Ehdota Sähkötekniikan korkeakoulun vuoden 2023 alumnia!

Jätä ehdotuksesi verkkolomakkeella 13.8.2023 mennessä.
Sähkötekniikan korkeakoulun vuoden alumni Pekka Tiitinen
Vuoden 2022 alumnina palkittiin Suomen ABB:n toimitusjohtaja Pekka Tiitinen. Kuva: Susanna Ritala / Aalto-yliopisto

Vuoden alumni nimetään tunnustuksena sähkötekniikan alan uraauurtavasta tai erinomaisesta työstä. Hän on tuonut esiin korkeakoulua sekä edistänyt alan ja korkeakoulun vuorovaikutusta. Hän on valmistunut diplomi-insinööriksi, tekniikan lisensiaatiksi tai tekniikan tai filosofian tohtoriksi Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulusta tai sen edeltäjistä.

Voit antaa ehdotuksesi 13.8.2023 mennessä lomakkeella, joka löytyy täältä. Ehdotuksen vuoden alumniksi voi tehdä Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelija, henkilökunnan jäsen, alumni, laitos, yksikkö tai kilta tai opiskelijoiden ainejärjestö.

Vuoden alumnin valitsee korkeakoulun dekaani ja valinta julkistetaan lauantaina 28.10.2023 pidettävässä AlumniWeekend-seminaarissa, joka järjestetään joka toinen vuosi. Aikaisemmin vuoden alumni on palkittu vuosittain, mutta jatkossa tunnustus jaetaan joka toinen vuosi.

Valittu palkitaan kunniakirjalla ja Aalto-yliopiston lahjalla. Valittu saa näkyvyyttä Aalto-yliopiston viestinnässä ja hänet kutsutaan kunniavieraana koulun ja kiltojen järjestämiin tilaisuuksiin ja työryhmiin. Hänen toivotaan pitävän puheen AlumniWeekend-seminaarissa ja esiintyvän opiskelijoille ja alumneille suunnatuissa tilaisuuksissa vuoden 2024 aikana.

Lue aiempien vuosien Vuoden alumneista:

2016: Toimitusjohtaja, TkT Varun Singh, Callstat.io
Varun Singhistä Sähkötekniikan korkeakoulun vuoden alumni 2016

2017: Toimitusjohtaja, TkT Kimmo Kalliola, Quuppa Oy
Kimmo Kalliola on Sähkötekniikan korkeakoulun vuoden alumni 2017

2018: TkT Matti Alahuhta
Vuoden alumni Matti Alahuhta painottaa jatkuvan oppimisen merkitystä

2019: Traficomin pääjohtaja DI Kirsi Karlamaa
”Jos haluat muuttaa yhteiskuntaa, opiskele sähkötekniikkaa”

2020: Toimitusjohtaja, TkT Siamäk Naghian, Genelec Oy
Sähkötekniikan korkeakoulun vuoden 2020 alumni Siamäk Naghian: Yliopisto oli minulle väylä suomalaiseen yhteiskuntaan

2021: Johtaja, DI Mikko J. Salminen, Spinverse
Vuoden alumni Mikko J. Salminen kannustaa monialaiseen opiskeluun

2022: Toimitusjohtaja, DI Pekka Tiitinen, Abb Oy
Sähkötekniikan korkeakoulun vuoden alumni 2022 Pekka Tiitinen: Sähköala mahdollistaa monipuoliset uramahdollisuudet

Dekaani Jussi Ryynänen
050 384 1720

Kehityspäällikkö Outi Elina Kansanen
050 378 1939

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.