Aalto-yliopiston sijoitussalkun tuotto 6,5 % vuonna 2017

Yliopiston sijoitustoiminnan tarkoituksena on tuoda lisärahoitusta korkeatasoiseen opetukseen ja tutkimukseen.

Aalto-yliopiston sijoitussalkun tuotto vuonna 2017 oli 6,5 % kulujen jälkeen (6,1 % vuonna 2016). Sijoitussalkun keskimääräinen vuosituotto sijoitustoiminnan alusta lukien on ollut 5,2 % kulujen jälkeen. Sijoitussalkun markkina-arvo oli 1 052 miljoonaa euroa (948 miljoonaa euroa 31.12.2016). Sijoitustoiminnan ohella sijoitussalkkua kasvattivat valtion vastinrahoitus, joka maksettiin suhteessa yliopiston vuosina 2014–2017 keräämiin yksityisiin rahalahjoituksiin, sekä yliopiston perustama tenure track -rahasto uusia professorirekrytointeja varten.

Vuoden 2017 lopussa sijoitussalkusta oli 44 (51) % korkosijoituksissa, 52 (48) % osakesijoituksissa ja 4 (1) % hajauttavissa strategioissa, joiden osuutta on lisätty vuoden aikana sijoitusstrategian mukaisesti. Myös osakesijoitusten osuus kasvoi jälkimmäisen vuosipuoliskon aikana allokaatiomuutosten ja pääomarahasto-ohjelman aloittamisen myötä.

Vuonna 2017 riskilliset omaisuuslajit jatkoivat vahvaa kehitystään ja osakesijoitukset päätyivät 11 % tuottoon. Positiivisin tuottovaikutus salkkuun tuli sijoituksista eurooppalaisiin ja kehittyvien markkinoiden osakkeisiin. Yrityslainojen 3,3 % tuottoa ajoi etenkin kehittyvien markkinoiden valuuttamääräiset valtionlainat. Korot heiluivat läpi vuoden, päätyen lähelle alkuvuoden tasoa. Sijoitussalkun korkoherkkyys pidettiin varsin alhaisella tasolla, ja valtionlainojen tuotto oli niukan positiivinen. Hajauttavat strategiat päätyivät 5,5 % tuottoon. Euron vahvistuminen muita valuuttoja vastaan vaikutti negatiivisesti salkun kokonaistuottoon.

Allokaatio 31.12.2017

Tuotto 2017

Keskimääräinen vuosituotto toiminnan alusta (05/2010)

Rahamarkkinat

040 563 6110

URL kopioitu

Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Aalto Digital Creatives Batch 5 Kickoff iWing/Agrid/Aalto 12032024
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto Digital Creatives -ohjelmaan valittiin 14 ideaa

Aalto-yliopiston viides luovien alojen esihautomo-ohjelma alkoi Aalto Startup Centerissä 12.3.2024.
Kuvassa näkyy Kauppakorkeakoulun työelämäprofessori Iivo Vehviläinen ulkona metsässä.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Taloustieteilijä: Vesivoiman luonnonvaravero toisi tuloja ja parantaisi ympäristön tilaa

Luonnonvaravero olisi keino ohjata ympäristönsuojelusta aiheutuvia kuluja niin, etteivät ne koituisi yksin sähkönkuluttajien kontolle.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Mediatiedotteet Julkaistu:

Hyvinvoivan tiimin jäsenet voivat olla miltei loppuunpalaneita – toisaalta huonosti voiva tiimi voi koostua hyvinvoivista yksilöistä

Uuden tutkimuksen mukaan hyvinvoivat tiimin jäsenet voivat muodostaa huonosti voivan tiimin, ja toisaalta hyvinvoivan tiimin jäsenet voivat olla miltei loppuunpalaneita. Tutkimustulokset on julkaistu äskettäin arvostetussa Journal of Organizational Behavior -lehdessä.