Green Electrification 2035 -veturihanke yhdistää 5G-verkon sähköverkon alustaksi

ABB:n Green Electrification 2035 -ohjelma edistää hiilineutraalia sähköistystä. Aalto-yliopisto tuo maailmanluokan T&K-hankkeeseen vahvaa sähköverkko- ja 5G-teknologiaosaamista.

Viisivuotisen Green Electrification 2035 -hankkeen päämääränä on kehittää uudet integroitavat teknologia-alustat optimaaliseen sähköntuotantoon ja -käyttöön.Business Finlandin veturihanke yhdistää 5G-teknologian ja datanhallinnan sähköverkkoteknologiaan ja uusiin sähköteknisiin ratkaisuihin.

Erinomaisen luotettavuuden ja lyhyen viiveen 5G-verkko tuo uusia mahdollisuuksia sähköverkon suojaukseen. 5G-teknologian avulla sähköverkon viat voidaan entistä nopeammin paikantaa ja erottaa automaattisesti muusta verkosta.

”Suomessa on hyvät lähtökohdat tehdä tutkimusta, koska täällä on vahvoja yrityksiä sekä sähköverkko- että 5G-teknologioihin liittyen. Aalto taas on maailmanluokan yliopisto, jossa on tietotaitoa ja ymmärrystä tehdä tutkimusta molemmilla alueilla”, toteaa tutkimusohjelmapäällikkö Petri Hovila ABB:ltä.

Sähköverkkojen merkitys kasvaa jatkossa entisestään, kun sähköllä korvataan muita energiamuotoja. Sähkö- ja lämpöjärjestelmien integraatio lisääntyy, kun esimerkiksi sähköverkon energiavarastointiin käytetyn vedyn tuotannossa syntyvää lämpöä otetaan talteen kaukolämpöverkkoon. 5G-teknologiat mahdollistavat järjestelmien hallinnan ja niissä lisääntyvien etänä valvottavien laitteiden välisen luotettavan tiedonsiirron.

Konkreettisia testialustoja

Aalto ja ABB ovat tehneet yhteistyötä jo useissa yliopistojen ja teollisuuden välisissä tutkimuskonsortioissa, kuten Wireless for Verticals - ja 5G VIIMA -hankkeet, joihin Aalto on tuonut syvää 5G- ja tietoturvaosaamista. Green Electrification 2035 -hankkeessa on tavoitteena tuoda Aallon opiskelijoiden ja tutkijoiden käyttöön yliopistolle laitteita, joiden avulla päästään hakemaan aitoja tutkimuskysymyksiä.

”Yliopistoyhteistyössä meille on tärkeää, että pääsemme käsiksi konkreettisiin testeihin järjestelmissä, joissa sähköverkko mittaus- ja suojauslaitteineen on integroitu 5G-verkon kanssa yhdeksi kokonaisuudeksi. Haluamme edesauttaa opiskelijoiden ja tutkijoiden pääsyä teollisuuden teknologioihin", Hovila sanoo.

”Pitkäjänteinen ja tiivis yhteistyö yliopiston kanssa edesauttaa innovaatioiden syntymistä ja kehittymistä. Ajan myötä kehityspolku tuotteistamiseen lyhenee.”

Teksti: Marjukka Puolakka

Takaisin pääartikkeliin

Lisätietoa:

Jaan Metsaveer
Yhteistyö Julkaistu:

Meritekniikan onnistunut yliopistoyhteistyö Suomen ja Viron välillä

Aalto-yliopiston ja Tallinnan Teknillisen yliopiston koulutusyhteistyön tuloksena on 25 vuoden aikana valmistunut kymmeniä virolaista meritekniikan diplomi-insinööriä, joista viisi on suorittanut myös tekniikan tohtorin tutkinnon.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.