Aalto-yliopiston rahastojen sijoitustoiminnan tuotto 3,2 % alkuvuonna

Rahastoista käytetään tänä vuonna 34 miljoonaa euroa tutkimukseen ja opetukseen.
Students in front of BIZ
Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio

Aalto-yliopiston rahastoista käytetään vuoden 2023 aikana 34 miljoonaa euroa yliopiston toiminnan rahoittamiseen. Tämä rahoitus jatkaa laadukkaan opetus- ja tutkimustoiminnan turvaamista ja kompensoi yliopiston julkisessa rahoituspohjassa vuosia tapahtunutta murenemista. Rahastojen käyttöä ohjaa erillinen käyttöpolitiikka ja vuosittaisen käytön taso perustuu rahastojen sijoitussalkun pitkän aikavälin tuotto-odotukseen.

Vuoden ensimmäisen puoliskon aikana yliopiston rahastojen sijoitustoiminnan tuotto oli 3,2 %. Kesäkuun 2023 lopussa keskimääräinen vuosituotto sijoitustoiminnan alusta lukien oli 5,3 %. Sijoitussalkun markkina-arvo oli 1 321 miljoonaa euroa. Rahoitusmarkkinoilla nähtiin alkuvuoden aikana positiivista tuottokehitystä inflaatio- ja kasvuhuolten hellittäessä. Listattujen osakkeiden ja valtionlainojen tuottovaikutus salkussa oli positiivinen. Pääomasijoitusten tuottovaikutus oli negatiivinen valuuttakurssiliikkeiden seurauksena.

Allokaatio 30.6.2023 Tuotto 1-6/2023 Keskimääräinen vuosituotto toiminnan alusta (05/2010)
Rahamarkkinat 3,5 % 0,8 % 0,9 %
Valtionlainat 5,5 % 1,9 % 0,7 %
Yrityslainat ja kehittyvien markkinoiden lainat 14,5 % -0,7 % 3,9 %
Osakesijoitukset 57,7 % 5,6 % 8,5 %
Hajauttavat strategiat 18,8 % -0,1 % 1,9 %
Aalto-yliopiston rahastojen sijoitussalkku 100,0 % 3,2 % 5,3 %

Luvut ovat tilintarkastamattomia.

Lisätietoja:

Talousjohtaja Marianna Bom
puh. 050 575 3762, [email protected]

Sijoitusjohtaja Iivo Paukkeri
puh. 050 599 0906, [email protected]

An autumnal aerial view of Aalto University campus from Laajalahti, autumn colours, yellow and orange, are prominent in the trees

Aalto-yliopiston rahastojen sijoitustoiminta

Rahastojen sijoitustoiminnan tuottojen tarjoama rahoitus tukee Aalto-yliopiston opetusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa.

Aalto-yliopisto

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.