”Ajankohtaisia Aallon kuulumisia kätevässä muodossa” – Magazine sisältöön luotetaan ja artikkeleja pidetään asiantuntevina, kertoo lukijatutkimus

Alumnit vastasivat innokkaasti yliopiston sidosryhmälehden Aalto University Magazinen lukijatutkimukseen.
Neljä Aalto University Magazinea syksyisellä nurmikolla keltaisten lehtien päällä. Julkaisujen vieressä on mustat neulehansikkaat.
Lukijatutkimus keskittyi lokakuussa 2022 ilmestyneeseen numeroon, jossa tarkastellaan rakennettua ympäristöä ja muita elämisen tiloja erityisesti kaupunkiympäristön näkökulmasta. Kuva: Mikko Raskinen.

Tutkimuksen mukaan kaksi kertaa vuodessa ilmestyvää Magazinea luetaan suhteellisesti enemmän kuin suomalaisia ammatti- tai sidosryhmälehtiä yleensä – lähes kaikki tutkimukseen vastanneet olivat lukeneet tai selailleet painettua lehteä. Niin sanotun nettolukemisen osuus oli 90 %. Lehti myös muistetaan hyvin: 71 % vastanneista muistaa saaneensa lehden.

Lehden lukemiseen käytettiin keskimäärin 24 minuuttia. Vastanneista 42 % haluaa lukea lehden painettuna ja 10 % ainoastaan digitaalisena, miltei puolelle vastaajista lehden formaatilla ei ole merkitystä.

Vastanneiden mielestä lehden ensisijaisina tehtävinä on pitää lukija ajan tasalla Aalto-yliopiston asioista (40 % vastaajista), tarjota uutta tietoa ja kertoa tuoreista tutkimustuloksista (37 %).

Lehden sisältöä pidetään luotettavana (77 % vastaajista) ja artikkeleita asiantuntevina (78 %).

Puolet lehteä lukeneista tai selanneista vastaajista pitää lehteä erittäin tai melko hyödyllisenä. Täysin hyödyttömänä sitä pitää vain 3 % vastanneista.

Luovat kokeilut ja uudet ajattelun tavat on aihe, jota toivotaan käsiteltävän enemmän (49 % vastaajista).

Kyselyyn vastasi yli 600 lukijaa

Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus loka–joulukuussa 2022, ja se tehtiin nyt kolmatta kertaa. Aiemmat tutkimukset ovat vuosilta 2012 ja 2015. Nyt tarkasteltiin lokakuun lopussa ilmestynyttä numeroa 31, jonka teemana on elämisen tilat.

Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin nettikyselynä suomeksi ja englanniksi.

Pääkohderyhmänä oli Magazinen lukijakunnan suurin ryhmä, alumnit, josta tutkimukseen poimittiin vastaajat satunnaisotannalla. Tutkimukseen oli mahdollista osallistua myös lehden verkkosivuilla julkaistun linkin kautta.

Kyselyyn vastasi 669 henkilöä, joista 568 vastasi suomeksi ja 101 englanniksi. Vastanneista 58 % oli miehiä.

Vastanneista 42 % oli yli 60-vuotiaita, muilta osin eri ikäryhmät jakautuivat tasaisesti 30–60-vuotiaisiin, alle 30-vuotiaita vastanneita oli 6 %.

Alumneja oli 77 % vastanneista. 64 % ilmoitti olevansa mukana työelämässä ja 47 % työskentelee asiantuntija- tai johtotehtävissä.

Tutkimukseen osallistuneiden kesken järjestettiin arvonta, jonka palkinnot on toimitettu voittajille.

Aalto-yliopiston viestintäpalvelut kiittää kaikkia tutkimukseen osallistuneita arvokkaasta palautteesta. Lukijatutkimuksen tuloksia hyödynnetään lehden kehittämisessä.

Otteita lukijatutkimuksen avoimista vastauksista:

”Lehti tarjoaa hyvin kirjoitetun ja toimitetun katsauksen yliopiston viimeaikaisiin tapahtumiin ja mielenkiintoisiin ilmiöihin.”

”Se kertoo ajankohtaisia Aallon kuulumisia kätevässä muodossa.”

”Välillä liian vaikealukuisia juttuja. Ei myöskään aina ajateltu laajaa yleisöä. Helposti tulee luettua vain itseeni tai omaan alaani suppeasti liittyviä asioita. - - Ehkä myös pieniä juttuja ja nostoja voisi olla enemmän. ”

”Joissain jutuissa tuntuu olevan liioittelua eli liiallista optimismia.”

”Koska lehti on niin upea visuaalisesti, olen välillä ollut huolestunut, miten kalliisti sitä tehdään. Totuus voi kuitenkin olla juuri päinvastainen, ja olisikin mielenkiintoista lukea juttu siitä, miten kestävästi AUM'ää tehdään.”

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: