Älynosturi ja ensimmäiset tutkimusaiheet teollisen internetin kampuksella

Tutkimusaiheita ovat muun muassa huipputarkka nostaminen ja käyttäjän tunnistaminen.
Kuva: Dekaani Gary Marquis testaa Konecranesin Hololens-ratkaisua.

Aalto-yliopiston teollisen internetin kampuksella otettiin 18. tammikuuta 2017 käyttöön Konecranesin lahjoittama älynosturi. Nosturin älykkäät toiminnot liittyvät turvalliseen käyttöön ja kunnonvalvontaan.

Nosturin suunnittelussa käytetään Siemens PLM -ohjelmistoa. Uusia ratkaisuja voidaan simuloida käyttämällä nosturin digitaalista kaksosta eli virtuaalista kopiota nosturista ja sen automaatiojärjestelmästä.

Digitaalinen kaksonen kehittyy todellisesta nosturista saadun datan perusteella. Sitä voidaan hyödyntää simuloinnin lisäksi esimerkiksi tuotekehityksessä. Siemens Osakeyhtiön toimitusjohtaja Janne Öhman kertoi tapahtumassa, että tämä on jopa maailmanlaajuisesti ensimmäinen sovellus, missä fyysisestä laitteesta saadaan IoT analytiikan kautta tieto tuotekehityksen alkulähteille, jossa oppiminen tapahtuu ja näin laitetta voidaan kehittää jatkuvasti.

Opiskelijat ja tutkijat pääsevät teollisen internetin kampuksella hyödyntämään reaalimaailman teollisia ratkaisuja ja tutustumaan uusimpaan teknologiaan. Myös Konecranesin toimitusjohtaja korosti tätä puheessaan. Konecranesin Aalto-yliopiston kanssa tekemän yhteistyön tavoitteena on saada ideoita ja luoda yhteyksiä päteviin kehittäjiin ja tulevaisuuden työntekijöihin.

Opiskelijoiden keskuudessa järjestetyn kilpailun perusteella nosturin nimeksi valittiin "Ilmatar". Ilmatar on ilman jumalatar Kalevalassa, Suomen kansalliseepoksessa. Helmi Savolainen sai inspiraation ehdotukselleen tänä vuonna vietettävästä Suomen satavuotisjuhlavuodesta.

Demot

Vierailijoille kerrottiin nosturin älykkäistä toiminnoista ja digitaalipalveluista, ja he saivat kokeilla nosturin käyttöä ja nähdä, millaista reaaliaikaista dataa nosturi välittää käyttäjälle.  Ensimmäiset nosturiin liittyvät tutkimushankkeet ovat käynnistyneet Aalto-yliopistossa.

Käyttäjän tunnistamiseen liittyvä opiskelijahanke

Aalto-yliopiston opiskelijat kehittävät nosturia varten käyttäjän tunnistus- ja seurantajärjestelmän. Järjestelmän avulla voidaan valvoa, kuka saa käyttää nosturia, ja seurata, kuinka nosturia käytetään.

Nopean tuotekehitysfilosofian soveltaminen teollisen internetin sovelluksiin

Projektin tarkoituksena on toteuttaa nosturin tarkkuuspaikoitus ohjelmallisesti sekä kehittää nosturin ominaisuuksia kolmannen osapuolen erityistarpeisiin. Projektissa luodaan uusia mahdollisuuksia eri teollisen internetin toimijoiden yhteistyölle.

Demoissa olivat mukana myös seuraavat hankkeet:

Lisätty todellisuus myynnin tukena

Konecranes esitteli lisätyn todellisuuden ratkaisun, jossa asiakkaalla on mahdollisuus nähdä, miltä etäseurantayksikkö näyttäisi asiakkaan omassa ympäristössä. Lisätty todellisuus voi tuoda paljon lisäarvoa perinteisiin ostotilanteisiin.

Lisätty todellisuus teollisen ylläpidon tukena

Dimecc S-STEP -tutkimusohjelmassa (2015–2016) Konecranes keskittyi lisätyn todellisuuden ratkaisuihin ja reaaliaikaisiin taustatietoihin. Konecranes esitteli tapahtumassa yhden tapauksen, jossa hyödynnetään lisättyä todellisuutta:  CXT-sähkökaappi ja siihen liittyvät lisätyn todellisuuden tiedot.

Lisättyä todellisuutta hyödyntävä CXT-nostolaite ja Hololens-lasit

Lisätyn todellisuuden avulla tutkijat ja kehittäjät voivat kokea tuotteen todellisessa koossa missä tuotesuunnitteluprosessin vaiheessa tahansa. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia suunnitteluratkaisujen esittelyä ja palautteen keräämistä varten. Tuotteen lisätyn todellisuuden 3D-mallia voidaan hyödyntää tuotteen elinkaaren aikana erilaisissa tarkoituksissa, kuten esimerkiksi markkinoinnissa, myynnissä, koulutuksessa tai huollossa.

Digitaalinen kaksonen ja PLM-ohjelmisto
nosturin kehittämisen tukena

Tässä demossa kävijät saivat tutustua nosturin digitaaliseen kaksoseen PLM-ohjelmiston avulla, visioida nosturin uusia kehittämismenetelmiä ja hyödyntää teollisen internetin tietämystä PLM-ympäristössä.

Nokian innovaatioalusta

Nokian innovaatioalusta, ’Connectivity Kit’ tukiasemapaketti, on kehitys- ja kokeiluympäristö startup-yrityksille, yrityksille ja muille teollisen internetin toimijoille. Nokian kampukselle lahjoittama liitäntäsarja tarjoaa langattoman yhteyden testaus- ja kehitysympäristöstä alustaan. Lisätietoja

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: