Alvar Aallon merkkirakennus uudistui

Kandidaattikeskuksena toimiva rakennus peruskorjattiin alkuperäistä arkkitehtuuria kunnioittaen.

Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksen näkyvin rakennus Otakaari 1:ssä on käynyt läpi mittavan peruskorjauksen. Useita vuosia kestänyt ja vaiheittain edennyt urakka muovasi perinteikkäästä arvokiinteistöstä nykyaikaista oppimista ja työskentelyä tukevan Kandidaattikeskuksen.

Rakennus yhdistää eri alojen opiskelijat

Rakennus on kotipesänä tuhansille Aalto-yliopiston kandidaattiopiskelijoille tekniikan, kaupan ja taiteen alalta. Kauppatieteiden kandidaatin opintoja suorittavat siirtyivät tänä syksynä opiskelemaan Otaniemeen, maisteritason opiskelijat työskentelevät edelleen Töölössä.

Uudistunut Kandidaattikeskus-rakennus toimi aiemmin Teknillisen korkeakoulun päärakennuksena. Näyttävin osa rakennusta on viuhkamainen rakenne, joka toimii rakennuksen kahden suuren luentosalin kattona. Kuva: Aino Huovio/Aalto-yliopisto.

Otakaari 1 -rakennus otettiin käyttöön vuonna 1964 ja sen vanhimman osan on suunnitellut Alvar Aalto. Laajennusosan, vuonna 1975 valmistuneen U-siiven, suunnittelijana on Elissa Aalto. Peruskorjauksen ratkaisuja kehitettiin alkuperäistä arkkitehtuuria ja kulttuurihistoriallisia arvoja kunnioittaen yhdessä Alvar Aalto -säätiön ja Museoviraston kanssa. Uudistuksen yhteydessä taloon jätettiin useita museohuoneita, joissa on edelleen Aallon alkuperäinen kalustus.

Oppimista tukevia tiloja

Peruskorjauksessa kiinnitettiin erityistä huomiota tilojen monikäyttöisyyteen ja muunneltavuuteen sekä oppimista ja tietotyötä tukeviin ratkaisuihin. Käyttäjät saivat osallistua tilojen konseptointiin ja suunnitteluun.

Kauppatieteiden kandidaattiopiskelijoille on remontoitu tilat U-siivessä viidessä kerroksessa. Kuvassa luentosali U7. Kuva: Tuomas Uusheimo

Kandidaattikeskuksesta on tiloja luentosalien lisäksi niin ryhmätöille kuin vapaampaan oleskeluun. Rakennukseen on sijoitettu myös opiskelijoiden tarvitsemia palveluita, ja esimerkiksi kieltenopettajia ja muuta yliopiston oppimispalvelujen henkilöstöä työskentelee siellä uusimuotoisessa suuressa monitilatoimistossa.

Aalto-yliopiston kirjasto palvelee uutena Oppimiskeskus betana rakennuksen A-siivessä sen aikaa, kun alkuperäinen kirjastorakennus on peruskorjauksessa vuoden 2016 loppuun saakka.

Peruskorjauksen laajuus oli noin 45 000 m2 ja pääsuunnittelijana toimi Arkkitehdit NRT Oy ja pääurakoitsijana NCC Rakennus Oy.

Aalto-salin hieno arkkitehtuuri on Alvar Aaltoa parhaimmillaan. Kuva: Marc Goodwin

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.