Uutiset

Digitaalinen kiipeilyseinä pääsi pilottikäyttöön Boulderkeskuksessa

Interaktiivinen harjoittelu motivoi sekä aloittelijoita että konkareita – ja innostaa myös lapsia.

Aalto-yliopistossa kehitetty, heijastettua grafiikkaa ja konenäöllä tehtyä kehon seurantaa yhdistävä, digitaalinen kiipeilyseinä on otettu pilottikäyttöön Boulderkeskuksessa.

Seinä mahdollistaa uudenlaisten liikuntapelien ja opettavien ohjelmien tuomisen tiloihin, joissa ihmiset muutenkin liikkuvat.  Boulderkeskuksessa liikunnan sähköistäminen nähdäänkin hyvänä asiana. Interaktiivisuus lisää kiipeilyn kiinnostavuutta, ja digitaalisella seinällä tulee helposti viihdyttyä pidempään kuin tavallisella kiipeilyseinällä.

– Olen havainnut, että kiipeily digitaalisella seinällä vetää helposti  muita käyttäjiä ja katsojia puoleensa. Myös lapset ovat olleet innoissaan uudesta pelillisestä seinästä, kertoo Boulderkeskuksen perustaja Jarmo Annunen.

Rajattomat mahdollisuudet

Aalto-yliopiston tutkijatohtorin Raine Kajastilan mukaan pilotti mahdollistaa pitkäaikaisen tutkimuksen tekemisen realistisessa ympäristössä.

– Käyttäjiä on päivittäin moninkertainen määrä yhteen laboratoriossa tehtyyn tutkimukseen verrattuna, ja saamme myös välitöntä palautetta kaikilta kiipeilijöiltä. Moni kiipeilijä on sanonut, että digitaalinen seinä yhdistää kaksi parasta asiaa: tietokonepelit ja kiipeilyn, kertoo Kajastila.

– Digitaalisella seinällä on lähes rajattomat mahdollisuudet pelien kehittämiseen ja kiipeilijöiden suoritusten vertaamiseen. Nyt seinällä on käytössä yksi peli ja lisää erilaisia ohjelmia asennetaan jatkossa, Annunen lisää.

Raine Kajastila ja professori Perttu Hämäläinen suunnittelevat parhaillaan yhdessä Boulderkeskuksen kanssa, minkälaisia normaalista kiipeilyseinästä poikkeavia kilpailureittejä voidaan toteuttaa digitaalisella seinällä.

– Kisoihin on tarkoituksena kehittää täysin tavallisuudesta poikkeava reitti, jossa hyödynnetään digitaalisen kiipeilyseinän mukanaan tuomia mahdollisuuksia, Annunen paljastaa.

Boulderoinnissa kiivetään matalammilla seinillä ilman köysiä ja seinän alla on patja pehmustamaan putoamista. Digitaalisen kiipeilyseinän tarkoituksena on vauhdittaa motoristen taitojen oppimista ja tehdä harjoittelun osa-alueista hauskoja lisäämällä sopivia tavoitteita ja kannustamalla kiipeilijöitä sosiaalisen harjoittelun muotoihin.

Boulderliigan päätöskilpailu 11.4.2015 järjestetään Boulderkeskus Isatiksessa.

Lisätietoja

Tutkijatohtori Raine Kajastila
Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, tietotekniikan laitos
[email protected]
p. 050 431 6701

Professori Perttu Hämäläinen
Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, tietotekniikan laitos
[email protected]
p. 050 596 7735

Jarmo Annunen, Boulderkeskus Isatis
[email protected]
p. 044 078 1120

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Suomessa kehitettiin tekoäly, joka ymmärtää paremmin ihmisen tavoitteita
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Suomessa kehitettiin tekoäly, joka ymmärtää paremmin ihmisen tavoitteita

Käyttäjää ymmärtävä tekoäly ei kaipaa jatkuvasti yksityiskohtaisia ohjeita. Siksi se pystyy toimimaan paremmin ihmisen apuna.
Oniipa
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat vievät namibialaiskylään sähkö- ja nettiyhteydet – tarvittava teknologia kulkee lava-auton kyydissä

Itsenäisyyspäivänä pilotoitavan hankkeen tavoitteena on helpottaa köyhien alueiden pienyhteisöissä asuvien ihmisten arkea ja luoda keinoja lisätä paikallista yritystoimintaa ja elinvoimaisuutta.
Polymer film that bends when light is shone on it
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat kouluttivat jälleen materiaalia kuin Pavlovin koiraa – nestekidemuovi oppi liikkumaan ja tarttumaan esineisiin

Ehdollistamisen jälkeen tutkijat pystyivät ohjaamaan materiaalia pelkän valon voimalla. Tulos on askel kohti uusia pehmeän robotiikan sovelluksia.
Yhtäjalkaa_ideatehtaan tulokset
Tutkimus ja taide Julkaistu: