Arkkitehtuurikilpailu kehittämään Otaniemen Kemistin korttelia

Kansainvälisessä kutsukilpailussa on mukana neljä menestyksekästä arkkitehtitoimistoa.
Arkkitehtuurikilpailun toimijoita tutustumassa kilpailualueen, Kemistin korttelin, pienoismalliin, vasemmalta Sari Nieminen, Eija Larkas-Ipatti, Antti Tuomela, Kati Soini, Taru Haimala, Pyry Haahtela, Olli Kantanen, Seppo Karppinen, Antti Ahlava ja Antti Uusitupa.

Otaniemen kampuksen kehittämiseksi on julkistettu Suomen Arkkitehtiliiton sääntöjen mukainen kansainvälinen kutsukilpailu. Mukaan on kutsuttu Suomen ja maailman johtavia arkkitehtitoimistoja, joilla on tietotaitoa toimintoja sekoittavan hybridikorttelin suunnitteluun, osaamista kestävän kehityksen rakentamisesta sekä näyttöä toimimisesta kulttuurihistoriallisesti herkässä ympäristössä. Kutsutut arkkitehtitoimistot ovat Estudio Herreros Madridista, Espanjasta, Morphosis Architects Santa Monicasta, USA:sta sekä Anttinen Oiva Arkkitehdit ja Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Helsingistä. Kutsukilpailun ehdotuksia odotetaan 15.11.2016 mennessä.

Tavoitteena on luoda Otaniemen ytimessä sijaitsevasta Kemistin korttelista kaupunkikuvallisesti tasokas, elävä ja omaleimainen kokonaisratkaisu, joka luo edellytykset huippututkimukselle, asumiselle ja ihmisten kohtaamiselle. Kilpailun avulla haetaan uudenlaista, elämää kuhisevaa, tiivistä ja urbaania ympäristöä Otaniemen metroaseman tuntumaan ja suunnittelijaa tai suunnittelijoita kortteliin tuleville rakennuksille. Tarkoituksena on, että kilpailun voittaja saa korttelin yleissuunnitelman ja yhden merkittävän rakennuksen suunnittelutehtävän.

Kortteliin suunnitellaan VTT:lle uusi biotalouden huippututkimusyksikkö (työnimeltään Bionova) osin nykyisten rakennusten yhteyteen. Opiskelijajärjestöjen käyttöön suunnitellaan uusi opiskelijakeskus, joka olisi Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan (AYY), Aalto-yliopiston kauppatieteiden ylioppilaiden (KY) ja Teknologföreningenin (TF) yhteisprojekti. Opiskelijajärjestöjen tavoitteena on mahdollistaa opiskelijakeskuksesta poikkitieteellinen kohtaamispaikka ja opiskelijakulttuurin keskus, jota täydentävät lähistölle valmistuvat opiskelija-asunnot. Kilpailukortteliin sijoittuu myös runsaasti muita asuntoja.

Kemistin korttelin alue sijaitsee Vuorimiehentien länsipuolella ja Kandidaattikeskuksesta etelään.

Kilpailun järjestävät Aalto-yliopistokiinteistöt Oy ja Senaatti-kiinteistöt. Juryyn kuuluvat Aalto-yliopistokiinteistöt Oy:n toimitusjohtaja Antti Tuomela, Aalto-yliopiston vararehtori, professori, arkkitehti SAFA Antti Ahlava, Senaatti-kiinteistöjen toimialajohtaja Olavi Hiekka, Teknologian tutkimuskeskus VTT:n toimitilapäällikkö Taru Haimala, Espoon kaupungin asemakaavapäällikkö Ossi Keränen sekä Alvar Aalto -säätiön johtaja, arkkitehti SAFA Tommi Lindh. Kutsuttuna arkkitehtiasiantuntijana toimii professori, arkkitehti SAFA Teemu Kurkela. Suomen Arkkitehtiliitto on valinnut palkintolautakunnan kilpailijoiden edustajaksi taiteilijaprofessori, arkkitehti SAFA Sari Niemisen. Opiskelijajärjestöjä edustaa tekniikan yo Pyry Haahtela. Lisäksi kilpailuehdotusten arvioinnissa tehdään tiivistä yhteistyötä kyseisten rakennusten ja alueen käytön asiantuntijoiden sekä käyttäjien edustajien kanssa.

Lisätietoja: Antti Ahlava, [email protected]; 050 3221179

Kilpailun osallistuvat arkkitehtitoimistot:

Otaniemi on Euroopan mittakaavassa merkittävä yliopiston, tutkimuslaitosten ja yritysten yhteistyön alue. Lähitulevaisuudessa Otaniemestä kehittyy entistä tiiviimpi, sekoitettujen toimintojen ja käyttäjien innovaatioekosysteemi, Aalto-kaupunki. Otaniemen muodonmuutos perustuu käyttäjälähtöisyyteen ja yhteistyön kehittämiseen yliopiston, tutkimuslaitosten, virkamiesten, poliitikkojen ja yritysten kanssa. Päämääränä on monipuolinen vuorovaikutusympäristö tutkimukselle ja taiteelle sekä asumiselle ja vapaa-ajan palveluille.

Aalto-yliopiston tavoitteena on keskittää yliopiston keskeiset toiminnot vuoteen 2021 mennessä Otaniemeen. Yliopisto rakentaa uusia tiloja yksiköilleen ja Aalto-kaupunkiin pyritään saamaan yliopiston toimintaa lähellä olevia kasvuyrityksiä sekä isompien kotimaisten ja kansainvälisten yritysten toimipisteitä. Otaniemen vetovoimaisuuden kehittäminen on alueen toimijoiden yhteinen intressi.

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
Otaparkki julkisivu
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Otaparkki tarjoaa helpon pysäköintimahdollisuuden kampusvieraille

Pysäköintitalo Otaparkki sekä muut kampuksen maksulliset pysäköintipaikat tarjoavat pysäköintimahdollisuuden kampukselle saapuville vieraille.