Arkkitehtuuri innosti nuoria säveltäjiä

Musiikkitoimijoiden kanssa toteutettu yhteistyöhanke yhdistää arkkitehtuuria ja musiikkia.
kuule minä sävellän_työpaja_arkkitehtuurin laitos

Kuule, minä sävellän! on monimuotoinen koulutushanke, jossa lapset, nuoret ja aikuiset saavat mahdollisuuden säveltää sinfoniaorkesterin soittimille. Heitä ohjaavat ammattisäveltäjät, eri taiteiden alan taiteilijat ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian eri aineryhmien opiskelijat ja musiikkikasvatuksen lehtori.

Kaudella 2020–2021 hankkeen teemana oli Utelias tila ja toteutettavan sävellyksen innoittajana toimi arkkitehtuuri. Mitkä asiat yhdistävät musiikkia ja arkkitehtuuria? Projekti toteutettiin yhteistyössä Aalto-yliopiston arkkitehtuuriosaston, Arkkitehtuurimuseon ja Musica Nova -musiikkifestivaalin kanssa.

Aalto-yliopiston arkkitehtiopiskelijat perehdyttivät koululaiset ja Sibelius-Akatemian opiskelijat arkkitehtuurin peruskäsitteisiin ja järjestivät Arkkitehtuurimuseossa työpajan, jossa käsiteltiin askartelutehtävien ja harjoitusten avulla tilaa, materiaalia, valoa ja ääniä kaupungissa. Säveltäjinä oli kaksitoista yläasteikäistä nuorta Tapiolan koulusta ja Vantaan kansainvälisestä koulusta sekä Malmin koulusta Helsingistä.

Arkkitehtiopiskelijoiden oli myös määrä suunnitella tilainstallaatio konserttiin, mutta konsertti muuttui pandemiarajoitusten vuoksi videotallenteeksi. Opiskelijat kuvasivat ja editoivat videoesittelyt sävellyksistä ja koostivat ne musiikkiosuuksien kanssa yhteen.

Kuule, minä sävellän -yhteistyö pohjautuu New Yorkin filharmonikkojen Very Young Composers -koulutusohjelmaan.  Hankkeessa mukana ovat Kansallisooppera, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Radion sinfoniaorkesteri, Helsingin kaupunginorkesteri ja Musiikkitalo. Yhteistyötahojen ammattimuusikoista koostuva Kuule Ensemble esittää syntyneet uudet teokset yleisölle.
Hankkeen kautta toteutettuja sävellyksiä on esitetty jo 13 konsertissa vuodesta 2011 lähtien. Joka vuonna tuotannossa on uusi näkökulma ja uusi kohderyhmä.

Nuorten säveltäjien konsertti on nauhoitettu Musiikkitalossa keväällä 2021. Konsertin tallenne Youtubessa

Lisätietoa:

Kuule, minä sävellän: https://www.kuuleminasavellan.fi/

Pirjo Sanaksenaho, arkkitehtuurin laitoksen johtaja, Aalto-yliopisto, [email protected], 050 5714900

Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Syksyinen kampusalue
Opinnot Julkaistu:

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.