BREW on bioinformatiikan jatko-opiskelijoiden järjestämä seminaarisarja

Aloittaville jatko-opiskelijoille on paljon hyötyä tieteellistä artikkelia, puheenjohtajuutta ja esiintymistaitoja koskevista palautteista.
BREW-ryhmäkuva Kumpulassa.

BREW 2016 Bioinformatics Research and Education Workshop järjestettiin toukokuussa Helsingissä. BREW on vuosittaisten seminaarien sarja bioinformatiikan ja laskennallisen biologian jatko-opiskelijoille, ja sen tavoitteena on tutustuttaa jatko-opiskelijat tieteellisten konferenssien maailmaan: artikkelin jättäminen arvioitavaksi, vertaisarviointi ja tieteellisten artikkelien esitteleminen. Kaikki osallistujat paitsi esittelevät artikkelinsa ja osallistuvat ohjelmatoimikuntaan, myös arvioivat toisten osallistujien artikkeleita.

-         Ensimmäinen BREW järjestettiin vuonna 2002, 14 vuotta sitten. Perusformaatti on edelleen sama, se vain toteutetaan vuosittain eri paikoissa. Mukana on rajallinen määrä yliopistoja: Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto HICT-verkoston kautta sekä Bielefeldin, Berliinin, Bergenin, Novosibirskin ja Tarton yliopistot. Tänä vuonna mukana oli kaikkiaan 28 osallistujaa, kertoo professori Juho Rousu Aalto-yliopiston tietotekniikan laitokselta.

Rousu ohjasi järjestelytoimikuntaa yhdessä Helsingin yliopiston professorin, Veli Mäkisen, kanssa. Järjestelytoimikuntaan kuului Suomessa kolme jatko-opiskelijaa: Anna Kuosmanen Helsingin yliopistosta ja Viivi Uurtio sekä Anna Cichonska Aalto-yliopistosta, sekä tutkijatohtori Travis Gagie Helsingin yliopistosta. Kutsuttuja puhujia olivat Matti Pirinen ja Simon Anders Suomen molekyylilääketieteen instituutista, FIMMistä, sekä Esko Ukkonen Helsingin yliopistolta. Ukkonen ja professori Robert Giegerich Bielefeldin yliopistosta ovat olleet perustamassa BREW-seminaarisarjaa.

-         Osallistuin BREW-seminaariin ensimmäisen kerran jatko-opiskelijana vuonna 2007 Bergenissä, Norjassa. Se oli yksi ensimmäisiä esityksiäni, ja samalla erittäin hyvä oppimiskokemus. Vuonna 2009 olin itse järjestämässä BREW-seminaaria Helsinkiin. BREW mahdollistaa verkottumisen muiden alan tutkijoiden kanssa, kertoo akatemiatutkija Matti Pirinen.

BREW on siinä mielessä erityinen seminaari, että jatko-opiskelijat vastaavat sen järjestämisestä lähes kokonaan. Ohjausryhmän tehtävänä on sitouttaa mukana olevat professorit, tukea järjestelytoimikunnan toimintaa, varmistua siitä että laitosten tutkijat osallistuvat seminaariin sekä pitää yllä positiivista ilmapiiriä. Tavoitteena on, että BREW muistuttaa mahdollisimman paljon oikeaa seminaaria.

-         Akateemisen urani alkuvaiheessa minua pyydettiin olemaan seminaarin puheenjohtajana, ilman että minulle olisi annettu neuvoja saati että olisin koskaan aikaisemmin ollut seminaarissa. Minulla ei ollut kysymyksiä valmisteltuina enkä myöskään saanut mitään palautetta jälkikäteen, kertoo Rousu omista kokemuksistaan.

-              BREW mahdollistaa ja velvoittaa jokaisen osallistujan toimimaan toimimana puheenjohtajana. On suorastaan ihmeellistä, miten hyvin osallistujat osaavat toimia puheenjohtajina. Mukana on myös palautelomake esiintymistaitoihin liittyen, kertoo jatko-opiskelija Viivi Uurtio Aalto-yliopistosta.

BREW toivottaa tervetulleeksi kaikki mukana olevien yliopistojen jatko-opiskelijat ja ohjaajat bioinformatiikan ja laskennallisen biologian aineesta. Toukokuun BREW-seminaaria isännöi Helsingin yliopisto Kumpulan kampuksella ja sitä sponsoroi Aalto yliopisto ja Helsingin yliopisto HICT-verkoston kautta sekä Helsingin yliopisto DoCS-tohtorikoulun kautta.

Lisätietoja:

Juho Rousu

Veli Mäkinen

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.