Elina Määttänen vakuutti Vogue-konkarinkin

Aalto-yliopiston opiskelijat loistivat Hyèresin finaalissa rohkeudella, hulluttelulla ja materiaaliosaamisella.

30. kertaa järjestetty Hyères-festivaali on yksi maailman tärkeimmistä muotikilpailuista. Tänä vuonna kilpailussa nähtiin poikkeuksellisen vahva suomalaisedustus, sillä kymmenestä finalistimallistosta peräti kolme tuli Aallosta.

Kilpailun voiton vei ranskalais-saksalainen Annelie Schubert. Aallossa muotisuunnittelua opiskeleva Elina Määttänen sai kaksi kunniamainintaa ja vakuutti muotialan suurnimetkin. "CR Fashion Bookin perustaja, Ranskan Voguen entinen päätoimittaja Carine Roitfeld ja Purple Magazinen Olivier Zahm haluavat seurata uraani, mikä on mieletön juttu", Määttänen iloitsee.

"Showroomissa vilisi alan ihmisiä toimittajista muotitalojen edustajiin ja rekrytoijiin. Palaute oli todella positiivista!"

Hyvää hulluttelua

Aaltolaiset erottuivat finaalissa rohkeudella, värikkyydellä ja materiaaliosaamisella. "Saimme kiitosta räväkkyydestä, hyvästä hulluttelusta ja taitavasta materiaalien käytöstä", kertoo Elina Äärelä, joka osallistui finaaliin Heini-Maria Hynysen kanssa suunnittelemallaan miestenmallistolla.

"Oli mahtavaa päästä näyttämään osaamisensa muotialan huipulle", Heini-Maria Hynynen hehkuttaa.

"Sain myös paljon hyviä kontakteja. Seuraavaksi jatkan miestenvaatteiden suunnistelua kandimallistoni parissa ja tähtään sitten töihin ulkomaille, huippumuotitaloon miestenvaatteita tekemään."

Hyödyllisistä kohtaamisista iloitsee myös kolmas finalisti, Sophie Sälekari. "Tulevaisuudessa pidän yhteyttä tapaamiini uusiin ihmisiin ja rakennan vahvaa pohjaa uusille projekteille ja työmahdollisuuksille", Hennes & Mauritzille printtejä suunnitteleva Sälekari sanoo.

Kuvat Meri Karhu, mallistot ylhäältä Elina Määttänen, Sophie Sälekari sekä Heini-Maria Hynynen ja Elina Äärelä.

Lue myös

Muotitaiteen professori Pirjo Hirvonen Ylellä: Luovuus ja näkemys on todistettu, nyt tarvitaan tahtoa (yle.fi)

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.