Geoinformatiikan maisteriohjelman diplomityö palkittiin vuoden parhaana

DI Joona Laineen diplomityö käsittelee viljelykasvien tunnistamista satelliittikuvien avulla.

Aalto-yliopiston alumni Joona Laine palkittiin paikkatietoalan yhdistys ProGIS ry:n opinnäytetyöpalkinnolla marraskuussa järjestettyjen Paikkatietomarkkinoiden yhteydessä. Laine valmistui syksyllä 2018 Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun geoinformatiikan maisteriohjelmasta. Hän työskentelee paikkatietoalan yritys Spatineossa.

Joona Laine ProGIS-palkinto
DI Joona Laine palkittiin Paikkatietoalan yhdistys ProGIS ry:n opinnäytetyöpalkinnolla.

ProGIS palkitsee vuosittain ansioituneita opinnäytetöitä. Tänä vuonna palkinnon sai myös yksi YAMK-opinnäytetyö ja väitöskirja.

Palkittu diplomityö on nimeltään ”Viljelykasvien tunnistaminen Sentinel-2 -satelliittikuvien avulla Suomessa”. Viljelykasvien tunnistaminen automaattisesti paikan päällä tehtävien tarkastusten sijaan vähentäisi huomattavasti maataloustukihakemusten valvonnasta syntyviä kustannuksia. Laine kehitti ja käytti työssään koneoppimista hyödyntäviä luokittelumenetelmiä, jotka tunnistivat suhteellisen hyvin viljelykasveja Suomen oloissa.

”Työ on herättänyt jo kiinnostusta Suomessa ja myös muualla Euroopassa INSPIRE-konferenssin yhteydessä. Työssä on potentiaalia jatkotutkimukselle ja mahdollisesta jatkokehityksestä keskustellaan loppuvuoden aikana”, Laine kertoo.

Diplomityön valvojana toimi kaukokartoituksen professori Miina Rautiainen. Ohjaajana toimi Jaana Mäkelä Spatineosta.

”Kunnianhimoisessa diplomityössä yhdistettiin onnistuneesti satelliittikuvien tulkintaa ja koneoppimista. Työllä on myös selvä, ajankohtainen käytännön sovellus”, Rautiainen kommentoi.

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.