Emeritusprofessori Tapani Jokinen vihittiin unkarilaisen Óbudan yliopiston kunniatohtoriksi

Hänellä on pitkäaikaiset yhteistyösuhteet Unkarin yliopistojen kanssa 1970-luvulta saakka.
tapanijokinenwww_fi.jpg

Kuvassa Óbudan yliopiston rehtori, professori Mihály Réger onnittelee uutta kunniatohtoria Tapani Jokista. Vieressä professori Annamária Kóczy, väitöskirjalautakunnan puheenjohtaja. Kuva: Óbuda University

Aalto-yliopiston sähkötekniikan ja automaation laitoksen emeritusprofessori Tapani Jokinen on vihitty unkarilaisen Óbudan yliopiston kunniatohtoriksi. Tapani Jokisen ala on sähkötekniikka, erityisesti sähkömekaniikka. Hänellä on pitkäaikaiset yhteistyösuhteet Budapestin ja Pécsin yliopistojen kanssa 1970-luvulta saakka. Óbudan yliopisto perustelee kunniatohtorin arvon antamista Jokiselle hänen huomattavista ansioistaan sähkömekaniikan, pyörivien sähkökoneiden, ongelman ratkaisun ja tuotekehitysprosessin aloilla sekä korkeatasoisesta tieteellisestä yhteistyöstään yliopiston Kandó Kálmán sähkötekniikan tiedekunnan kanssa.

Óbudan yliopistossa Budapestissa marraskuun 21. päivänä vietetyssä juhlassa yliopistosta tohtoriksi valmistuneet saivat diplominsa, uudet professorit professorin viitan ja kunniatohtoreiksi vihittiin kolme ulkomaalaista. Tapani Jokisen lisäksi kunniatohtoreiksi vihittiin akateemikko, professori Janusz Kacprzyk Puolan tiedeakatemiasta sekä professori Didier Dubois Paul Sabatier -yliopistosta Ranskasta.

Juhlatilaisuuden jälkeen uudet kunniatohtorit pitivät virkaanastujaisluennot valitsemastaan aiheesta. Tapani Jokisen luennon aihe oli ”Miten löydän uusia ja tuoreita ideoita”.

Óbudan yliopisto on perustettu vuonna 2010, mutta sen juuret ulottuvat yli 130 vuoden päähän. Óbudan yliopistossa ovat edustettuina tekniikka, informaatioteknologia, kauppatieteet ja pedagogiikka.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.