Eliisa Lotsari nimitetty vesitekniikan apulaisprofessoriksi

Vesitekniikan opetus ja tutkimus vahvistuu vesitalouden ja vesirakennuksen alalla ja laajenee käsittelemään myös pohjoisten jokiympäristöjen haasteita.
Eliisa Lotsari

FT Eliisa Lotsari on nimitetty vesitekniikan apulaisprofessoriksi Insinööritieteiden korkeakouluun, rakennetun ympäristön laitokselle ajalle 1.8.2021–31.7.2024. Hän siirtyy Aalto-yliopistoon Itä-Suomen yliopistosta, jossa hän on toiminut yliopistonlehtorina. Professuurin ala on vesitekniikka ulottuen vesitalouteen ja vesirakennukseen, ja se sijoittuu vesi- ja ympäristötekniikan tutkimusryhmään.

Eliisa Lotsari väitteli tohtoriksi vuonna 2012 Turun yliopistossa, jossa hän toimii nykyisin dosenttina maantieteen ja geologian laitoksella. Väitöksensä jälkeen hän työskenteli neljä vuotta tutkijatohtorina Turun yliopistossa ja vuodesta 2013 alkaen geoinformatiikan yliopistonlehtorina Joensuussa. Lotsari on toiminut Fiuginetin puheenjohtajana vuosina 2019-2021 sekä ollut mukana paikkatietoasiain neuvottelukunnassa.

Hänellä on laaja kansainvälinen yhteistyöverkosto, johon kuuluvat muun muassa TU Dresden, University of Arizona, Umeå University, CSIC Madrid, GFZ Potsdam, University of Hull, University of Southampton, Karlstadt University ja University of Canterbury. Suomessa hän on tehnyt pitkäaikaista yhteistyötä Turun yliopiston, Suomen ympäristökeskuksen, Paikkatietokeskuksen ja  Maanmittauslaitoksen kanssa.

"Vesitekniikassa sekä pohjoisen jokiympäristöjen tutkimuksessa minua kiinnostaa erityisesti ympärivuotinen havaintoaineisto, jonka avulla saadaan parempi ymmärrys jokien toiminnasta. Uuden tekniikan soveltaminen havainnointiin ja mallinnusmenetelmien kehittäminen on myös innostavaa", kertoo Eliisa Lotsari.

Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Sinipaitainen silmälasipäinen mies istuu ja katsoo kameraan hymyillen
Nimitykset Julkaistu:
Potrettikuva Suzanne Innes-Stubbista, hän hymyilee ja katsoo kohti kameraa
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Suzanne Innes-Stubb nimitetty johtavaksi työelämäasiantuntijaksi Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun

Yritysjuridiikan asiantuntija Innes-Stubb vahvistaa Kauppakorkeakoulun osaamista vastuullisessa yritystoiminnassa. Hän aloittaa tehtävässä syyskuun alussa.