Aarne Halme in Memoriam

Automaatiotekniikan professori Aarne Halme teki mittavan työuran automaatio ja systeemitekniikan ja erityisesti robotiikan parissa professorina sekä GIM Robotics perustajana ja mentorina.
MIDE-tutkimusohjelma (Multidisciplinary Institute of Digitalisation and Energy) on tuottanut merkittävän määrän sekä digitalisoitumista hyödyntäviä että energiatehokkuutta parantavia innovaatioita.
Aarne Halme vuonna 2013. Kuva: Aalto-yliopisto / Lasse Lecklin

Emeritusprofessori Aarne Halmeen robotiikkamatka alkoi 1980-luvun alkupuolella ja monet meistä Aalto-yliopistossa ovat eläneet tämän yli 30 vuoden matkan hänen kanssaan. Halme menehtyi yllättäen 79-vuoden iässä 7. helmikuuta 2023.

Hän valmistui tekniikan tohtoriksi vuonna 1972 Teknillisestä korkeakoulusta systeemiteorian laboratoriosta ja toimi professorina kolmessa eri yliopistossa (Tampere, Oulu, Espoo). Teknillinen korkeakoulu, myöhemmin Aalto-yliopisto, on paikka, jossa hän todella jätti jälkensä automaatiotekniikan ja mobiilirobotiikan historiaan. Hän perusti automaatiotekniikan laboratorion vuonna 1985. Halmeen johtamassa laboratoriossa tutkittiin laaja-alaisesti automaatio- ja systeemitekniikan menetelmiä ja niiden sovellutuksia. Hän oli myös kansainvälinen edelläkävijä bioteknisten prosessien automaatiossa ja energiatekniikassa, jossa muun muassa polttokennojen ohjaukseen liittyviä projekteja oli useita. Hänellä oli melkein aina menossa joitain biologiaan liittyviä projekteja.

Yksi Halmeen keskeisistä teemoista oli ajatus robottien luomisesta, jotka voisivat auttaa ihmisiä heidän jokapäiväisissä tehtävissään. Hän tutki muun muassa sitä, miten kotiautomaatio ja mobiilirobotit voisivat auttaa iäkkäitä ja liikuntarajoitteisia ihmisiä elämään täyttä elämää omassa kodissaan tai kuinka ulkona liikkuvat kenttä- ja palvelurobotit voisivat olla luontevammin vuorovaikutuksessa operaattoreidensa kanssa. Halme piti mobiilirobottien rakentamista aina ensisijaisen tärkeänä, sillä hänen ajatuksissaan vain rakentamalla robotteja palasista, opiskelijat ja tutkijat voivat todella ymmärtää robottien haasteita ja mahdollisuuksia.

Yksi hänen erityisistä projekteistaan on WorkPartner. Tämä ainutlaatuinen nelijalkainen robotti pystyi kävelemään käyttämällä pyöriä ja keinumaan. Tämän robotin parissa tehtiin noin kymmenen väitöskirjaa ja lukuisia diplomitöitä. WorkPartner jäi eläkkeelle vuonna 2015 Tekniikan museoon, jossa se tervehtii vierailijoita tulevina vuosina. Toinen merkittävä Halmeen robottialusta oli kuusijalkainen tonnin painoinen kävelevä metsäkone MECANT. Hän johti Generic Intelligent Machines (GIM) Suomen Akatemian huippuyksikköä vuosina 2004–2013. Huippuyksikössä kehitettiin liikkuvien työkoneiden robottimenetelmiä.

Halme korosti koko uransa ajan tiiviin yhteistyön tärkeyttä suomalaisten yritysten kanssa. Vuodesta 2014 alkaen hän siirsi konkreettisesti akateemisen työn tuloksia teollisuudelle, ja perusti uuden yrityksen, GIM Roboticsin yhdessä Jussi Suomelan, Jari Saarisen ja Jose Luis Peran kanssa. He kaikki olivat hänen entisiä opiskelijoita, joilla oli pitkä kokemus autonomisesta mobiilirobotiikasta. Yritys lähti kasvuun ilman ulkopuolisia investointeja ja työllistää tällä hetkellä noin 40 robotiikkainsinööriä eri puolilta maailmaa. Myöhemmin, vuonna 2017 perustettu Sensible 4 käyttää tuotteissaan pääasiassa maantiepohjaista autonomista ajoa. Aarne Halmeen perintö menestyy hyvin ja soveltuu useille eri toimialoille.

Otamme vilpittömästi osaa Aarne Halmeen perheen ja läheisten suruun.

Jorma Kyyrä, Arto Visala, Mika Vainio

Robotics and Work Partner Story
Aalto-yliopiston arkisto

WorkPartner-robotti eläkkeelle Tekniikan museoon

Uuden sukupolven työrobotin kehityshanke sattui ajankohtaan, jolloin digitalisointi alkoi vaikuttaa voimakkaasti koneiden kehitykseen.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: