Uutiset

Fiskars Group lahjoittaa 250 000 euroa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun alalle

Lahjoitus on osa Fiskars Groupin ja Aallon pitkäaikaista yhteistyötä, joka on sisältänyt muun muassa vastuulliseen muotoiluun ja tulevaisuuden materiaaleihin keskittyviä kursseja.
Design by Sushant Passi
Design: Sushant Passi, kuva: Eeva Suorlahti / Aalto-yliopisto & Fiskars

Muotoilu auttaa kuluttajia ja yrityksiä siirtymään kiertotalouteen ja löytämään vastuullisempia vaihtoehtoja nykyisten kulutustottumusten tilalle. Brändeistään tunnettu Fiskars Group jatkaa työtään muotoilun edistämiseksi ja lahjoittaa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun alalle 250 000 euroa.

”Olemme erittäin kiitollisia Fiskarsille tästä lahjoituksesta, joka entisestään vahvistaa pitkäaikaista yhteistyötämme. Iloitsemme yhtiön merkittävästä työstä muotoilun edistämiseksi sekä uusien, kestävää kehitystä eteenpäin vievien ratkaisujen kehittämiseksi”, sanoo taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Tuomas Auvinen.

Ilmastonmuutoksen ja pandemian kaltaiset mullistukset ovat tehneet maailmasta epävarmemman, ja tulevaisuutta on yhä vaikeampi ennustaa. Samaan aikaan ilmaston lämpeneminen vaatii kulutustottumusten muutosta, täysin uudenlaisia ratkaisuja ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä.

”Epävarmat ajat näkyvät esimerkiksi kaipuuna entiseen ja retro-trendin suosion nousemisena. Kun maailmassa on isoja muutoksia, niin kaivataan yksinkertaista, tuttua ja turvallista; menneisyys kun ei voi muuttua. Samaan aikaan yritysten tulisi luoda täysin uudenlaisia ratkaisuja, joilla voidaan vastata tulevaisuuden tarpeisiin ja ratkoa isoja haasteita. Yhtälö ei ole helppo, mutta muotoilun avulla voidaan ymmärtää ihmisten syvimpiä tarpeita, turhaumia ja toiveita, ei vain luoda uutta nykyisiin tarpeisiin”, Innovation Design Manager Minna Hiltunen Fiskars Groupista kertoo.

Muotoilu on tehokas tapa saada aikaan muutosta

Muotoilun avulla rakennetaan uusia kumppanuuksia ja luodaan ratkaisuja, jotka kaikki sidosryhmät voivat hyväksyä - jopa sellaisessa tilanteessa, jossa heillä on keskenään ristiriitaisia toiveita.

”Muutoksessa tarvitaan kekseliäisyyttä ja uusia innovaatioita, taloudellisia kannustimia ja koko ajattelutapamme ravistelua. Muotoilu on tehokas tapa saada aikaan merkityksellistä muutosta, sillä sen avulla voidaan tunnistaa kohdat, joihin paneutumalla saadaan suurinta vaikutusta aikaan. Muotoilun avulla voidaan tehdä näkyväksi uudenlaisia mahdollisuuksia sekä tunnistaa piiloon jääneitä riskejä ja ongelmakohtia”, professori Tuuli Mattelmäki Aalto-yliopistosta jatkaa.

Uusien ratkaisujen löytäminen on tärkeää myös kiertotalouteen siirtymisessä, sillä se vaatii yksittäisen tuotteen tai palvelun suunnittelun sijaan koko elinkaaren pohtimista. Kiertotaloudessa materiaalit pysyvät käytössä mahdollisimman pitkään ja niitä käytetään yhä uudelleen, joten esineiden on kestettävä käytössä sukupolvelta toiselle ja jokaisen uuden tavaran pitää tuottaa arvoa omistajalleen.

”Yritysten tehtävänä on tehdä siirtymästä mahdollisimman helppo kuluttajille ja tarjota ratkaisuja, jotka auttavat pitämään materiaalit kierrossa pitkään, tarkoittipa se sitten paistinpannujen huoltoa, käytettyjen astioiden tuomista myymälöihin uusien rinnalle tai kierrätysmateriaalien hyödyntämistä tuotteita suunniteltaessa. Vaikka muutos on monelle toimijalle iso, se kannattaa nähdä myös mahdollisuutena luoda täysin uutta liiketoimintaa”, Fiskars Groupin Hiltunen jatkaa.

Lahjoituksen vaikuttavuutta lisää valtion vastinrahakampanja, joka päättyy 30.6.2022.

Lisätietoa:

Kaksi naista tekemässä kankaisia rintamerkkejä. Kuva: Marko Oikarinen / Aalto-yliopisto

Yritysyhteistyö

Tutkimusyhteistyö vahvistaa osaamista ja liiketoiminnan kehittämistä. Opintoprojekteissa syntyy uusia tuote- ja palveluideoita. Kampuksemme tarjoaa innostavan toiminta- ja verkostoitumisympäristön.

Opiskelijoita pyöräilemässä Aalto-yliopiston Väre-rakennuksen edessä kuva: Unto Rautio

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

Pohjoismaiden ykkönen taiteessa ja muotoilussa

  • Päivitetty:
  • Julkaistu:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Alumni Tuomas Paananen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni Tuomas Paananen: ”Moni polku johtaa takaisin opintoihin”

Vihtiläislähtöinen Tuomas Paananen tiesi jo nuorena, että haluaisi yrittäjäksi.
Ryhmä ihmisiä vilkkaassa sisätilaisuudessa näyttelyosastoilla. Yksi henkilö pitelee kuppia ja puhuu elehtien.
Yliopisto Julkaistu:

Kasvun avaimet: Kansainvälistyminen tuo Suomeen osaamista, innovaatioita ja talouskasvua

Osaaminen on tulevaisuuden tärkein polttoaine, jota Suomi tarvitsee yhä enemmän myös ulkomailta. Aalto ja VTT ovat kansainvälistyneet vauhdilla, mutta osaajien juurruttamisessa Suomeen on vielä parannettavaa.
Henkilö, joka pukeutunut mustaan paitaan, seisoo ulkona puun lähellä.
Nimitykset Julkaistu:

Maailman tunnetuimmilla brändeillä työskennellyt Miklu Silvanto, miten ruokit luovuutta?

Ouran muotoilujohtaja ja Aalto-yliopiston muotoilun laitoksen työelämäprofessori Miklu Silvanto puhuu luovuuden ruokkimisesta.
Aalto-yliopiston näyttelypiste tapahtumassa, jossa suuri määrä ihmisiä liikkuu violetin valaistun kuution alla.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto Slushissa: luovaa muotoilua ja uusia innovaatioita

Aallon Slush-näyttelyssä esillä oli muotoilupohjainen Bubbles with Benefits -materiaali-innovaatio. Näyttely korosti myös muotoilun merkitystä teknologisten innovaatioiden vauhdittajana.