GE Healthcare lahjoittaa Aalto-yliopistolle potilasmonitoreita

Aalto ja GE Healthcare aikovat tulevaisuudessa laajentaa yhteistyötä erityisesti data-analytiikan ja koneoppimisen alueilla.

GE Healthcare lahjoittaa Aalto-yliopistolle neljä CARESCAPE B650 -potilasvalvontamonitoria.  Lahjoituksen tarkoitus on antaa bioinformaatioteknologian opiskelijoille käytännön kokemusta sairaaloissa käytössä olevista terveysteknologian laitteista.

Monitorit luovutetaan Aalto-yliopiston Terveysteknologiatalon avajaisten yhteydessä Otaniemessä tänään 14.3.2017 klo 17.

”Voimme hyödyntää GE Healthcaren lahjoittamia monitoreja monipuolisesti opetuksessa sekä tutkimuksessa muun muassa hemodynaamisen aivokuvantamisen tukena”, iloitsee Aalto-yliopiston akatemiatutkija Ilkka Nissilä.

Monitorien käyttö opetuksessa hyödyttää opiskelijoita, mutta siitä on etua myös alan osaajia runsaasti työllistävälle GE Healthcarelle.

”Terveysteknologia on Suomen suurin korkean teknologian vientiala ja voimakkaasti kasvava toimiala kaikkialla kehittyneessä maailmassa. GE Healthcare on palkannut Helsinkiin viimeisten kolmen vuoden aikana noin sata insinööriä tuotekehitys- ja testaustehtäviin. Potilasmonitorit, kliiniset parametrit ja ihmisten fysiologian hyvin tuntevia terveysteknologian osaajia tarvitaan lisää koko ajan, sanoo Engineering Manager Niko Nuotio GE:ltä.

Potilasmonitorit ovat monimutkaisia kliinisiä tuotteita, jotka tekevät paljon muutakin kuin näyttävät tietoa potilaan tilasta. Sen lisäksi, että ne mittaavat yli 50 kliinistä parametria verenpaineesta ja pulssista anestesian syvyyteen ja leikkauksen aiheuttamiin kipureaktioihin, monitorit muun muassa keskustelevat tietojärjestelmien kanssa ja välittävät hälytystietoja tietoverkossa hoitohenkilökunnan tarpeisiin.

Opiskelijat, joilla on käytännön kokemusta potilasvalvontamonitorien toiminnasta, ovat työmarkkinoilla kysyttyjä. Heidän perehdyttämiseensä kuluu vähemmän aikaa ja he pystyvät nopeammin itsenäiseen työhön, Nuotio toteaa.

”Aalto-yliopisto on yksi tärkeimmistä terveysteknologian alan osaajia Suomessa kouluttavista oppilaitoksista. Suomalaisella insinööriosaamisella oli myös tärkeä rooli siinä, että GE kiinnostui aikanaan Instrumentariumista”, sanoo GE Healthcare Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja Matti E. Lehtonen.

GE Healthcare ja Aalto-yliopisto tekevät paljon yhteistyötä muun muassa opinnäytetöiden ja väitöskirjatutkimusten parissa.  Tulevaisuudessa tavoitteena on entistä laajempi yhteistyö erityisesti data-analytiikan ja koneoppimisen alueilla.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Terhi Kajaste, yrityssuhdevastaava, Aalto-yliopisto, 050 327 52 99, [email protected]

Taija Reijonen, viestintäpäällikkö, GE, p. 050 367 58 63, [email protected]

Aalto Health Platform

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: