Art of Research -konferenssi 2017 tarkastelee taiteilija-tutkijaa katalysaattorina

Aalto-yliopisto järjestää kuudennen Art of Research -konferenssin 29.-30. marraskuuta teemalla "Catalyses, interventions and transformations".
detail_02_fi_fi.jpg

Konferenssissa käsitellään taiteilija-tutkijan roolia katalysaattorina, joka haastaa vakiintuneita käsityksiä ja tuottaa uutta ajattelua taiteellisen ja käytäntölähtöisen tutkimuksen kautta. Konferenssi tutkii taiteellisten keinojen ja niihin liittyvien teoreettisten menetelmien erilaisia ilmentymiä, artikulaatioita ja yhteyksiä.

“Taiteellisen tutkimuksen yhteydessä katalyysi ymmärretään toiminnaksi, joka aiheuttaa reaktioita ja joka edelleen aktivoi kriittistä ajattelua, joka aiheuttaa lisää reaktioita. Haluamme keskittyä lukuisiin taiteellisen ja käytäntölähtöisen tutkimuksen muotoihin sekä niiden vaikutuksiin uuden tiedon ja kokemuksen, uuden materiaalisuuden, uusien teoreettisten näkemysten ja käytäntöjen tuottamiseksi", kertoo EMPIRICA-tutkimusryhmän professori Maarit Mäkelä Aalto-yliopistosta.

Tänä vuonna konferenssi esittää kysymyksiä: Miten taiteellinen tutkimustoiminta toimii katalysaattoreina eri luovien käytäntöjen alalla? Miten katalyysin ideoita tai käytäntöjä voidaan tarkastella tietyissä tutkimusprosesseissa tai osana laajempia taiteen, politiikan ja yhteiskunnan ulottuvuuksia?

Konferenssin korkean profiilin puheenvuorot pohtivat tietämisen, esittämisen ja prosessien roolia taiteessa. Keynote-puheenvuorot pitävät Aberdeenin (Skotlanti) yliopiston sosiaalisen antropologian professori Tim Ingold, Tasmanian yliopiston (Australia) tieteidenvälisen arkkitehtuurin professori, Aalto-yliopiston apulaisprofessori, Dorita Hannah ja Linköpingin yliopiston sosiaali- ja hyvinvoinnin koulutuksen apulaisprofessori (Ruotsi) Mona Livholts.

Tavoitteena taiteen ja muotoilun vuoropuhelu

Konferenssi sai esitysehdotuksia jopa 28 maasta eri puolilta maailmaa. Vertaisarviointiprosessin kautta konferenssiin valikoitui 26 esitystä, joiden aiheet ulottuvat henkilökohtaisesta tietämyksestä yhteiskunnalliseen aktivismiin, materiaalisesta otteesta ja yksilöllisestä prosessista yhteistoiminnallisiin ja multimodaalisiin ilmaisuihin.

Konferenssissa nähdään myös kaksi performanssia, joista toisesta vastaa Aalto-yliopiston tohtorikoulutettava Jon Irigoyen ja toisesta ammattitanssija Carmen Ohlsson. Konferenssin yhteydessä järjestetään myös esityksiin linkittyvä näyttely. Tämä antaa yleisölle mahdollisuuden saada kattavampi käsitys tehdyistä tutkimuksista sekä näyttelyartefaktien kautta välittyvistä implisiittisistä merkityksistä.

Vuodesta 2005 lähtien Art of Research -konferenssit ovat edistäneet jatkuvaa vuorovaikutusta taiteen ja muotoilun alan tutkimuskäytäntöjen välillä. Konferenssit ovat edistäneet nopeasti lisääntyvää ja laajenevaa keskustelua taiteellisesta ja käytäntölähtöisestä tutkimuksesta.

Konferenssin järjestävät yhteistyössä Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun muotoilun laitos, elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos ja taiteen laitos, ja se järjestetään 29.-30.11.2017 Dipolissa Espoossa.

Aika: 29.-30.11.2017

Paikka: Dipoli, Otakaari 24, Espoo

Lisätietoja:

Taiteen tohtori, EMPIRICA tutkimusryhmä, Camilla Groth, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, p. 040 7014 703, [email protected]

Konferenssin verkkosivut: http://artofresearch2017.aalto.fi/index.html

Ilmoittautuminen: https://eage.aalto.fi/?fs/artofresearch

Contact: Doctor of Arts, EMPIRICA Research Group, Camilla Groth, Aalto University School of Arts, Design and Architecture, Finland, tel. +358 40 7014 703, [email protected]

URL kopioitu

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa