Digitaalinen kiipeilyseinä pääsi pilottikäyttöön Boulderkeskuksessa
Aalto-yliopistossa kehitetty, heijastettua grafiikkaa ja konenäöllä tehtyä kehon seurantaa yhdistävä, digitaalinen kiipeilyseinä on otettu pilottikäyttöön Boulderkeskuksessa.
Seinä mahdollistaa uudenlaisten liikuntapelien ja opettavien ohjelmien tuomisen tiloihin, joissa ihmiset muutenkin liikkuvat. Boulderkeskuksessa liikunnan sähköistäminen nähdäänkin hyvänä asiana. Interaktiivisuus lisää kiipeilyn kiinnostavuutta, ja digitaalisella seinällä tulee helposti viihdyttyä pidempään kuin tavallisella kiipeilyseinällä.
– Olen havainnut, että kiipeily digitaalisella seinällä vetää helposti muita käyttäjiä ja katsojia puoleensa. Myös lapset ovat olleet innoissaan uudesta pelillisestä seinästä, kertoo Boulderkeskuksen perustaja Jarmo Annunen.
Rajattomat mahdollisuudet
Aalto-yliopiston tutkijatohtorin Raine Kajastilan mukaan pilotti mahdollistaa pitkäaikaisen tutkimuksen tekemisen realistisessa ympäristössä.
– Käyttäjiä on päivittäin moninkertainen määrä yhteen laboratoriossa tehtyyn tutkimukseen verrattuna, ja saamme myös välitöntä palautetta kaikilta kiipeilijöiltä. Moni kiipeilijä on sanonut, että digitaalinen seinä yhdistää kaksi parasta asiaa: tietokonepelit ja kiipeilyn, kertoo Kajastila.
– Digitaalisella seinällä on lähes rajattomat mahdollisuudet pelien kehittämiseen ja kiipeilijöiden suoritusten vertaamiseen. Nyt seinällä on käytössä yksi peli ja lisää erilaisia ohjelmia asennetaan jatkossa, Annunen lisää.
Raine Kajastila ja professori Perttu Hämäläinen suunnittelevat parhaillaan yhdessä Boulderkeskuksen kanssa, minkälaisia normaalista kiipeilyseinästä poikkeavia kilpailureittejä voidaan toteuttaa digitaalisella seinällä.
– Kisoihin on tarkoituksena kehittää täysin tavallisuudesta poikkeava reitti, jossa hyödynnetään digitaalisen kiipeilyseinän mukanaan tuomia mahdollisuuksia, Annunen paljastaa.
Boulderoinnissa kiivetään matalammilla seinillä ilman köysiä ja seinän alla on patja pehmustamaan putoamista. Digitaalisen kiipeilyseinän tarkoituksena on vauhdittaa motoristen taitojen oppimista ja tehdä harjoittelun osa-alueista hauskoja lisäämällä sopivia tavoitteita ja kannustamalla kiipeilijöitä sosiaalisen harjoittelun muotoihin.
Boulderliigan päätöskilpailu 11.4.2015 järjestetään Boulderkeskus Isatiksessa.
Lisätietoja
Tutkijatohtori Raine Kajastila
Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, tietotekniikan laitos
raine.kajastila@aalto.fi
p. 050 431 6701
Professori Perttu Hämäläinen
Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, tietotekniikan laitos
perttu.hamalainen@aalto.fi
p. 050 596 7735
Jarmo Annunen, Boulderkeskus Isatis
jarmo@boulderkeskus.com
p. 044 078 1120
Lue lisää uutisia
Älykkäät tekstiilit uudistavat käsityksemme materiaaleista – ja lajienvälisestä viestinnästä
Euroopan tutkimusneuvosto ERC:n rahoituksen saanut PAST-A-BOT-tutkimushanke kehittää pehmeitä, älykkäitä tekstiilejä, jotka voivat tulevaisuudessa toimia pelastusrobotteina, ääntä aistivina maataloustekstiileinä tai avustavina vaatteina – ja samalla uudistavat tavan, jolla ajattelemme materiaalitutkimusta.
Tulevaisuuden tekijät tutkivat akkuja, tietojen salausta ja muovin kierrätystä
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö myönsi 3,5 miljoonaa euroa tutkimusrahaa kahdeksalle hankkeelle, joista viisi tuli Aalto-yliopistosta.
Sebastian Szyller: Tavoitteeni on tehdä koneoppimisesta luotettavampaa ja sietokykyisempää
Sebastian Szyller on nimitetty apulaisprofessoriksi Aalto-yliopiston tietotekniikan laitokselle 1.9.2025 alkaen. Szyller tutkii yksityisyyttä säilyttäviä koneoppimismalleja sekä niiden suojausta ja toimintavarmuutta.