Alexander Henn voitti Marcus Wallenbergin nuorten tutkijoiden kilpailun

Marcus Wallenbergin säätiö järjestää vuosittain nuorille tutkijoille suunnatun tapahtuman, jonka tarkoituksena on edistää yhteistyötä, inspiroida tutkimusta ja luoda verkostoitumismahdollisuuksia. Enintään 35-vuotiaita post doc - ja tohtoriopiskelijoita kannustetaan osallistumaan Nuorten tutkijoiden haasteeseen kuvaamalla omaa tutkimustaan ja sen vaikutusta metsäteollisuuteen ja koko yhteiskuntaan.
Alex Henn
Kuva: Marcus Wallenbergin säätiö, Johan Gunseus

Mitä kilpailuun osallistuminen edellytti sinulta?

Kilpailu edellytti paljon valmistautumista, mutta myös rohkeutta. Olen lapsuudesta asti ollut hieman ujo, vaikka en ehkä vaikuta siltä enää. Tuntui oudolta ja epämukavalta harjoitella eri ihmisten edessä, ja alkuun en edes olisi halunnut tehdä sitä englanniksi. Halusin kuitenkin todistaa itselleni, että henkilökohtaiset vahvuuteni riittävät menestymiseen.

Mitä ajattelit kilpailuun osallistuessasi?

Olin todella iloinen, että pääsin mukaan, mutta oli tietysti jännittävä tilanne. Olin harjoitellut jo viikkoja ennen kilpailua, ja jännitys kasvoi kilpailun lähestyessä. Sain palautetta kollegoilta, kavereilta, vaimoltani, ja perheeltäni, ja tietysti minua pelotti se, että kaikilla oli eri mielipiteitä. Muutin pitchini täysin noin neljä kertaa, mutta tämä kuuluu hyvän esityksen rakentamiseen. Lopputulos ei mielestäni edes ollut täydellinen, mutta se oli selkeä ja hyvä kokonaisuus. Tavoitteeni oli voittaa kilpailu.

Osallistuisitko kilpailuun uudestaan?

Koko symposiumi oli todella upea kokemus. Olen oppinut todella paljon kilpailusta, ja suosittelen lämpimästi hakeutumaan. Olen myös tavannut muita upeita nuoria tutkijoita, joiden kanssa saatan jopa tehdä yhteistyötä tulevaisuudessa. En ole koskaan aiemmin tuntenut itseäni näin arvostetuksi nuorena tutkijana, ja motivaationi on tällä hetkellä huipulla.

Mitä voitto merkitsee sinulle?

Olen saanut paljon tukea matkan varrella. Olen kiitollinen siitä, että Puunjalostusinsinöörit ry tuki minua taloudellisesti tässä prosessissa, muuten tämä ei olisi ollut mahdollista. FinnCERESillä oli myös tärkeä rooli, ja se tuki kaikkia Aalto-yliopiston kilpailijoita järjestämällä harjoitusmahdollisuuksia. Pääsimme harjoittelemaan ja pitchaamaan FinnCERESin ja Puunjalostusinsinöörit ry:n ”Innovaatioiden ja nuorten tutkijoiden iltapäivä” -tapahtumassa. Sain paljon parannusehdotuksia ja positiivista palautetta jo siellä, ja tämä tietysti nosti itseluottamustani. Olen myös erittäin kiitollinen varsinkin Antti Lindqvistin, Jukka Hassisen, Joanna Witosin, Heidi Henricksonin, Christa Uusi-Rauvan ja Monika Österbergin tuesta. Pitää myös olla ylpeä koko yliopistosta ja varsinkin Kemian tekniikan korkeakoulusta. Aalto-yliopisto yhdessä FinnCERESin ja Puunjalostusinsinöörit ry:n kanssa loivat ympäristön, jossa menestyminen oli mahdollista, ja olen erittäin kiitollinen siitä!

Kuvia palkintojenjaosta

Kuvat: Marcus Wallenbergin säätiö, Johan Gunseus

Henn

Alexander Hennin pitchin voit katsoa alla olevalta videolta (lähde: YouTube, Marcus Wallenberg Prize -kanava)

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Image from the conferment ceremony
    Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
    Otakaari 1 kyltti Y-siipi
    Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
    EU parlamentti
    Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: