Uutiset

Älykkäiden ja autonomisten laivojen kehityksen ajureita ovat turvallisuus ja tehokkuus

​​​​​​​Merenkulku siirtyy muun liikenteen tavoin kohti autonomisia ratkaisuja. ABB luottaa Aalto-yliopiston osaamiseen merenkulun digitaalisten teknologioiden, tekoälyn ja autonomisten järjestelmien alueella.

Älykkäiden ja autonomisten laivojen kehityksen ajureita ovat turvallisuus ja tehokkuus. Tällä hetkellä monet merenkulun tärkeät toiminnat, kuten komentosiltatyöskentely ovat täysin riippuvaisia ihmisestä ja tämän havainnoista, riskienhallintokyvystä ja päätöksenteosta.

”Kuten kaistanvahti tieliikenteessä, voivat autonomiset teknologiat auttaa parantamaan merenkulun turvallisuutta. Laivojen liikkeiden muutokset ovat erittäin hitaita suhteessa ihmisen havainnointikykyyn. Autonomiset teknologiat auttavat käyttäjää tunnistamaan riskitilanteet hyvissä ajoin ja näin ollen ne parantavat turvallisuutta”, sanoo Aallon alumni, tekniikan tohtori Kalevi Tervo, joka johtaa ABB:llä älykkäiden ja autonomisten laivojen globaalia tutkimusta, kehittämistä ja kaupallistamista.

Turvallisuuden parantamisen ohella autonomia lisää laivojen operoinnin tehokkuutta, jolloin säästyy energiaa ja päästöt vähenevät. Älykkäät ja autonomiset ohjausratkaisut liittyvät myös merenkulun ammattilaisten työn ja sen odotusten muutokseen, kun osa laivaa operoivista ihmisistä voi tehdä työtään etäohjauskeskuksissa.

”Moni nuori ei enää välttämättä halua olla kuukausikaupalla merellä. Uudet teknologiat mahdollistavat urapolun, jossa voi olla merenkulun kanssa tekemisissä, mutta ei ole niin sidottu laivaelämään kuin aiemmin", Tervo sanoo.

Teknologia ei enää pullonkaulana

ABB tekee Aallon kanssa pitkäjänteistä yhteistyötä merenkulun digitalisoitumisen ja autonomisten ratkaisujen kehittämiseksi.

”Yliopistossa on viimeisin tietämys uusista teknologioista ja suuntauksista, jotka voivat tuoda mahdollisuuksia omalle toimialallemme. ABB:llä taas on ymmärrys teknologioiden tuomasta lisäarvosta teollisuuskäytössä. Yhteistyössä voimme löytää toimivimmat ratkaisut, jotka tuottavat liiketoimintaa ja kaupallista menestystä", Tervo sanoo.

Jatkossa teknologia itsessään ei ole välttämättä kehityksen pullonkaula, vaan tarvitaan määrityksiä sille, kuinka hyvä teknologian pitää olla eri olosuhteissa, tilanteissa ja tehtävissä, jotta se on yhtä hyvä tai parempi kuin ihminen.

”Määräysten ja standardien puute on esteenä teknologioiden tarjoamille mahdollisuuksille. Niiden kehittäminen vaatii tieteellistä tutkimusta, johon tarvitsemme yliopistoyhteistyötä.”

Teksti: Marjukka Puolakka

Takaisin pääartikkeliin

Lisätietoa:

  • Päivitetty:
  • Julkaistu:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Taantuvista pienkaupungeista on tullut maailmanlaajuinen ilmiö - tutkimushanke etsii keinoja palauttaa kuihtuvien kaupunkien elinvoimaisuutta. Kansainvälisen hankkeen esimerkkikohteena Suomessa on Puolangan kunta.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Alueellinen viherkerroin tarjoaa kaupungeille työkalun ilmastonmuutokseen sopeutumiseen

Alueellinen viherkerroin on uusi työkalu, joka auttaa kuntia arvioimaan ja vahvistamaan viherrakennetta suunnittelussa ja tuo viherrakenteen arvot näkyväksi ja vertailtavaksi.
Kaupunkipolitiikan arviointineuvoston jäsenet.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kaupunkipolitiikan arviointineuvoston ensimmäinen raportti: Kelpoisia varhaiskasvatuksen opettajia on keskimäärin enemmän parempiosaisilla alueilla

Kaupunkipolitiikan arviointineuvoston ensimmäinen raportti pureutuu koulutuksen segregaatioon pääkaupunkiseudulla ja nostaa esiin kunnille kriittisiä kysymyksiä.
Alumni Tuomas Paananen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni Tuomas Paananen: ”Moni polku johtaa takaisin opintoihin”

Vihtiläislähtöinen Tuomas Paananen tiesi jo nuorena, että haluaisi yrittäjäksi.
Kaksi ihmistä työskentelee mikrofonien ja kannettavan tietokoneen kanssa pöydän ääressä, ympärillä elektronisia laitteita.
Yhteistyö Julkaistu:

Lähetä oma ehdotuksesi Virtual Education Summit -tapahtumaan 23.1. mennessä ja tule mukaan rakentamaan kansainvälistä yhteistyötä

Tämä verkkotapahtuma järjestetään 12. maaliskuuta 2026. Lähetä ehdotuksesi 23. tammikuuta 2026 mennessä.