Base Styles/Icons/Some/Linkedin/Default Created with Sketch. Base Styles/Icons/lock/open Created with Sketch.

Esa Saarisen huippusuosittu ja hyväntuulinen luentosarja alkaa jälleen 16. tammikuuta

Luennoille saatetaan tulla mummin kanssa, ja luentotaltiointeja on katsottu satoja tuhansia kertoja. Niitä kuunnellaan myös uidessa ja tanssiessa.
Kuva: Mikko Raskinen

Professori Esa Saarisen suuren suosion saanut Filosofia ja systeemiajattelu -luentosarja alkaa jälleen keskiviikkona 16. tammikuuta. Vuodesta 2001 lähtien kurssin on suorittanut yhteensä 5 500 opiskelijaa ja luentotaltiointeja on katsottu satoja tuhansia kertoja.

Professori Esa Saarinen, kurssin assistenttina vuodesta 2010 alkaen toiminut tohtorikoulutettava Jaakko Korhonen ja Esa Saarista menestyksellä ja huumorilla imitoiva luentosarjan assistentti Eero Tiilikainen kertovat, mistä luentosarjassa ja sen suosiossa oikein on kyse.

Esittävästä taiteesta sisäiseen dialogiin

”Esa Saarisen luentotilaisuudet eivät tähtää vain tiedon jakamiseen, vaan ne edustavat luovaa, esittävää taidetta. Luentosarja voi herätellä osallistujassa uudistavaa sisäistä dialogia, saaden liikkeelle hänen syvemmät ajatuksensa ja tunteensa. Osallistujan omat näkökulmat voivat aktivoitua ja avautua tuttuihinkin teemoihin rikastavasti. Tämä voi olla dramaattisen hyödyllistä, koska oivallukset ovat osallistujan omaa elämää koskevia”, sanoo Jaakko Korhonen.
 

Luentosarja voi herätellä osallistujassa uudistavaa sisäistä dialogia, saaden liikkeelle hänen syvemmät ajatuksensa ja tunteensa.

Jaakko Korhonen

Luennoissa kyse on erityisesti siitä, mitä ne osallistujissa herättävät ja mitä osallistuja onnistuu niiden myötä työstämään. Esa Saarinen pyrkii luomaan ja ylläpitämään keskittyneen ajattelun tilannetta. Osallistujan kokema turvallisuuden tunne on keskeistä, jotta omia ajatuksiaan voi tutkia ja työstää rauhassa. Luennon ilmapiiri mahdollistaa myös hedelmälliset kohtaamiset ihmisten välillä.

”Moni osallistuja tulee luennolle yksin, mutta osa osallistujista haluaa jakaa luentotilanteen herättämän kokemuksellisen tilan itselleen tärkeiden ihmisten kanssa. Osallistujat ovatkin saapuneet luennoille myös vanhempiensa, isovanhempiensa ja muiden läheistensä kanssa. Tämä vaikuttaa erityisellä tavalla tilanteen tunnelmaan”, kertoo Eero Tiilikainen.

Osallistujat ovatkin saapuneet luennoille myös vanhempiensa, isovanhempiensa ja muiden läheistensä kanssa.

Eero Tiilikainen

Luentotaltiointien suosio on yllättänyt. Mikko Raskinen on kuvannut luennot Youtubeen vuodesta 2013 lähtien ja taltiointeja on siellä katsottu jo yli 300 000 kertaa.

”Luennot mahdollistavat osallistujalle omia syvemmän tason ajatuksia, antaen niiden kulkea vapaasti, tietämättä välttämättä etukäteen mihin ne johtavat. Palautteen perusteella myös luentotaltioinnit toimivat tässä hämmästyttävän hyvin. Niitä on kuunneltu jopa uidessa ja tanssiessa”, sanoo Esa Saarinen.

Palautteen perusteella myös luentotaltioinnit toimivat tässä hämmästyttävän hyvin. Niitä on kuunneltu jopa uidessa ja tanssiessa.

Esa Saarinen

Saarisen luennot osoittautuvat kokemuksellisiksi elämyksiksi. Tehtävissä osallistuja tiivistää artikkeleita pohtien niiden tärkeintä antia hänelle itselleen, käy dialogia pienryhmässä, ja reflektoi omaa elämäänsä hyödyntäen kurssilla esitettyjä esimerkkejä ja käsitteistöä.

Parhaana vuonna Esa Saarinen ja kurssin assistentit lukevat 600 esseetä. Niissä puhuttelevinta on ihmisten elämässä läsnä olevat haasteet ja onnistumiset. Lukeminen synnyttää vahvan kokemuksen ja ymmärryksen niistä moninaisuuksista, joita elämä voi sisältää.

Kurssin luennot alkavat Kandidaattikeskuksen Aalto-salissa keskiviikkona 16.1.2019 kello 15.

Lisätietoa:

Kevään 2019 kurssin kotisivut

Kurssille ilmoittautuminen on auki 23.1.2019 asti Oodissa

Kurssin luentotaltioinnit

Lisää tästä aiheesta

Teaching Lab group discussion / photo: Niina Pitkänen
Yhteistyö, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Työelämälähtöinen opetus: Etsimme hyviä käytänteitä ja rahoitamme uusia pilotteja

Teaching Lab tarjoaa palveluita ja työkaluja sekä tietoa ja inspiraatiota työelämälähtöisen koulutuksen muotoiluun. Haluamme tukea etenkin opettajia integroimaan tulevaisuuden työelämässä tarvittavia valmiuksia sekä työelämäkumppanuuksia tiiviimmin opetukseen.
Olarin lukiolaisia Kemian tekniikan korkeakoulun opiskelijamarkkinoinnin työpajassa 8.2.2019/ Kuva: Helena Seppälä
Opinnot Julkaistu:

Kemian tekniikan koulutus edistää kestävää kehitystä ja avaa ovia työelämään

Kemian tekniikan korkeakoulusta saa valmiudet tehdä työtä ilmaston, ympäristön ja kestävän kehityksen hyväksi ja töitä on paljon tarjolla.
Aalto Juniorin järjestämä naistenpäivän tapahtuma viesti yläkoululaisille tytöille.
Opinnot Julkaistu:

Kun mikään ei ole mahdotonta – tekniikan ala tarjoaa erilaisia urapolkuja

Tekniikan alalla naisille mikään ei ole mahdotonta, oli Aalto Juniorin järjestämän naistenpäivän tapahtuman viesti yläkoululaisille tytöille. Yli sata osallistujaa pääkaupunkiseudun kouluista pääsi tutustumaan muun muassa Aallon avaruuslaboratorioon.
Untitled (Burned Rubber in Asphalt, 2018)
Palkitut, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijoiden elokuvat menestyivät Tampereen elokuvajuhlilla

Tinja Ruusuvuoren, Reetta Huhtasen, Tiia Kouvon ja Lauri-Matti Parppein elokuville tunnustusta.