Armotonta menoa – Hoivatyön lauluja -elokuva palkittiin Locarnon elokuvajuhlilla

Armotonta menoa – Hoivatyön lauluja voitti Locarnon elokuvafestivaaleilla Locarno Zonta Club -palkinnon. Palkinto myönnetään elokuvalle, jolla on erityisen vahva yhteiskunnallinen painoarvo.
Hoivatyön arjesta kertovassa elokuvassa hoitajien kuoro myös laulaa

Susanna Helken ohjaama, Anna-Mari Kähärän säveltämä ja Timo Korhosen tuottama Armotonta menoa – Hoivatyön lauluja -elokuva palkittiin Locarnon elokuvafestivaalin Kriitikkojen viikko -sarjassa Locarno Zonta Club -palkinnolla 13.8.2022.

Palkinto myönnetään elokuvalle, jolla on erityisen vahva yhteiskunnallinen painoarvo. Locarnon elokuvajuhlat on yksi maailman tärkeimpiä elokuvatapahtumia.

"Ohjaaja osoittaa kuinka ryhmä rohkeita naisia taistelee vanhusten elämän ja ihmisarvon puolesta aikana, jolloin julkinen palvelu on vähitellen muuttumassa voittoa tavoittelevaksi koneeksi. Hoivatyössä optimointi ja rationalisointi voivat olla tappavia aseita", jury luonnehti elokuvaa.

Armotonta menoa – hoivatyön lauluja on tumman huumorin sävyttämä lauluelokuva suomalaisen vanhusten hoivan tilasta, hoivatyön tekijöistä ja kokijoista hoivan markkinoillaDokumentaaristen episodien ja laulujen kautta elokuva kertoo kriisiytyneen vanhushoivan arjesta.

Elokuvan ilmaisukeinoissa erityistä ovat Anna-Mari Kähärän kuoroille säveltämät laulut. Elokuva muistuttaa siitä, mistä työmarkkinoille jo panoksensa tehneiden ihmisten hoivassa on kyse: jakamattomasta ihmisarvosta.

Aiemmin elokuva on palkittu mm. DocPoint -festivaalin parhaana kotimaisena dokumenttielokuvana ja Tampereen elokuvajuhlien parhaana pitkänä dokumenttielokuvana. Elokuva on valittu kilpailemaan parhaan pohjoismaisen dokumenttielokuvan palkinnosta Nordisk Panorama -festivaalille syyskuussa.

Elokuvan ovat käsikirjoittaneet Susanna Helke ja Markku Heikkinen
Musiikin on säveltänyt Anna-Mari Kähärä
Elokuvan on kuvannut Sari Aaltonen ja äänisuunnittelija on Juuso Oksala
Tuottaja on Timo Korhonen / Road Movies Oy

Lisätietoja:

Locarnon elokuvajuhlat

Elokuvan sivut Facebookissa

Susanna Helke, [email protected], 050 4489889

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.