Alexander Henn sai Suomen Luonnonvarain Tutkimussäätiön väitöskirjapalkinnon

Alexander Henn kehitti ligniinille kaksi uutta sovellusta, jotka luovat mahdollisuuksia metsäteollisuuden sivuvirtojen arvonnousulle. Tutkimus edistää suomalaisen puumateriaalin lisäarvoista hyödyntämistä bio- ja kiertotalouden periaatteiden mukaisesti.
Alex Henn

Henn kehitti menetelmiä, joiden avulla teollisuuden sulfaattiprosessista tulevaa ligniinipitoista sivuvirtaa voidaan muokata toiminnallisiin pinnoitteisiin ja lämmöntuottomateriaaleihin liittyviin lisäarvotuotteisiin. Henn on väitöskirjassaan kehittänyt muokkausteknologioita, joiden avulla ligniinin ominaisuuksia voidaan parantaa ja ligniinistä voidaan valmistaa eri sovelluksiin räätälöityjä nanopartikkeleita. Tutkimuksen arvoa lisää kehitettyjen sovellusten skaalautuvuus. Väitöskirjatyössä yhdistyvät tieteellinen korkeatasoisuus ja käytännönläheisyys.

Puupohjaista polymeeriä ligniiniä syntyy teollisuuden sivutuotteena. Ligniinillä on kemiallisen koostumuksensa ansiosta useita mielenkiintoisia ominaisuuksia, mutta sen tehokas hyödyntäminen on hankalaa sen huonon liukoisuuden, matalan reaktiivisuuden ja heterogeenisuuden vuoksi. Ligniinin sivuvirrat menevät nykyisin pääasiallisesti polttoon.

Alexander Hennin väitöskirjan tulokset on julkaistu tieteellisesti korkeatasoisissa julkaisusarjoissa. Työ on poikinut tämän lisäksi patenttihakemuksia ja sen pohjalta on perustettu spin-off yritys.

Suomen Luonnonvarain Tutkimussäätiö kannustaa nuoria tutkijakoulutettavia suuntautumaan Suomen luonnonvarojen kestävää käyttöä edistävään tutkimukseen myöntämällä vuosittain 10 000 euron suuruisen palkinnon väitöskirjalle, joka edistää parhaiten säätiön tavoitteita. Säätiö sai tällä kertaa 12 ehdotusta palkinnon saajaksi seitsemältä suomalaiselta yliopistolta.

Väitöskirja: Scalable Surface Chemistry for Lignin Modification – Creating Value for a Forest-Based Society

Ligniinillä käsitelty tuoli

Biopohjainen puunsuoja päihittää perinteiset synteettiset vaihtoehdot

Myrkyttömästä teollisuuden sivutuotteesta on kehitetty hyvin kulutusta kestävä, auringonvalolta ja tahroilta suojaava puunsuoja.

Alex Henn

Alexander Henn voitti Marcus Wallenbergin nuorten tutkijoiden kilpailun

Marcus Wallenbergin säätiö järjestää vuosittain nuorille tutkijoille suunnatun tapahtuman, jonka tarkoituksena on edistää yhteistyötä, inspiroida tutkimusta ja luoda verkostoitumismahdollisuuksia.

A piece of wood panel containing eco glue

Kuva opiskelijoista juttelemassa
Opinnot Julkaistu:

Tauolta tutkintoon - Back on track –työpajasarja 8.10. & 29.10.2024

Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaaja järjestävät kahden kerran mittaisen workshopsarjan opintoihin palaaville tai viimeisen vuoden aikana hyvin vähän opiskelleille syksyllä 2024 englanniksi.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Kuvassa Lotta Heinonen ja Jenni Kaiponen poseeraavat kameralle kaupunkiympäristössä.
Opinnot Julkaistu:

Aallossa uskaltaa unelmoida

Siirtohaun kautta Kauppakorkeakouluun tulleet Lotta Heinonen ja Jenni Kaiponen arvostavat Aallossa erityisesti motivoivaa ilmapiiriä, tasokasta opetusta, aktiivista opiskelijayhteisöä ja kansainvälisyyttä. Vuonna 2024 siirtohaku järjestetään 2.-16.5.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita