Daria voi opiskella ystäviensä kanssa pandemiasta huolimatta: "Emme joudu taistelemaan yksin tehtävien kanssa"

Bioinformaatioteknologian opiskelija Daria Liutina on nauttinut etäopiskelun joustavuudesta, mutta joutunut kamppailemaan uusien rutiinien kanssa.
Daria Liutina, Bioinformation technology student in Aalto University
Daria Liutina. Kuva: Mariia Kudriavtseva.

Daria Liutina opiskelee ensimmäistä vuotta bioinformaatioteknologiaa Sähkötekniikan korkeakoulussa. Hän aloitti opintonsa Aalto-yliopistossa syksyllä 2020. Koronaviruspandemian takia hän on opiskellut etänä eikä ole voinut kokea opiskelijaelämä kampuksella. Etäopiskelusta huolimatta hän on saanut uusia ystäviä, joiden kanssa hän voi opiskella yhdessä etänä.

Millaista etäopetus on ollut?

Etäopiskelu on ollut hiukan haastavaa: aluksi tuntui todella oudolta osallistua Zoom-luentoihin ja tehdä etänä tehtäviä, koska en ollut odottanut sellaista yliopisto-opiskelulta. Lopulta totuin siihen ja nyt on paljon helpompaa. Tajusin, kuinka paljon joustavuutta etäopiskelu antaa, koska minun ei tarvitse opiskella tiettynä ajankohtana. Voin opiskella milloin haluan. Olen jopa nauttinut etäopiskelusta vähän, eikä se olekaan niin kauheaa kuin mitä aluksi pelkäsin.

Mitä olet oppinut tänä syksynä?

Olen oppinut, kuinka tärkeitä rutiinit ovat pandemian aikana. Kun tilanne muuttuu jatkuvasti, on mukavaa että elämässä on jotain pysyviä asioita. Esimerkiksi sängystä nouseminen samaan aikaan joka aamu olisi tärkeää, mutta se tuottaa minulle edelleen hankaluuksia... Olen myös oppinut, että itsestään huolehtiminen on ratkaisevan tärkeää. Pitää nukkua tarpeeksi, syödä terveellisesti ja liikkua, jotta pitää yllä fyysistä ja henkistä terveyttä. Minulla on näidenkin asioiden kanssa paljon opittavaa, mutta olen jo kehittynyt paljon.

Oletko omaksunut uusia oppimismenetelmiä?

Tykkäsin aiemmin opiskella yksin, mutta nyt se tuntuu mahdottomalta ajatukselta. Käsiteltävänä on niin paljon uutta tietoa. Olen iloinen, että olen löytänyt samalla tavalla ajattelevia ihmisiä, joiden kanssa opiskelemme yhdessä. Aluksi se oli vähän hankalaa, koska olimme yhteydessä etänä. Nyt työskentelemme jo sujuvasti yhdessä. Minusta on hienoa, että meitä kannustetaan opiskelemaan ryhmässä. Henkilökohtaisesti opin paljon enemmän, kun opiskelen yhdessä toisten ihmisten kanssa. On myös mukavaa, että olemme eräänlainen henkinen tuki toisillemme. Kenenkään meistä ei tarvitse taistella yksin kotitehtävien kanssa: pidämme yhtä ja se on todella mahtavaa!

Millaisia ​​haasteita olet kohdannut?

Syksy oli melko haastava. Sosiaalinen eristäytyminen sai minut kaipaamaan ystäviäni ja perhettäni.  Kamppailin myös uusien rutiinien kanssa, esimerkiksi aamuluennoille herääminen oli hankalaa. Kamppailen edelleen tämän asian kanssa... Mutta olen jo parantanut paljon! Odotan nyt kevättä, koska uskon, että tilanne pandemian kanssa on silloin jo paljon parempi.

Mikä on viikkosi kohokohta?

Viikkoni kohokohta on osallistuminen johonkin sosiaaliseen tapahtumaan, kuten kiltamme järjestämään etätapahtumaan tai opiskeluhetkeen kavereideni kanssa. Tuntuu kivalta, että vaikka tapahtumat järjestetään virtuaalisesti, en tunne olevani yksin. Olemme tässä tilanteessa yhdessä ja ympärilläni on muita ihmisiä. On hienoa, että opiskelijajärjestöt ideoivat uusia tapahtumia, joita voidaan järjestää pandemian aikana ja pitää kaikki turvassa.

Korona

Koronaviruksen vaikutus opiskelijavalintoihin Aalto-yliopistossa

Hakijapalvelut
Picture of Aaron Geldert.

Aaronin opiskelupäivä alkaa kahdelta aamulla – “Opiskelu on parhaita asioita, joita pandemian aikana voi tehdä”

Yhdysvalloissa etänä opiskeleva Aaron Geldert on joutunut sopeutumaan täysin uusiin päivärutiineihin. Haasteista huolimatta hän kokee opiskelun olevan antoisaa ja vuorovaikutteista.

Course work for Smart Wearables

Smart Wearables -kurssit opettavat opiskelijoille insinööri- ja muotoilutaitoja

Smart Wearables -kurssien monialaisissa tiimeissä syntyy uskomattoman luovia projekteja, joiden parissa eri alojen opiskelijat pääsevät oppimaan toisiltaan.
Kuva opiskelijoista juttelemassa

Tauolta tutkintoon - Back on track –työpajasarja 8.10. & 29.10.2024

Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaaja järjestävät kahden kerran mittaisen workshopsarjan opintoihin palaaville tai viimeisen vuoden aikana hyvin vähän opiskelleille syksyllä 2024 englanniksi.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!
Kuvassa Lotta Heinonen ja Jenni Kaiponen poseeraavat kameralle kaupunkiympäristössä.

Aallossa uskaltaa unelmoida

Siirtohaun kautta Kauppakorkeakouluun tulleet Lotta Heinonen ja Jenni Kaiponen arvostavat Aallossa erityisesti motivoivaa ilmapiiriä, tasokasta opetusta, aktiivista opiskelijayhteisöä ja kansainvälisyyttä. Vuonna 2024 siirtohaku järjestetään 2.-16.5.