Arkkitehtuuri innosti nuoria säveltäjiä

Musiikkitoimijoiden kanssa toteutettu yhteistyöhanke yhdistää arkkitehtuuria ja musiikkia.
kuule minä sävellän_työpaja_arkkitehtuurin laitos

Kuule, minä sävellän! on monimuotoinen koulutushanke, jossa lapset, nuoret ja aikuiset saavat mahdollisuuden säveltää sinfoniaorkesterin soittimille. Heitä ohjaavat ammattisäveltäjät, eri taiteiden alan taiteilijat ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian eri aineryhmien opiskelijat ja musiikkikasvatuksen lehtori.

Kaudella 2020–2021 hankkeen teemana oli Utelias tila ja toteutettavan sävellyksen innoittajana toimi arkkitehtuuri. Mitkä asiat yhdistävät musiikkia ja arkkitehtuuria? Projekti toteutettiin yhteistyössä Aalto-yliopiston arkkitehtuuriosaston, Arkkitehtuurimuseon ja Musica Nova -musiikkifestivaalin kanssa.

Aalto-yliopiston arkkitehtiopiskelijat perehdyttivät koululaiset ja Sibelius-Akatemian opiskelijat arkkitehtuurin peruskäsitteisiin ja järjestivät Arkkitehtuurimuseossa työpajan, jossa käsiteltiin askartelutehtävien ja harjoitusten avulla tilaa, materiaalia, valoa ja ääniä kaupungissa. Säveltäjinä oli kaksitoista yläasteikäistä nuorta Tapiolan koulusta ja Vantaan kansainvälisestä koulusta sekä Malmin koulusta Helsingistä.

Arkkitehtiopiskelijoiden oli myös määrä suunnitella tilainstallaatio konserttiin, mutta konsertti muuttui pandemiarajoitusten vuoksi videotallenteeksi. Opiskelijat kuvasivat ja editoivat videoesittelyt sävellyksistä ja koostivat ne musiikkiosuuksien kanssa yhteen.

Kuule, minä sävellän -yhteistyö pohjautuu New Yorkin filharmonikkojen Very Young Composers -koulutusohjelmaan.  Hankkeessa mukana ovat Kansallisooppera, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Radion sinfoniaorkesteri, Helsingin kaupunginorkesteri ja Musiikkitalo. Yhteistyötahojen ammattimuusikoista koostuva Kuule Ensemble esittää syntyneet uudet teokset yleisölle.
Hankkeen kautta toteutettuja sävellyksiä on esitetty jo 13 konsertissa vuodesta 2011 lähtien. Joka vuonna tuotannossa on uusi näkökulma ja uusi kohderyhmä.

Nuorten säveltäjien konsertti on nauhoitettu Musiikkitalossa keväällä 2021. Konsertin tallenne Youtubessa

Lisätietoa:

Kuule, minä sävellän: https://www.kuuleminasavellan.fi/

Pirjo Sanaksenaho, arkkitehtuurin laitoksen johtaja, Aalto-yliopisto, [email protected], 050 5714900

URL kopioitu

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.