Alumnit vahvemmin mukaan yliopiston kehittämiseen

Alumniverkostolle perustettu johtoryhmä kanavoi alumnien näkemyksiä ja tarpeita – ja tuo heidän äänensä kuuluviin yliopiston kehittämisessä.
Alumnit / Photo by Hanna Wikström
Kuva: Hanna Wikström

Aalto-yliopiston alumniverkostolle on perustettu johtoryhmä, jonka tehtävänä on tuoda alumniyhdistysten näkemyksiä ja tarpeita mukaan yliopiston kehittämistyöhön.

Rehtori Ilkka Niemelän kokoon kutsuma johtoryhmä edustaa alumneja, eri korkeakoulujen, kiltojen ja alayhdistysten organisaatioita sekä tuo alumnien näkemyksiä yliopiston pitkänajan kehittämiseen, esimerkiksi strategiatyöhön. Johtoryhmä myös tukee uusien yhdistysten perustamista ryhmille tai maantieteellisille alueille, joilla alumnitoimintaa ei vielä ole.

Johtoryhmän jäsenet ovat Kaj Hagros (puheenjohtaja), Jaakko Eteläaho, Niko Ferm, Ilkka Hiirsalmi, Edgar Ramos ja Anna Valtonen.

”Yli 90 000 alumniamme ovat yliopiston keskeinen voimavara. Aktiivisen alumnitoiminnan merkitys korostuu elinikäisen oppimisen tarpeen kasvaessa. Haluamme tarjota foorumin, jossa työelämässä jo pidempään olleet voivat kohdata yliopistoyhteisön jäseniä, opiskelijoita ja tutkijoita. Olen ilahtunut, että saimme johtoryhmään monipuolista kokemusta eri aloilta”, sanoo Ilkka Niemelä.

”Aallossa on erinomaisia esimerkkejä aktiivisesta alumnitoiminnasta muun muassa killoissa ja alayhdistyksissä. Haluamme jatkossakin rohkaista käynnistämään ja kehittämään alumnitoimintaa koulutusohjelmissa tai poikkitieteellisissä ryhmissä. Haluamme myös tuoda alumneille uutta yhteistä sisältöä. Suunnittelemme esimerkiksi uudenlaista vuositapahtumaa”, sanoo Kaj Hagros.

Johtoryhmän ensimmäisenä tehtävänä on verkostoitua yliopiston piirissä jo toimivien alumniyhdistysten kanssa ja käynnistää yhteinen kehitysdialogi. Jos siis olet alumniyhdistyksen puheenjohtaja, olethan yhteydessä Kaj Hagrosiin.

Lisätietoa:

Kaj Hagros
Aalto-yliopiston alumniverkoston johtoryhmän puheenjohtaja

Elisa Kouvonen
päällikkö, alumnisuhteet ja ura- ja rekrytointipalvelut
Aalto-yliopisto

Tutkijoita Dipolin edustalla lumisessa maisemassa Otaniemessä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Immersiiviset laajennetun todellisuuden kokemukset apuna aineettoman kulttuuriperinnön säilyttämisessä

Aalto-yliopiston taiteen ja median laitos koordinoi Euroopan-laajuista hanketta, jonka tavoitteena on paitsi tallentaa aineetonta kulttuuriperintöä myös hyödyntää sitä yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa. Apuna ovat immersiiviset laajennetun todellisuuden (XR) ympäristöt.
winners of the BI competition, Aalto BIZ
Opinnot Julkaistu:

Business Intelligence -kurssin kilpailussa keskityttiin maailman lasten hyvinvointiin

Kymmenen opiskelijaryhmää analysoi dataa maailman lapsista ja esitteli tuloksensa tuomaristolle.
Neljä iloista henkilöä juo kahvia ulkona ja heiluttaa kameralle.j
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Kahvia kiltahuoneella ja chattia Telegramissa – Pienet teot voivat auttaa psykologisesti turvallisen ilmapiirin luomisessa

Psykologisen turvallisuuden luominen ei ole pelkästään hyödyllistä – se on elintärkeää.
Niskanen and Otsuka
Yhteistyö Julkaistu:

Kurkistus funktionaalisten polysakkaridijohdannaisten elektrospinning-tutkimukseen

Meillä oli kunnia isännöidä vierailevaa puhujaa, tutkija Issei Otsukaa Grenoble Alpesin yliopistosta "Kahvia ja tiedettä" -tapahtumassamme. Otsuka vierailee Suomessa Researcher Short Mobility -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää Ranskan ja Suomen välisiä tieteellisiä kumppanuuksia.