessakin. Günther Filzillä on kokemusta rakennus- ja rakennesuunnittelusta, erityisesti kokeellisesta rakenteiden ja arkkitehtuurin tutkimuksesta. Hänen työnsä sijoittuu rakenteiden ja arkkitehtuurin rajapintaan”, kertoo dekaani Gary Marquis Insinööritieteiden korkeakoulusta.

Günther H. Filz on koulutukseltaan arkkitehti (FT) ja insinööri (ylempi AMK), ja hän on aiemmin työskennellyt Innsbruckin yliopiston muotoiluinstituutissa, ensin tutkijana vuodesta 2002, apulaisprofessorina vuodesta 2010 ja sitten professorina (Associate) tammikuusta 2016 alkaen. Vuodesta 2013 hän on toiminut myös Innsbruckin yliopiston arkkitehtuurin tiedekunnan varadekaanina ja opetuksesta vastaavana dekaanina.

Professori Filz on kansainvälisesti tunnettu ja kokenut tutkija ja hänellä on kokemusta useista kansainvälisistä arkkitehtitoimistoista, kuten arkkitehtitoimisto Eiseman Architects New Yorkissa. Taiteellisessa työssään hän soveltaa Research-by-Design-tutkimustapaa.

Filzin tutkimusprojektit ovat korkealaatuisia niin visuaalisesti kuin arkkitehtonisestikin. Hänen työnsä muuntautuvat rakennustaiteeksi, jonka ansiosta hän pystyy luomaan siltaa taiteen ja arkkitehtuurin välille. Tätä kautta hän pystyy myös tuomaan leikittelevyyttä ja taiteellista näkökulmaa opetukseen. Filzillä on opetuskokemusta kandidaattitasolta tohtorinkoulutukseen sekä arkkitehtuurin että rakennustekniikan alalla.

Rakennustekniikan laitoksella professori Filz toimii osana rakennusteknisen suunnittelun ja rakentamisen tutkimusryhmää, joka etsii ratkaisuja kylmien kosteiden talvien ja lämpimien kesien aiheuttamien sisä- ja ulko-olosuhteiden luomin haasteisiin. Olosuhteiden vaihtelut vaikuttavat sekä rakenteiden suunnitteluun että rakennetun ympäristön ylläpitoon ja sen ikääntymiseen hallintaan.

Lisätietoja:
Professori Günther H. Filz

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: