Esko Aho nimitetty Aalto-yliopiston Executive in Residence -tehtävään

Pääministerinä vuosina 1991–1995 toiminut Esko Aho tulee työskentelemään Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksella.

Executive in Residence -nimikettä käytetään arvostetuista ylemmän johdon henkilöistä, akateemisista tai yhteiskunnan johtajista tai asiantuntijoista, jotka on kutsuttu Aalto-yliopistoon.

Aho tulee suunnittelemaan ja johtamaan vuosittaista Business and Society -kurssia, jossa keskitytään yritysten globaalin ja lokaalin toimintaympäristön haasteisiin. Keskeisiä teemoja tulevat olemaan esimerkiksi elinkeinotoiminnan julkinen säätely, yritysten ja yhteiskunnan yhteistyö digitaalisessa taloudessa, yritysten yhteiskuntavastuu ja niiden mahdollisuudet edistää kestävää kehitystä.

− Hyvä yritysjohtaminen vaatii ympäröivään yhteiskuntaan liittyvien riskien ja mahdollisuuksien ymmärtämistä. Onnistuminen edellyttää sekä oikeaa näkemystä että oikeita työkaluja ja niitä haluamme kurssin avulla tarjota jo opiskeluvaiheessa, Esko Aho sanoo. − On hienoa päästä toteuttamaan tätä hanketta Aalto-yliopiston siipien suojassa.

Aho tulee luennoimaan myös Venäjään liittyvistä talousteemoista. Hänen tehtävänsä on viisivuotinen.

Esko Aho toimi Suomen pääministerinä vuosina 1991–1995 ja kansanedustajana 1983–2003. Sittemmin hän on työskennellyt muun muassa Nokian yhteiskuntasuhteista vastaavana johtajana ja johtokunnan jäsenenä, Sitran yliasiamiehenä sekä Senior Fellow -tehtävässä Harvardin yliopiston Kennedy Schoolissa.

Tällä hetkellä hän toimii East Office of Finnish Industries -yrityksen hallituksen puheenjohtajana.

Kuuden opintopisteen Business and Society -kurssi toteutetaan Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella, jonne kauppatieteellisen alan kandiopetus siirtyy syksyllä 2015. Kandidaattitason valinnainen kurssi on avoin kaikille aaltolaisille ja se toteutetaan ensimmäisen kerran kevätlukukaudella 2016. Opetuskielenä on englanti.

Lisätietoja:
Dekaani Ingmar Björkman

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.