Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Ella Kaira ja Matti Jänkälä olivat syksyllä 2023 Suomen New Yorkin kulttuuri-instituutin residenssitaiteilijoina. Kuva: Vokal

Nuorten arkkitehtien Ella Kairan ja Matti Jänkälän tavoitteena on uudelleen määritellä suhdettamme rakennettuun ympäristöön nostamalla esiin rakennuksen ylläpitoon ja hoitamiseen liittyvää hiljaista tietoa. Aalto-yliopistosta arkkitehdiksi valmistuneen kaksikon erityisenä kiinnostuksen kohteena on moderni rakennusperintö ja sen vaaliminen.

Heidän konseptinsa valittiin avoimen kuraattorihaun viiden finalistityön joukosta toteutettavaksi Suomen paviljongissa ensi vuoden Venetsian arkkitehtuuribiennaalissa. Kuraattorihakuun tuli yhteensä 45 ehdotusta eri puolilta maailmaa.

Kairan ja Jänkälän viime vuonna perustama arkkitehtuuripraktiikka Vokal on erikoistunut yhteisölähtöiseen suunnitteluun. He ovat mukana myös arkkitehtiopiskelijoiden ja nuorten arkkitehtien You Tell Me -kollektiivissa, joka pyrkii edistämään ajattelutavan muutosta rakentamisen alalla ja jakamaan tietoa ja ratkaisuja kestävämmän rakennetun ympäristön luomiseksi.

“Vokal tutkii kaupunkitilaa muovaavia voimia, kuten kiinteistömarkkinoita ja kansanliikkeitä, ja hyödynnämme tässä taiteen, tutkimuksen ja tarinankerronnan keinoja”, Ella Kaira kertoo.

Venetsian arkkitehtuuribiennaali on Kairalle ja Jänkälälle tuttu, mutta näin suuren näyttelytuotannon parissa työskenteleminen on uusi haaste.

“Tämä on meille iso askel, ja olemme otettuja valinnastamme kuraattoreiksi. Kuitenkaan näyttelyitä – kuten arkkitehtuuriakaan – ei tehdä yksin, vaan odotamme innolla työskentelyä eri alojen ammattilaisten ja Archinfon tiimin kanssa. Nämä kollektiivisen tekijyyden kysymykset ovat aihe, josta olemme Ellan kanssa erityisen kiinnostuneita”, sanoo Matti Jänkälä.

Seuraavan Venetsian arkkitehtuuribiennaalin pääkuraattori on italialainen arkkitehti, kaupunkisuunnittelija, insinööri ja tutkija Carlo Ratti. Biennaalin teema julkistetaan kesällä 2024. Yhdeksästoista arkkitehtuuribiennaali aukeaa yleisölle 24. toukokuuta 2025 ja se on avoinna 23. marraskuuta saakka.

Suomen paviljongin näyttelyistä Venetsian arkkitehtuuribiennaalissa vastaa Arkkitehtuurin tiedotuskeskus Archinfo opetus- ja kulttuuriministeriön nimittämänä komissaarina. Ministeriö on näyttelyn päärahoittaja.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: