Designs for a Cooler Planet: The Race -teema kutsuu toimimaan

Helsinki Design Weekin laaja tapahtuma Otaniemessä esittelee ihmiselle ja ympäristölle parempia ratkaisuja.
Väreen aulaan on pystytetty näyttely, jonka rakenteiden alla voi kulkea: kattorakenteesta roikkuu kasveja ja julisteita
Designs for a Cooler Planet, Väre 2020, kuva: Tiina Toivola

Aalto-yliopiston Designs For a Cooler Planet -näyttely ja tapahtumasarja käynnistyi 2. syyskuuta. Se on osa Helsinki Design Weekin (HDW) ohjelmaa ja kattaa useita näyttelyitä ja tapahtumia Otaniemessä 25. syyskuuta saakka. Tapahtuman myötä Aalto on yksi HDW:n pääkumppaneista.

"Haluamme tuoda esille ajatteluamme eri aloilla sekä näyttää miten muotoilu ja luovuus voivat auttaa planeetan pelastamisessa", sanoo Aalto-yliopiston Designer in Residence Enni Äijälä, joka vastaa Aallon ja HDW:n sisältöyhteistyötä.

Rehtori Ilkka Niemelä korosti avajaispuheessaan, että Aalto-yliopiston oli ensimmäinen suomalainen yliopisto, joka hyväksyi Yhdistyneiden kansakuntien kestävän kehityksen tavoitteiden sopimuksen helmikuussa 2018.

"Lupasimme sitoutua YK:n tavoitteisiin opetuksessa, tutkimuksessa, innovaatioissa ja kampuksen kehittämisessä", Niemelä sanoo. "Nyt esillä olevat projektimme ovat esimerkkejä, jotka auttavat meitä kuvittelemaan vaihtoehtoisia tulevaisuuksia, oppimaan haastamaan tavalliset käytäntömme ja aloittamaan keskustelun, joka voi johtaa radikaaleihin muutoksiin."

Tänä vuonna tapahtuman visuaalinen ilme on urheiluteema, joka korostaa, että käynnissä on taistelu aikaa vastaan. Teema muistuttaa, että kaikilla aloilla tarvitaan toimintaa, ei vain puhetta. Aallon tutkijoita ja opiskelijoita kannustetaan aktiivisesti hakemaan ratkaisuja polttaviin yhteiskunnallisiin ongelmiin.

"Etenkin näinä aikoina on tärkeää löytää tapoja jakaa ja esitellä käytännön esimerkkien kautta, minkä tyyppistä tutkimusta yliopistossa tehdään”, Enni Äijälä toteaa.

Hybridi tapahtuma

Helsinki Design Weekin teema tänä vuonna on Sitoutuminen.

”Haluamme Aallossa osoittaa sitoutumisemme kestävään kehitykseen ja siihen, mitä voimme tehdä luovilla taidoilla ja uutta kokeilevalla ajattelutavallamme. HDW tarjoaa meille mahdollisuuden jakaa näkemyksemme laajemmalle ja erilaiselle yleisölle kuin normaalisti”, kertoo Äijälä.

Näyttelyn ajankohtaiset pääteemat, jotka kaikki edellyttävät suuria muutoksia seuraavan kymmenen vuoden aikana, ovat:

• Fossiiliset energiat vaihtoon
  • Materiaalit kiertoon
  • Ympäristöt eläviksi
  • Kulutus kuntoon.

Korona-pandemiaan liittyvien rajoitusten vuoksi tapahtuma jouduttiin toteuttamaan hybridinä: se on osin fyysinen, osin virtuaalinen.

Mikäli näyttelyihin ei pääse paikan päälle, niihin voi tutustua verkossa. Lisäksi tarjolla on paljon erilaisia paneeleita ja työpajoja, joihin voi osallistua virtuaalisesti.

Helsinki Design Week -kävijöille ja Aalto-yhteisön ulkopuolisille järjestetään pienryhmäkierroksia Väreen ja Vuorimiehentie 2A:n näyttelyihin. Vierailut on varattava etukäteen.

Varaa kierros Väreeseen

Varaa kierros Ympäristöt eläviksi näyttelyyn, Vuorimiehentie 2A

Tiesitkö:

• Designs for a Cooler Planet on kattotapahtuma, joka kokoaa yhteen yli 30 kestävän kehityksen tavoitteiden innoittamaa projektia ympäri Aalto-yliopistoa.
  • Tapahtuma on kolme kertaa suurempi kuin vuonna 2019, jolloin se järjestettiin ensimmäisen kerran.
  • Aalto-yliopiston kampuksella on 25 näyttelyä ja lisäksi kolme satelliittinäyttelyä sekä 16 virtuaalitapahtumaa, jotka ovat avoimia kaikille.
  • Näyttelyn osana ilmestynyt, radikaalia luovuutta käsittelevä Unfolded-lehti on saatavilla eri puolilla kampusta.
  • Yli 70 ihmistä viidestä Aallon korkeakoulusta on osallistunut näyttelyiden ja tapahtumien toteuttamiseen.
  • Visuaalisen ilmeen ovat luoneet opiskelijat Visual Communications Design –ohjelman opiskelijat Olga Elliot ja Milja Komulainen, ja näyttelyarkkitehtuurin on suunnitellut sisustusarkkitehtiopiskelija Markus Koistinen.
  • Aallon Experience Platform, Energy Platform, Material Platform ja Sustainability Hub ovat tarjonneet korvaamatonta näkemystä ja tukea projektien ja näyttelyiden suunnittelussa ja toteuttamisessa.

Katso The Race -video

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta