Anouar Belahcen Sähkötekniikan korkeakoulun opetuksesta vastaavaksi varadekaaniksi

Vuoden 2021 alussa tehtävässään aloittanut Belahcen haluaa keskittyä muun muassa opiskelijoiden hyvinvointiin ja opetuksen digitalisointiin.
anouar belahcen image anni hanen kajander
Varadekaani Anouar Belahcen. Kuva: Anni Hanen-Kajander

Professori Anouar Belahcen on nimitetty Keijo Nikoskisen seuraajaksi Sähkötekniikan korkeakoulun opetuksesta vastaavaksi varadekaaniksi ajalle 1.1.2021 – 31.12.2025. Varadekaani toimii dekaanin apuna erityisesti koulutukseen, opetukseen ja opetuksen urajärjestelmään liittyvässä strategisessa suunnittelussa ja päätöksenteossa sekä toiminnan kehittämisessä.

Belahcenilla on pitkä kokemus koulutukseen liittyvistä tehtävistä Sähkötekniikan korkeakoulussa. Hän on toiminut opettajana, Automation and Electrical Engineering -maisteriohjelman johtajana ja koulutusneuvoston puheenjohtajana, sähkötekniikan ja automaation laitoksen opetuksesta vastaava varajohtajana sekä Opetuksen laatutoimikunnan jäsenenä ja varapuheenjohtajana

Tukea opiskelijoiden hyvinvointiin

Uusi varadekaani aloittaa tehtävässään hyvin poikkeuksellisessa tilanteessa, kun koronapandemia on myllertänyt opiskelun arjen. Belahcen kiittelee Sähkötekniikan korkeakoulun ammattimaista ja osaavaa henkilökuntaa.

”He ottivat nopeasti ohjat käsiin ja ovat tehneet kaikkensa helpottaakseen opiskelua ja opetusta”, Belahcen sanoo.

Opiskelijoiden hyvinvointi on tärkeimpiä asioita, joihin Belahcen haluaa keskittyä tulevassa tehtävässään. Opetusohjelmien selkeys sekä opiskelijoiden ja henkilökunnan vuorovaikutuksen kehittäminen ovat tekijöitä, jotka näkyvät myös opiskelijoiden hyvinvoinnissa, hän sanoo.

”Tavoitteeni on, että voimme luoda opiskelijoille tekemisen iloa opiskeluissa ja myös opintojen ohessa, esimerkiksi tarjoamalla tukea ja resursseja vapaaehtoisprojekteihin tai kansainvälisiin opiskelijakilpailuihin.”

Belahcen toivoo, että voi myös osaltaan olla tiivistämässä yhteistyötä koulun ja opiskelijajärjestöjen sekä akateemisen henkilökunnan ja palveluiden välillä.

Opintojen uudistaminen on suuri työmaa

Koulutuksen digitalisointi on yksi Sähkötekniikan korkeakoulun strategisia kehityskohteita ja tulee näkymään vahvasti opetuksen alueella lähivuosina. Belahcen vetää parhaillaan projektia, jossa kehitetään prosessia kurssien digitalisoinnin ja toteutetaan neljän kurssin pilotti.

”Digitaalisuudella on monia etuja. Se muun muassa parantaa opintojen saavutettavuutta paikasta riippumatta, antaa mahdollisuuksia jatkuvaan opiskeluun ja mahdollistaa myös opiskelijamäärän kasvattamisen. ”

Myös suunnitteilla oleva opetusohjelmien uudistus tulee olemaan lähivuosina suuri ponnistus. Belahcen uskoo, että sillä saadaan kehitettyä opiskelijan kannalta selkeitä ja entistä paremmin yhteiskunnan ja elinkeinoelämän tarpeisiin vastaavia koulutusohjelmia.

”Suuret haasteet ja megatrendit, kuten kestävä kehitys, terveys, robotiikka, digitalisaatio näkyvät entistä vahvemmin ohjelmissa ja niiden sisällöissä.”

Sähkötekniikan ja automaation laitoksen professori Anouar Belahcen on valmistunut Teknillisestä korkeakoulusta (TKK) sähkötekniikan diplomi-insinööriksi ja tohtoriksi. Hän on työskennellyt TKK:ssa ja Aalto-yliopistossa tutkijatohtorina ja opettavana tutkijana ennen kuin aloitti tenure track -professorina vuonna 2013. Hänet vakinaistettiin vuonna 2016.

Sinipaitainen nainen, jolla on lyhyet tummat hiukset ja tummasankaiset silmälasit
Nimitykset Julkaistu:

Työelämäprofessori Pia Hannukainen: ”Uskon muotoilun voimaan jatkossakin”

Hannukaisen mielestä on tärkeää, että yrityksissä on osaavia muotoilijoita ja muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen työelämän tarpeisiin.
Vili Lehdonvirta, kuva:Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto
Nimitykset Julkaistu:

Vili Lehdonvirta: Digitaalinen maailma ei ole erillinen ulottuvuus jossain bittiavaruudessa

Vili Lehdonvirta on aloittanut professorina Aallon tietotekniikan laitoksella. Hän jatkaa puolikkaalla työajalla Oxfordin yliopiston Internet-instituutissa.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.
Sinipaitainen silmälasipäinen mies istuu ja katsoo kameraan hymyillen