Best Paper Award -palkinto NordicSMC-konferenssista Michael McCrealle

Tutkimuksen tulokset hyödyttävät virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden ääniympäristöjä.
 Äänen viivettä on tutkittu Suomen hiljaisimmassa huoneessa Otaniemessä sijaitsevassa kaiuttomassa huoneessa.  Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen
Akustiikan laboratoriossa on Suomen suurin kaiuton huone, eli tila, jonka pinnat eivät heijasta ääntä. Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen
Michael McCrea receives Best Paper Award on NordicSMC conference

Michael McCrea sai Best Paper Award -palkinnon NordicSMC-konferenssista. Nordic Sound and Music Computing Network (NordicSMC) kokoaa yhteen ryhmän kansainvälisesti vaikutusvaltaisia ääni- ja musiikkitekniikan tutkijoita kaikista viidestä Pohjoismaasta: Aalborgin yliopistosta (AAU), Aalto-yliopistosta (AALTO), KTH Royal Institute of Technologysta (KTH), Islannin yliopistosta (UoI) ja Oslon yliopistosta (UiO).

Esitys "Sound source localization using sector-based analysis with multiple receivers" on lupaava lähestymistapa monimutkaiseen äänimaisema-analyysiin. Sen suorituskykyä useilla hajautetuilla vastaanottimilla kolmiulotteisessa tilassa ei ole aiemmin tutkittu ja se on tämän työn aihe.

"Työ on sektoripohjaisesta äänikenttäanalyysistä, joka on kolmiulotteisen tilan äänilähteiden paikantamista useilla hajautetuilla mikrofonijärjestelmillä. Tekniikka on Aalto-yliopiston tutkijoiden luoma ja se on lupaava erityisesti monitahoisissa äänimaisemissa, joissa on useita äänilähteitä tai joissa ympäristö on erityisen meluisa ", McCrea sanoo.

Konferenssityössä on otteita McCrean maisterin tutkinnon opinnäytetyöstä. Työhön on antanut neuvoja tohtorikoulutettava Leo McCormack ja sitä on ohjannut professori Ville Pulkki.

Michael tuli opiskelemaan Aalto-yliopistoon tehtyään Digital Arts and Experimental Media -alan kandidaatintutkinnon Washingtonin yliopistossa. Perustutkintonsa jälkeen hän jäi yliopistoon tutkijaksi ja kiinnostui yhä enemmän ääniteknologiasta ja erityisesti kolmiulotteisesta äänestä. Hänen maisterintutkintonsa Aalto-yliopistossa oli akustiikan ja ääniteknologian alalta, ja siinä painotettiin äänikenttäanalyysia ja pään akustiikkaa.

"Virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden kasvava kenttä on tuonut mukanaan tarpeen taltioida ja sitten valikoidusti uudistaa tai muokata ääniympäristöjä, joissa kuuntelija voi liikkua itsenäisesti ja kuunnella useammasta kuin vain yhdestä perspektiivistä. Tämä tekniikka voi siis palvella tällä alalla käytettäviä perusteknologioita", McCrea lisää.

Artikkelin voi lukea tästä.

Lisätietoja:
Michael McCrea
Tutkimusassistentti, Aalto-yliopisto

Kesätyö Akustiikan laboratoriossa tarjoaa vapauden tutkia ja kokeilla
URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu: