Uutiset

Egyptin varjo -yhteistyöprojekti on Vuoden museopedagoginen teko

Amos Rex -taidemuseon ja Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden yhteistyöprojekti käynnisti museossa pedagogisen murroksen.
Egyptin varjo -yhteistyöprojekti Amos Rex -taidemuseon kanssa_Vuoden museopedagoginen teko 2021

Vuoden museopedagoginen teko -palkinnon vuonna 2021 on saanut Amos Rex taidemuseon ja Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden Egyptin varjo -yhteistyöprojekti. Palkinnon myöntävä Museopedagoginen yhdistys Pedaali ry haluaa nostaa esiin esimerkillisiä ja huomionarvoisia panostuksia suomalaisten museoiden yleisötyöhön ja pedagogiseen toimintaan.

”Projekti oli rohkea, vaikuttava ja ajankohtainen. Kunnianhimoisessa projektissa onnistuttiin herättelemään keskustelua vallan instituutiosta ja kolonialismista ja uskallettiin tunnustaa, että myös museot voivat olla väärässä. Erityisen hienoa Egyptin varjo projektissa oli rohkeus kyseenalaistaa omat toimintatavat ja ryhtyä oppimaan uutta ja pois oppimaan vanhaa”, Pedaali ry perustelee valintaa.

”Egyptin varjo -projekti oli loistava esimerkki siitä, että museoiden pedagoginen työ voi ja tulee olla vaikuttavaa. Projekti inspiroi ja kannustaa myös muita museoita ryhtymään samankaltaisiin rohkeisiin projekteihin.”

Opiskelijat tiennäyttäjinä ja keskustelunavaajina

Aalto-yliopiston vanhemman yliopistonlehtorin Riikka Haapalaisen mukaan projektin palkitseminen kertoo myös museoalalla käynnistyneestä tarpeesta pohtia kulttuuriperintöön liittyviä kipeitä ja vaikeita kysymyksiä sekä kolonialistiseen historiaan liittyviä hankauksia.

”Egyptin varjo -projektissa kuvataidekasvatuksen opiskelijat ovat konkreettisesti toimineet tiennäyttäjinä ja keskustelunavaajina. Projektin monipuolinen pedagoginen ja taiteellinen ote on synnyttänyt muutosta Amos Rexin sisäisessä toiminnassa ja yleisötyössä, mutta sen vaikutus on koko alaan liittyvässä kehittämistyössä laajempikin.”

Amos Rex -taidemuseo puolestaan kertoo Instagram-tilillään, että ”Egyptin varjo -projektista tuli nyrjähdys, joka käynnisti pedagogisen murroksen Amos Rexissä. Se muistutti museon henkilökunnan vastuusta aktiivisesti oppia ja poisoppia, etsiä, tutkia ja tuoda esiin useampia näkökulmia, ja myöntää virheensä.”

Egyptin varjo -projekti kulki museon Egyptin loisto -näyttelyn rinnalla syksyn ja kevään 2020–2021 ja sen aikana taidekasvatuksen opiskelijat tutustuivat Amos Rexin näyttelyyn kriittisin ja tuorein ottein. Opiskelijat pohtivat, kuka kertoo kenen historiaa, mitä näyttelyssä ei näytetä tai sanota ja miksi kolonialismista ei puhuta.

Projektissa olivat mukana Melanie Orenius ja Elsa Hessle Amos Rexiltä sekä Aalto-yliopiston opiskelijat Kataja Ekholm, Noora El Harouny, Jonna Halli, Riikka Hohti, Miina Kanko, Saban Ramadani, Säde Rinne ja Lumi Wiikari.

Vuoden museopedagoginen teko -palkinto jaettiin nyt kuudennentoista kerran. Palkintona on Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen erillismaisteriopiskelija  Hanna Kaisa Vainion luoma veistos Liitelijä – Girddášit.

Lisätietoja:

Riikka Haapalainen
vanhempi yliopistonlehtori, näyttelypedagogiikka
Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
[email protected], 0504309951

Pedaali ry

Amos Rex: Egyptin varjo 

Opintoprojekti piirsi esiin Amos Rexin suositun Egypti-näyttelyn taustoja

Egyptin loisto -näyttelyn rinnalla kulki syksyn ja kevään ajan Egyptin varjo -kurssiprojekti.

Lue lisää
Kuvataideopiskelijoiden ikkunainstallaatio oli esillä Amos Rex -museossa osana Egyptin varjo -opintoprojektia.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

CYBER_Aki-Pekka_Sinikoski010.jpg
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Perustieteiden korkeakoulun tutkijoita mukana nyt yhteensä viidessä tutkimuksen huippuyksikössä

Suomen Akatemia on valinnut yhteensä 11 uutta huippuyksikköä. Perustieteiden korkeakoulun tutkijat ovat mukana ottamassa selvää keinotekoisesti älykkäistä materiaaleista, matematiikan viimeisimpien edistysaskeleiden sovelluksista sekä ilmakehän molekyyliprosesseísta.
Opiskelijoita laboratoriossa
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopiston ja ABB:n yhteistyö tuottaa uraauurtavia kestävän kehityksen innovaatioita

Aalto-yliopisto ja ABB kehittävät yhdessä maailmanluokan teknologioita, kun merenkulussa siirrytään sähköisiin, autonomisiin ja päästöttömiin ratkaisuihin. Yhteistyö on tiivistä myös sähkökäyttöjen digitaalisten kaksosten sekä sähköverkon 5G-ratkaisujen parissa. Taustalla on energiamurroksen vauhdittama sähköistyminen.
Lisa Schröder
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun lahjoittajatarinoita: Lisa Schröder

"Säilyköön Aalto-yliopisto edistyksellisenä, voimaannuttavana ja jatkuvasti kehittyvänä instituutiona, jossa minulla oli etuoikeus opiskella!"
Kati Ovaska
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Kati Ovaska

”Ei ole parempaa starttia työuralle kuin tilintarkastus”, kertoo alumnimme Kati Ovaska, joka valmistumisen jälkeen on löytänyt aina uusia haasteita talon sisältä. EY:llä kannustetaankin ottamaan uran suhteen ohjat omiin käsiin: 'Your career, it’s yours to build'.