Aaltolaiset pohtimaan kaivostoiminnan tulevaisuutta

Outotecin asiantuntijat, Aalto-yliopiston tutkijat ja opiskelijat ratkovat yhteistyössä kaivosalan tulevaisuuden kysymyksiä.

Projektin tavoitteena on visioida, millaista on tulevaisuuden vastuullinen ja resurssiviisas kaivostoiminta, metallinjalostus ja materiaalien kierrätys. Toteutustapana on Outotecin asiantuntijoiden, Aalto-yliopiston tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyö kevään 2015 aikana.

Aalto-yliopistosta projektiin osallistuu kaksi monitieteistä opiskelijaryhmää, joista ensimmäinen keskittyy tulevaisuuden skenaarioihin ja toinen kiertotalouden merkitykseen. Kiertotaloudella tarkoitetaan sellaista taloudellista toimintaa, joka tuottaa mahdollisimman vähän jätettä.

Molemmilla ryhmillä on ohjaavat opettajat ja kaksi mentoria Outotecistä. Projektien edistymistä seurataan mm. Aalto-yliopiston Twitter-tilillä kevään 2015 aikana. Projekteista viestitään tunnuksilla #Outotec2050 ja #aalto.

Projektista syntyy myös kiinnostavassa muodossa toteutettu julkaisu, johon tiivistetään yhteistyössä löydetyt tulokset.

− Projektit toteutetaan räätälöityinä opiskelijaprojekteina. Tämä projektimuoto on lähtöisin Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta, mutta projekteihin pyritään aina rekrytoimaan opiskelijoita ympäri Aaltoa. Näissä projekteissa on mukana opiskelijoita viidestä Aalto-yliopiston korkeakoulusta. Osallistujat edustavat kauppatieteitä, tekniikkaa ja taidetta, kuvaa projektikoordinaattori Karo Tammela.

− Outotec toivoo ennakkoluulottomia tulevaisuuden visioita ja luottaa saavansa näitä Aalto-yliopiston monitieteisiltä opiskelijaryhmiltä, Tammela kuvaa.

Paige Poutiainen Kauppakorkeakoulun Management and International Business -maisteriohjelmasta odottaa projektin tuottavan uusia näkökulmia Outoteciin ja kaivostoiminnan tulevaisuuteen. Poutanen on osa ryhmää, joka pohtii kiertotaloutta.

−Olen todella innoissani tästä projektista, Poutiainen sanoo. Hän toivoo kiertotaloudesta tulevan Suomessa valtavirtaa. − Outotec vaikuttaa olevan yksi kaivostoiminnan ja kestävän kehityksen edelläkävijöistä.

Lisätietoja:
Projektikoordinaattori Karo Tammela
Puh. 050 4626 202

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.