Akustiikan professori Tapio Lokki sai AES fellow -arvon

Myönnön perusteena ovat Lokin ansiot konserttisaliakustiikan arvioinnissa aistinvaraisilla menetelmillä.
Kuva: Acoutect 2017

Kansainvälinen audioinsinöörijärjestö AES (Audio Engineering Society) on myöntänyt professori Tapio Lokille fellow-arvon, jonka voivat saada järjestön erityisen ansioituneet jäsenet. Lokki toimii professorina Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksella.

AES on kansainvälinen äänitekniikan alan järjestö, jolla on maailmanlaajuisesti noin 12000 jäsentä. Järjestö myöntää vuosittain muutamille ansioituneimmille jäsenilleen fellow-arvon. Professori Tapio Lokille myönnettiin AES-järjestön fellow-jäsenyys 20.5.2017 Berliinissä järjestetyssä tapahtumassa.

Aiemmin alle kymmenen suomalaista on saanut AES fellow –arvon. Myönnön perusteena ovat Tapio Lokin ansiot konserttisaliakustiikan arvioinnissa aistinvaraisilla menetelmillä. Lokki tutkimusryhmineen on erityisesti kehittänyt teknologiaa, jonka avulla konserttisalien akustiikka voidaan tallentaa ja edelleen toistaa lähes autenttisesti laboratorio-olosuhteissa. Tämä on mahdollistanut erityisesti aistinvaraisten arviointimenetelmien käytön salein vertailussa ja näin Lokin ryhmä on lisännyt merkittävästi ymmärrystä konserttisalien akustiikasta.

Lokki on työskennellyt professorina Aalto-yliopistossa vuodesta 2012 alkaen.

Lisätietoja:

AES

Professori Tapio Lokki
Aalto-yliopisto
puh. 040 578 2486

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto