Uutiset

Fiskars Group lahjoittaa 250 000 euroa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun alalle

Lahjoitus on osa Fiskars Groupin ja Aallon pitkäaikaista yhteistyötä, joka on sisältänyt muun muassa vastuulliseen muotoiluun ja tulevaisuuden materiaaleihin keskittyviä kursseja.
Design by Sushant Passi
Design: Sushant Passi, kuva: Eeva Suorlahti / Aalto-yliopisto & Fiskars

Muotoilu auttaa kuluttajia ja yrityksiä siirtymään kiertotalouteen ja löytämään vastuullisempia vaihtoehtoja nykyisten kulutustottumusten tilalle. Brändeistään tunnettu Fiskars Group jatkaa työtään muotoilun edistämiseksi ja lahjoittaa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun alalle 250 000 euroa.

”Olemme erittäin kiitollisia Fiskarsille tästä lahjoituksesta, joka entisestään vahvistaa pitkäaikaista yhteistyötämme. Iloitsemme yhtiön merkittävästä työstä muotoilun edistämiseksi sekä uusien, kestävää kehitystä eteenpäin vievien ratkaisujen kehittämiseksi”, sanoo taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Tuomas Auvinen.

Ilmastonmuutoksen ja pandemian kaltaiset mullistukset ovat tehneet maailmasta epävarmemman, ja tulevaisuutta on yhä vaikeampi ennustaa. Samaan aikaan ilmaston lämpeneminen vaatii kulutustottumusten muutosta, täysin uudenlaisia ratkaisuja ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä.

”Epävarmat ajat näkyvät esimerkiksi kaipuuna entiseen ja retro-trendin suosion nousemisena. Kun maailmassa on isoja muutoksia, niin kaivataan yksinkertaista, tuttua ja turvallista; menneisyys kun ei voi muuttua. Samaan aikaan yritysten tulisi luoda täysin uudenlaisia ratkaisuja, joilla voidaan vastata tulevaisuuden tarpeisiin ja ratkoa isoja haasteita. Yhtälö ei ole helppo, mutta muotoilun avulla voidaan ymmärtää ihmisten syvimpiä tarpeita, turhaumia ja toiveita, ei vain luoda uutta nykyisiin tarpeisiin”, Innovation Design Manager Minna Hiltunen Fiskars Groupista kertoo.

Muotoilu on tehokas tapa saada aikaan muutosta

Muotoilun avulla rakennetaan uusia kumppanuuksia ja luodaan ratkaisuja, jotka kaikki sidosryhmät voivat hyväksyä - jopa sellaisessa tilanteessa, jossa heillä on keskenään ristiriitaisia toiveita.

”Muutoksessa tarvitaan kekseliäisyyttä ja uusia innovaatioita, taloudellisia kannustimia ja koko ajattelutapamme ravistelua. Muotoilu on tehokas tapa saada aikaan merkityksellistä muutosta, sillä sen avulla voidaan tunnistaa kohdat, joihin paneutumalla saadaan suurinta vaikutusta aikaan. Muotoilun avulla voidaan tehdä näkyväksi uudenlaisia mahdollisuuksia sekä tunnistaa piiloon jääneitä riskejä ja ongelmakohtia”, professori Tuuli Mattelmäki Aalto-yliopistosta jatkaa.

Uusien ratkaisujen löytäminen on tärkeää myös kiertotalouteen siirtymisessä, sillä se vaatii yksittäisen tuotteen tai palvelun suunnittelun sijaan koko elinkaaren pohtimista. Kiertotaloudessa materiaalit pysyvät käytössä mahdollisimman pitkään ja niitä käytetään yhä uudelleen, joten esineiden on kestettävä käytössä sukupolvelta toiselle ja jokaisen uuden tavaran pitää tuottaa arvoa omistajalleen.

”Yritysten tehtävänä on tehdä siirtymästä mahdollisimman helppo kuluttajille ja tarjota ratkaisuja, jotka auttavat pitämään materiaalit kierrossa pitkään, tarkoittipa se sitten paistinpannujen huoltoa, käytettyjen astioiden tuomista myymälöihin uusien rinnalle tai kierrätysmateriaalien hyödyntämistä tuotteita suunniteltaessa. Vaikka muutos on monelle toimijalle iso, se kannattaa nähdä myös mahdollisuutena luoda täysin uutta liiketoimintaa”, Fiskars Groupin Hiltunen jatkaa.

Lahjoituksen vaikuttavuutta lisää valtion vastinrahakampanja, joka päättyy 30.6.2022.

Lisätietoa:

Students walking and working in the basement floor of the Harald Herlin Learning center / photo by Aalto University, Aino Huovio

Yritysyhteistyö

Tutkimusyhteistyö vahvistaa osaamista ja liiketoiminnan kehittämistä. Opintoprojekteissa syntyy uusia tuote- ja palveluideoita. Kampuksemme tarjoaa innostavan toiminta- ja verkostoitumisympäristön.

Opiskelijoita pyöräilemässä Aalto-yliopiston Väre-rakennuksen edessä kuva: Unto Rautio

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

Pohjoismaiden ykkönen taiteessa ja muotoilussa

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Erika Ahlberg
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Erika Ahlberg: Jos ei tee ikinä virheitä, ei ole ollut tarpeeksi rohkea

Alumnimme Erika Ahlberg halusi yhdistää maisteritutkinnossaan aiemmat kaupan ja design-alan opintonsa, ja International Design Business Management -ohjelma sopi tähän loistavasti. Urallaan muodin, myynnin, markkinoinnin ja brändien parissa hän on pyrkinyt rohkeasti kohti haasteita – esimerkiksi hyppäämällä 100 henkilön organisaation johtoon ilman aikaisempaa esihenkilökokemusta.
Class 1972 of the School of Business.
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Kuppilan cumlaude ja muita mukavia muistoja 50 vuoden varrelta

Vuosikurssi -72 kokoontui Kauppakorkeakoululla lukuvuoden avajaispäivänä 6.9.2022.
Elias Rantapuska, photo by Evelin Kask
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

OP Ryhmän Tutkimussäätiöltä 1,2 miljoonaa euroa kolmen suomalaisyliopiston tutkimushankkeelle

Laadukasta tutkimusta ei synny ilman kallista tutkimusdataa ja ihmisiä, toteaa rahoitusalan ja rahoitusinstituutioiden tutkimushanketta Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa johtava professori Elias Rantapuska.
Finavia-projektin työryhmä, Aalto BIZ
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat auttoivat Finaviaa analysoimaan Helsinki-Vantaan terminaalilogistiikkaa

Lentomatkustuksen yllättävän nopea elpyminen on aiheuttanut kapasiteettiongelmia.