Digitaalinen kiipeilyseinä pääsi pilottikäyttöön Boulderkeskuksessa

Interaktiivinen harjoittelu motivoi sekä aloittelijoita että konkareita – ja innostaa myös lapsia.

Aalto-yliopistossa kehitetty, heijastettua grafiikkaa ja konenäöllä tehtyä kehon seurantaa yhdistävä, digitaalinen kiipeilyseinä on otettu pilottikäyttöön Boulderkeskuksessa.

Seinä mahdollistaa uudenlaisten liikuntapelien ja opettavien ohjelmien tuomisen tiloihin, joissa ihmiset muutenkin liikkuvat.  Boulderkeskuksessa liikunnan sähköistäminen nähdäänkin hyvänä asiana. Interaktiivisuus lisää kiipeilyn kiinnostavuutta, ja digitaalisella seinällä tulee helposti viihdyttyä pidempään kuin tavallisella kiipeilyseinällä.

– Olen havainnut, että kiipeily digitaalisella seinällä vetää helposti  muita käyttäjiä ja katsojia puoleensa. Myös lapset ovat olleet innoissaan uudesta pelillisestä seinästä, kertoo Boulderkeskuksen perustaja Jarmo Annunen.

Rajattomat mahdollisuudet

Aalto-yliopiston tutkijatohtorin Raine Kajastilan mukaan pilotti mahdollistaa pitkäaikaisen tutkimuksen tekemisen realistisessa ympäristössä.

– Käyttäjiä on päivittäin moninkertainen määrä yhteen laboratoriossa tehtyyn tutkimukseen verrattuna, ja saamme myös välitöntä palautetta kaikilta kiipeilijöiltä. Moni kiipeilijä on sanonut, että digitaalinen seinä yhdistää kaksi parasta asiaa: tietokonepelit ja kiipeilyn, kertoo Kajastila.

– Digitaalisella seinällä on lähes rajattomat mahdollisuudet pelien kehittämiseen ja kiipeilijöiden suoritusten vertaamiseen. Nyt seinällä on käytössä yksi peli ja lisää erilaisia ohjelmia asennetaan jatkossa, Annunen lisää.

Raine Kajastila ja professori Perttu Hämäläinen suunnittelevat parhaillaan yhdessä Boulderkeskuksen kanssa, minkälaisia normaalista kiipeilyseinästä poikkeavia kilpailureittejä voidaan toteuttaa digitaalisella seinällä.

– Kisoihin on tarkoituksena kehittää täysin tavallisuudesta poikkeava reitti, jossa hyödynnetään digitaalisen kiipeilyseinän mukanaan tuomia mahdollisuuksia, Annunen paljastaa.

Boulderoinnissa kiivetään matalammilla seinillä ilman köysiä ja seinän alla on patja pehmustamaan putoamista. Digitaalisen kiipeilyseinän tarkoituksena on vauhdittaa motoristen taitojen oppimista ja tehdä harjoittelun osa-alueista hauskoja lisäämällä sopivia tavoitteita ja kannustamalla kiipeilijöitä sosiaalisen harjoittelun muotoihin.

Boulderliigan päätöskilpailu 11.4.2015 järjestetään Boulderkeskus Isatiksessa.

Tutkijatohtori Raine Kajastila
Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, tietotekniikan laitos

Professori Perttu Hämäläinen
Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, tietotekniikan laitos
p. 050 596 7735

Jarmo Annunen, Boulderkeskus Isatis
p. 044 078 1120

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.