Ekohostelli syntyy Aallon opiskelijoiden ja Maya-yhteisön yhteistyöllä

Aalto LAB Mexico projekti on hyvä esimerkki eri maiden, toimijoiden ja tieteenalojen yhdistämisestä.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö vieraili Meksikossa kesäkuun alussa keskustelemassa muun muassa maiden välisen koulutusyhteistyön vahvistamisesta. Yksi esimerkki menestyksekkäästä hankkeesta on Aalto LAB Mexico (ALM), jossa opiskelijat tekevät erilaisia projekteja Calakmulin Maya-yhteisössä nimeltä El 20 de Noviembre. Ideana on monialainen yhdessä toimiminen, sillä ALM yhdistää käytännössä eri tieteenalojen lisäksi yhteisön, yritykset ja hallinnon. ALM on saanut tukea Suomen ulkoministeriöltä sekä Meksikon Suomen suurlähetystöltä.

Puhdas vesi on pääasia

Vuonna 2012 alkanut El 20 de Noviembre -yhteisöön suunnitellun Ekohostellin, La Casitan, perustamishanke jatkuu myös tänä vuonna. Projektiryhmä, joka koostuu Aallon opiskelijoiden lisäksi myös paikallisista yliopisto-opiskelijoista, keskittyy erityisesti veteen liittyviin asioihin, kuten sen keruuseen ja analyysiin sekä analyysin perusteella tehtävään puhdistusjärjestelmään. Lisäksi suunnitelmaan kuuluu muun muassa rikkinäisen vesisäiliön uudelleensuunnittelu.

La Casita on perinteisistä Maya-taloista inspiraationsa saanut arkkitehtoninen kokeilu, jonka tarkoitus on toimia turismin eri toimijoita yhdistävänä elementtinä. La Casita yhdistää kolme pääteemaa, jotka määriteltiin projektin ensimmäisenä toimintavuonna 2012: turismi, puhtaaseen veteen liittyvät asiat sekä terveyspalvelut. La Casita on yhteisön omistuksessa ja tulee toimimaan paikallisten naisten johtamana. Rakennukseen on suunniteltu myös toimintaa, joka auttaa kylän koululaisia.

Projekteja ja pysyvämpää toimintaa

Aalto LABit yhdistävät yliopistoja, yrityksiä, yhteiskuntaa ja kaupunkeja toimimaan yhdessä yhteiskunnallisten ongelmien kanssa. Aalto LABin arvoja ovat kestävä kehitys, elinikäinen oppiminen ja kulttuurin jakaminen eri tasoilla. Tavoitteena on tehdä todellista vaikuttamista eri teemojen kautta. Aalto LABin ideana on toimia projektinomaisesti eri puolilla maailmaa, mutta mukana on myös ALM:n kaltaisia pidempiä hankkeita.

ALM 2015 toteutettiin Aallossa Sustainable Global Technologies -ohjelman studiokurssin projektina. Opiskelijat keskittyivät veden laadun testaamiseen ja kompostoivien käymälöiden mahdollisuuksien selvittämiseen. SGT Studiosta vastaa vesitekniikan professori Olli Varis.

Lisätietoja:

Matleena Muhonen
Programme Coordinator
Sustainable Global Technologies Programme

Kuvat: Jan Ahlstedt / ALM2015

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.