Apulaisprofessori Matti Kummulle kahden miljoonan euron ERC-rahoitus kestävän ruoantuotannon tutkimiseen

uusia integroituja mallinnus- ja analyysimenetelmiä

Ruokaa on maailman väkilukuun nähden saatavilla enemmän kuin koskaan aiemmin, vaikka väestön määrä on viimeisen vuosisadan aikana nelinkertaistunut. Tämä on kuitenkin johtanut ravinnontuotannon kannalta välttämättömien veden ja viljelymaan niukkuuteen. Nopea väestönkasvu yhdistettynä ilmastonmuutokseen kasvattaa entisestään painetta näihin resursseihin.

Vesitekniikan apulaisprofessori Matti Kummun tavoitteena on etsiä ratkaisuja haasteeseen tutkimusprojektissa SOS.aquaterra - Respecting safe operating spaces: opportunities to meet future food demand with sustainable use of water and land resources. Euroopan tutkimusneuvosto myönsi projektille kahden miljoonan euron rahoituksen ERC Consolidator Grant -ohjelmasta. Projektin tavoitteena on löytää toteuttamiskelpoisia ja kestäviä mahdollisuuksia tulevaisuuden ruoantarpeen tyydyttämiseen vesi- ja maavarojen kantokykyä ylittämättä.

Viisivuotisen tutkimushankkeen aikana kehitetään uusia integroituja mallinnus- ja analyysimenetelmiä, joissa hyödynnetään nopeasti kasvavia avoimia spatiotemporaalisia aineistoja yhdessä globaalien agrologisten ja hydrologisten mallien tulosten kanssa.

”Sen sijaan, että tutkisimme luonnonvarojen, kuten viljelysmaan ja veden, kestävää käyttöä erikseen, yhdistämme ne siten, että voimme tutkia niiden yhteisvaikutusta ruoantuotantoon”, sanoo Matti Kummu rakennetun ympäristön laitokselta.

SOS.aquaterra-hankkeen tavoitteena on kehittää kestävän ravinnontuotannon tutkimiseen globaali ravintojärjestelmän malli, jossa ensimmäistä kertaa yhdistetään perinteiset ratkaisukeinot (kasvisperäisempi ruokavalio, hävikin pienentäminen, satokuiluin sulkeminen, kauppa) ja uudet innovaatiot (mm. vaihtoehtoisen proteiinilähteet, resurssiviisas viljely) ravinnon saatavuuden parantamiseksi tulevaisuudessa.

”Koko globaalin ruokasysteemin integroiva mallinnus sisältää luonnollisesti suuria riskejä. Mutta onnistuessaan se lisäisi merkittävästi ymmärrystämme ja tietoa tulevaisuuden mahdollisuuksista saavuttaa riittävä ruoan saanti ympäristön kannalta kestävästi.”

”ERC-rahoitus kestävän ruoantuotannon tutkimukseen on ilahduttavaa. Kestävä kehitys on keskeinen osa Aallon strategiaa ja tärkeä osa Insinööritieteiden korkeakoulun toimintaa. Annamme kaiken tukemme Matti Kummun tutkimukselle”, toteaa dekaani Gary Marquis.

Apulaisprofessori Matti Kummu
Vesi- ja ympäristötekniikka
Rakennetun ympäristön laitos

Pääkuva: USGS/NASA Landsat Program

Three female students studying

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
Lahjoitus Kierrätyskeskuksen Boksi-lahjoituspisteeseen
Kampus Julkaistu:

Kierrätyskeskuksen Boksi-lahjoituspiste nyt A Blocissa

Boksi sijaitsee kauppakeskus A Blocin 1. kerroksessa R-kioskia vastapäätä ja on käytettävissä keskuksen aukioloaikojen mukaisesti.
Kestävä digitaalinen arki Turussa, banneri: Minna Vigren.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aikamatka vuoteen 2050 – kestävän digitaalisen arjen teemaviikko levittäytyy Turkuun toukokuun lopussa

Kestävä digitaalinen arki -teemaviikolla 25.5.–2.6. Turussa pohditaan, minkälaista kestävä digitaalinen arki on, miten sitä voisi edistää ja kuvitellaan myös, miltä tulevaisuuden kestävä digitaalinen arki näyttäisi.
White A! logo standing on the ground with A-bloc and Väre in the background.
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: