Digitaalinen kiipeilyseinä pääsi pilottikäyttöön Boulderkeskuksessa

Interaktiivinen harjoittelu motivoi sekä aloittelijoita että konkareita – ja innostaa myös lapsia.

Aalto-yliopistossa kehitetty, heijastettua grafiikkaa ja konenäöllä tehtyä kehon seurantaa yhdistävä, digitaalinen kiipeilyseinä on otettu pilottikäyttöön Boulderkeskuksessa.

Seinä mahdollistaa uudenlaisten liikuntapelien ja opettavien ohjelmien tuomisen tiloihin, joissa ihmiset muutenkin liikkuvat.  Boulderkeskuksessa liikunnan sähköistäminen nähdäänkin hyvänä asiana. Interaktiivisuus lisää kiipeilyn kiinnostavuutta, ja digitaalisella seinällä tulee helposti viihdyttyä pidempään kuin tavallisella kiipeilyseinällä.

– Olen havainnut, että kiipeily digitaalisella seinällä vetää helposti  muita käyttäjiä ja katsojia puoleensa. Myös lapset ovat olleet innoissaan uudesta pelillisestä seinästä, kertoo Boulderkeskuksen perustaja Jarmo Annunen.

Rajattomat mahdollisuudet

Aalto-yliopiston tutkijatohtorin Raine Kajastilan mukaan pilotti mahdollistaa pitkäaikaisen tutkimuksen tekemisen realistisessa ympäristössä.

– Käyttäjiä on päivittäin moninkertainen määrä yhteen laboratoriossa tehtyyn tutkimukseen verrattuna, ja saamme myös välitöntä palautetta kaikilta kiipeilijöiltä. Moni kiipeilijä on sanonut, että digitaalinen seinä yhdistää kaksi parasta asiaa: tietokonepelit ja kiipeilyn, kertoo Kajastila.

– Digitaalisella seinällä on lähes rajattomat mahdollisuudet pelien kehittämiseen ja kiipeilijöiden suoritusten vertaamiseen. Nyt seinällä on käytössä yksi peli ja lisää erilaisia ohjelmia asennetaan jatkossa, Annunen lisää.

Raine Kajastila ja professori Perttu Hämäläinen suunnittelevat parhaillaan yhdessä Boulderkeskuksen kanssa, minkälaisia normaalista kiipeilyseinästä poikkeavia kilpailureittejä voidaan toteuttaa digitaalisella seinällä.

– Kisoihin on tarkoituksena kehittää täysin tavallisuudesta poikkeava reitti, jossa hyödynnetään digitaalisen kiipeilyseinän mukanaan tuomia mahdollisuuksia, Annunen paljastaa.

Boulderoinnissa kiivetään matalammilla seinillä ilman köysiä ja seinän alla on patja pehmustamaan putoamista. Digitaalisen kiipeilyseinän tarkoituksena on vauhdittaa motoristen taitojen oppimista ja tehdä harjoittelun osa-alueista hauskoja lisäämällä sopivia tavoitteita ja kannustamalla kiipeilijöitä sosiaalisen harjoittelun muotoihin.

Boulderliigan päätöskilpailu 11.4.2015 järjestetään Boulderkeskus Isatiksessa.

Tutkijatohtori Raine Kajastila
Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, tietotekniikan laitos

Professori Perttu Hämäläinen
Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, tietotekniikan laitos
p. 050 596 7735

Jarmo Annunen, Boulderkeskus Isatis
p. 044 078 1120

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: