Akustiikan professori Tapio Lokki sai AES fellow -arvon

Myönnön perusteena ovat Lokin ansiot konserttisaliakustiikan arvioinnissa aistinvaraisilla menetelmillä.
Kuva: Acoutect 2017

Kansainvälinen audioinsinöörijärjestö AES (Audio Engineering Society) on myöntänyt professori Tapio Lokille fellow-arvon, jonka voivat saada järjestön erityisen ansioituneet jäsenet. Lokki toimii professorina Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksella.

AES on kansainvälinen äänitekniikan alan järjestö, jolla on maailmanlaajuisesti noin 12000 jäsentä. Järjestö myöntää vuosittain muutamille ansioituneimmille jäsenilleen fellow-arvon. Professori Tapio Lokille myönnettiin AES-järjestön fellow-jäsenyys 20.5.2017 Berliinissä järjestetyssä tapahtumassa.

Aiemmin alle kymmenen suomalaista on saanut AES fellow –arvon. Myönnön perusteena ovat Tapio Lokin ansiot konserttisaliakustiikan arvioinnissa aistinvaraisilla menetelmillä. Lokki tutkimusryhmineen on erityisesti kehittänyt teknologiaa, jonka avulla konserttisalien akustiikka voidaan tallentaa ja edelleen toistaa lähes autenttisesti laboratorio-olosuhteissa. Tämä on mahdollistanut erityisesti aistinvaraisten arviointimenetelmien käytön salein vertailussa ja näin Lokin ryhmä on lisännyt merkittävästi ymmärrystä konserttisalien akustiikasta.

Lokki on työskennellyt professorina Aalto-yliopistossa vuodesta 2012 alkaen.

Lisätietoja:

AES

Professori Tapio Lokki
Aalto-yliopisto
puh. 040 578 2486

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.