Finavia laajensi Venäjän markkinointitietämystään opiskelijoiden avulla

Opiskelijat keräsivät, analysoivat ja tiivistivät markkinointikäytäntöjen erityispiirteitä Venäjällä.
Helsinki Airport and the traffic control tower at night. Photo: Finavia Image bank
Helsinki-Vantaan lentokenttä ja lennonjohtotorni öiseen aikaan. Kuva: Finavian kuvapankki

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun partneriyritykselle Finavialle räätälöityyn opiskelijoiden yritysprojektiin tarttui loka-tammikuussa 2019–2020 kaksi maisteriopiskelijaa: Alexander Matyushkin rahoituksen laitokselta ja Elena Kukkonen markkinoinnin laitokselta. Projektissa tutkittiin Finavian Venäjän markkinoinnin maakohtaisia erityispiirteitä.

”Halusimme selvittää, miten Venäjällä tehdään markkinointia – mikä on brändimme kilpailuympäristö ja minkälaiset paikalliset, kulttuuriset ja lainsäädännölliset tekijät markkinoinnin suunnittelussa ja ohjaamisessa on otettava huomioon. Opiskelijat ymmärsivät tarpeemme hyvin nopeasti ja hoitivat koko projektia ammattilaisten ottein. Meille on selvää hyötyä projektin tuloksista, ja pystymme soveltamaan tietoa käytännön työhömme”, Finavian markkinoinnista vastaava Anna Tuomi kertoo.

Finavialla on meneillään Helsinki-Vantaan lentoaseman historian laajin kehitysohjelma, joka mahdollistaa 30 miljoonan matkustajan palvelemisen vuosittain. Helsinki-Vantaan lentoasemalla käy runsaasti venäläisiä matkustajia ja heidän määränsä myös kasvaa tasaisesti. Finavia markkinoi erityisesti Pietarin alueella Helsinki-Vantaan lentoaseman palveluita, ja halusi lisätä tietämystään Venäjän markkinointinäkymistä. Opiskelijoiden yritysprojektin päätavoitteena olikin täyttää tämä tarve ja antaa nykyistä parempi käsitys siitä, miten Finavian kannattaa tehdä markkinointia Venäjällä.

Opiskelijat laativat kattavan analyysin Venäjän markkinointiympäristöstä ja keskittyivät neljään pääteemaan: markkinoinnin trendeihin, vaikuttajamarkkinointiin, parhaiden käytäntöjen kokonaiskuvaan ja markkinointiin liittyvään lainsäädäntöön. Taustaselvitysten lisäksi opiskelijat haastattelivat perusteellisesti mukaan valittuja Venäjän markkinoilla toimivia markkinointipäälliköitä.

Arvokasta tosielämän työkokemusta opiskelijoille

”Alexander ja Elena onnistuivat hyvin projektin päätehtävässä, joka oli kerätä, analysoida ja tiivistää markkinointikäytäntöjen erityispiirteitä Venäjällä. Tiimin jäsenten monipuolinen ammatillinen osaaminen mahdollisti monialaisen näkökulman projektille", sanoo projektin akateeminen ohjaaja, tohtorikoulutettava Olga Lavrusheva Kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitokselta.

Elena kertoo, että häneen teki vaikutuksen, miten syvällistä ja monialaista osaamista opiskelijoilta edellytettiin.

”Opin varmasti eniten siksi, että sain työskennellä eri pääainetta opiskelevan opiskelijan kanssa ja tutustua hänen ajattelutapaansa, joka on erilainen kuin omani. Tämä haastoi tietynlaisen vakiintuneen tilan, joka kussakin tutkimussuunnassa helposti vallitsee, ja tarjosi hyvän lähtökohdan pohdinnoille. Lisäksi opin lisää markkinointikanavista ja kuluttajista Venäjällä”, hän kertoo.

Alexanderille tämä projekti oli hänen ensimmäinen kosketuksensa työskentelemisestä suomalaiselle yritykselle.

”Opin paljon mediakanavista, trendeistä ja vaikuttajista, ja lisäksi pääsin kehittämään yhteistyö- ja esiintymistaitojani. Erityisesti kaltaiselleni kansainväliselle opiskelijalle on tärkeää kartuttaa kokemusta työskentelemällä suomalaisten yritysten kanssa. Uskon vakaasti, että projekti on loistava lisä ansioluettelooni”, Alexander kertoo.

”Kaiken kaikkiaan oli todella innostavaa työskennellä tässä projektissa, ja saimme Finavialta erittäin myönteistä palautetta”, opiskelijat sanovat.

Finavia Oy on suomalainen lentoasemayhtiö, joka mahdollistaa sujuvat lentoyhteydet maailmalle koko maan kattavan lentoasemaverkostonsa kautta. Helsinki-Vantaan lentoaseman lisäksi sen verkostoon kuuluu 20 lentoasemaa Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on johtava pohjoiseurooppalainen lentoasema, jolta on suorat yhteydet 160 kohteeseen ympäri maailmaa. Se on myös yksi tärkeimmistä vaihtoliikenteen solmukohdista Aasian ja Euroopan välillä.

Projektin akateeminen ohjaaja Olga Lavrusheva (vas.), opiskelija Elena Kukkonen, Finavian Anna Tuomi ja Maija Ilvonen sekä opiskelija Alexander Matyushkin
Opiskelijoita Kauppakorkeakoululla. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit / Customized Student Business Projects

Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti on suunniteltu yrityksille tehtäviä tutkimus- ja selvitysprojekteja varten ja sen lähtökohtana ovat yrityksen tarpeet.

Kauppakorkeakoulu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.