DI Juhana Hietarannasta vuoden 2015 liikennetekniikan opiskelija

Kymmenettä kertaa jaettu ”Vuoden liikennetekniikan opiskelija” -palkinto luovutettiin DI Juhana Hietarannalle 1.3.2016 pidetyssä tilaisuudessa.
Juhana Hietaranta

Liikennetekniikan oppituoli palkitsee vuosittain liikenne- ja tietekniikkaa pääaineenaan opiskelleiden, edellisenä vuonna valmistuneiden diplomi-insinöörien joukosta vuoden opiskelijan.

Hietarannan Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa lokakuussa 2015 tarkastetun diplomityön aiheena oli "Metron turvallisuusjohtamisjärjestelmän kehittäminen". Diplomityössä selvitettiin uuden kaupunkiraideliikennelain vaatimuksia metron turvallisuusjohtamisjärjestelmälle ja arvioitiin, kuinka hyvin ne toiminnassa täyttyvät. Työssä kartoitettiin myös turvallisuuskulttuuria HKL-Metroliikenteessä ja annettiin ehdotuksia metron turvallisuusjohtamisen kehittämiseksi. Työn ohjaajana toimi DI Matias Heselius. Työ on luettavissa osoitteessa: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/18652.

Liikennetekniikan professori Tapio Luttinen ojensi Hietarannalle kiertopalkinnon, jonka Ramboll Finland Oy lahjoitti Teknilliselle korkeakoululle Liikennelaboratorion täyttäessä 40 vuotta vuonna 2006. Luttinen korosti kiitospuheessaan Hietarannan laaja-alaisia ja hyvin suoritettuja opintoja, joiden avulla hän on tehnyt vankkaan teoreettiseen viitekehykseen perustuvan ajankohtaisen, monipuolisen ja hyödyllisen diplomityön. Jarkko Niittymäki ja Pekka Väinölä Ramboll Finland Oy:stä luovuttivat Hietarannalle palkintoon kuuluvan stipendin.

Juhana Hietaranta työskentelee nyt HKL-Metroliikenteessä, jossa hän pääsee toteuttamaan diplomityössä tekemiään ehdotuksia. Näin hän voi itse varmistaa, ettei työtä ole kirjotettu vain hyllyyn pölyttymään.

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.